loading...
پارسیان آموز
حسین بازدید : 731 سه شنبه 09 تیر 1394 نظرات (0)

آموزش چله کشی فارسی    

 در آغاز میله ای به طول یک متر به ضخامت پنج الی هشت سانتیمتر به طور مستقیم داخل دیوار یا به طور عمود بر زمین فرو میکنید و سپسُ میله ی دیگری را در فاصله ای به اندازه ی طول قالی مورد نظر بعلاوه هشتاد سانتیمتر اضافی جهت ریشه های قالی به موازات میله ی اولی فرو می کنیم ، نخ را تهیه نموده معمولاً از نخ پنبه نمره 20 دوازده یا چهارده لا جهت چله کشی استفاده می شود در این حال نخ های پنبه را به صورت توپکی شکل درآورده و آن را داخل دو تشتک جداگانه می گذاریم، یک نخ را بدست راست و نخ دیگر را بدست چپ میگیریم و خود ما در وسط نخها قرار می گیریم نخ اول را می اندازیم نخ دست راست را از زیر و نخ دست چپ را از رو می گذاریم، زمانیکه دوباره به اول برگشتیم اول نخ دست راست را به فرم هشت انگلیسی نگه می داریم و بعد نخ دست چپ را از زیر میله و از روی دست راست می بریم و هر دو نخ را از زیر میله دیگر می بریم و تا آخر به همین ترتیب ادامه میدهیم،مسئله مهم در این مرحله کشش نخ های چله است که دقیقاً باید مواظب آن باشیم، تا آخر یکنواخت تنیده شود و نباید به صورتی باشد که یک قسمت محکم و قسمت دیگر آن شل باشد.

    آموزش چله کشی فارسی

    

وقتی که چله دوانیده شد "زهه کردن" توسط فردی که همکار چله دوان است انجام میشود. برای بدست آوردن نخ مورد نیاز جهت زهه کردن از همان نخ چله کشی استفاده می کنیم.در آغاز آن را به طول سه تا چهار متر چند لا می کنیم و یا یک دستمال مرطوب روی آن را مالیده تا گرد و غبار آن از بین رفته و تاب آن یکسان شود.

عمل زهه کردن: 

ابتدا جفت نخ های متناظر را گرفته و نخ زهه را از پشت این دو نخ می گذرانیم، و داخل این دو نخ برده و از زیر نخ زهه را به قدری می کشیم که جفت نخها کنار هم قرار گیرند. پس از پایان عمل زهه کردن عملیات زیر انجام میشود .

نکته :لازم به تذکر است که عمل زهه کردن نخ ها در دم کار به صورت تک نخی می باشد.

     

آموزش چله کشی فارسی

آموزش چله کشی فارسی

آموزش چله کشی

 1- بردن نخ ها به روی سرگزها: وقتی که چله کشی تمام شد دست راست خود را از وسط نخ ها عبور می دهیم تا دم سر اول بیفتد و وسط آن را توسط یک نخ چهار لا که از قبلاً آماده کرده ایم می بندیم تا دم سر اول باقی بماند بعد از آن سرگزها را آماده میکنیم یکی را از قسمت اول چله و دیگر را از قسمت آخر کار عبور میدهیم و نخ ها را در سرگزها می اندازیم. 

 

آموزش چله کشی فارسی

 چله کشی

 

 2- مربندی سرگزها: وقتی که نخ ها رادر سرگزها انداختیم آن را به روی زمین گذاشته ، سرگزها را اندازه گرفته و وسط آن را مشخص می کنیم ، نصف نخ ها را به یک طرف سرگز و نصفه دیگر آن را به طرف دیگر می بریم، وقتی که اندازه قالی مشخص شد اندازه های اضافی را در دو طرف سرگزها می گذاریم و شروع به مربندی می کنیم( هر مر در قالی بیست و پنج سانتیمتر می باشد)، برای اینکه کنار قالی سفت و محکم باشد و خود را جمع نکند در سر اول کار خود چهار سانتیمتر که به هر مر یک سانتیمتر اضافه می کنیم و به سر دوم( سر آخر) هشت سانتیمتر اضافه می کنیم که به هر مر دو سانتیمتر اضافه میشود و وقتی که اندازه های مشخص شد و آن را مربندی کردیم ----- را در هر قسمت جا به جا می کنیم بطور مثال اگر ما یک قالی 1.5*1 داشته باشیم بدین صورت عمل می کنیم تعداد مر 4=1*4 و تعداد بتونها 340=85*4 و تعداد نخ تار 1360=4*340

3- عملیات تکمیلی چله: بعد از به پایان بردن مربندی سرگز ها را بر داشته ، هردو نفر در دو طرف سرگزها می ایستند و یک نفر هم با چوب بر روی نخهای چله زده تا اینکه اگر گردوغباری در نخها باشد ریخته شود و تاب آن نیز باز شود ، آرام آنرا از یک طرف به طرف دیگر می کشیم و وقتی که چوب زدن آن تمام شد چوب گله در قسمت آخر قالی می گذاریم و آن را به دور چوب به طرف سر اول می پیچیم و آن را جمع میکنیم که به این عمل عملیات تکمیلی چله می گویند.

4- نحوه انتقال به روی دستگاه: ابتدا سر اول قالی را روی دستگاه انداخته آن را به طرف خود به پایین می کشیم و تا آخر می پیچانیم ، بعد که سر آخر در بالای دار جا افتاد دوباره آنرا به طرف بالا می پیچانیم تا پایین دستگاه که سر اول کاره است محکم شود هر بار یک دور آن را به طرف بالا می پیچانیم ، شطها را با دست می کشیم و چوب میزنیم تا به صورت یکسان محکم شده و تاب آن باز شود ، هنوز که نخها خیلی محکم نشده باید سیم یا طناب را در پایین دار به دور نخ ها بپیچانیم ، بدین صورت که در هر بیست سانتیمتر یک بار سیم یا طناب را از وسط نخها به صورت اریب از وسط نخها عبور میدهیم و در دو طرف دار محکم میبندیم.

 

چله کشی

 

 چله کش

  5- کجویندی(گله): بعد از اینکه کار بالابردن چله به روی دار به پایان رسید آماده برای کجو بندی(گله) است ابتدا برای کجو بندی نخی را که در وسط کار برای بردن دم به سر اول بسته بودیم از قسمت جلوی داربه پیش خود کشیده چوب شفت(هاف) از وسط آن عبور میدهیم ، به طرف پایین می آوریم، از همان قسمت مجددا" یک میله به طرف بالا میکشیم تا وسط دو میله برای شروع کجو بندی آماده شود. چوب گله را در وسط دو میله قرار داده ، دو طرف آن را به دو طرف دار از طرف راست به باهه راست و از طرف چپ به باهه چپ می بندیم. دو میخ را در دو طرف چوب قرار داده نخستین زهه را که قبلاً چهار لا کرده بودیم به دو طرف چوب می بندیم ابتدا از جایی که نخهای چله شروع شده نخی که برای کجو بندی آماده کرده به نخ زهه گره زده و نخ را از زیر نخ زهه بیرون آورده به مچ دست خود می اندازیم و نخ را از زیر شفت پایین آورده و از روی آن بالا می کشیم و همیشه نخ رو را که در جلویمان است گله نموده کار به همین منوال ادامه می یابد تا کجو بندی تمام شود بعد از اتمام کجو بندی شفت پایین را بیرون آورده اکنون کار برای ساده بافی آماده است  

 

چله کشی

منبع:فرش رضوی

 

 

مجموعه آموزشی قالی بافی

مجموعه کامل آموزش تصویری قالی بافی(هزینه را بعد از تحویل بدهید)

 

 


کلمات کلیدی:

به دنبال چه هستید؟

فيلم آموزش چله کشي؟,دانلود فيلم آموزش چله کشي؟,مشاهده فيلم آموزش چله کشي؟,نسخه جديد فيلم آموزش چله کشي؟,دانلود آموزش چله کشي؟,فيلم آموزش چله کشي؟,فيلم اکشن آموزش چله کشي؟,فيلم کمدي آموزش چله کشي؟,فيلم قشنگ آموزش چله کشي؟,فيلم جديد آموزش چله کشي؟,فيلم هاي  آموزش چله کشي؟, پشت صحنه فيلم  آموزش چله کشي؟,تصاوير فيلم آموزش چله کشي؟,بازيگر فيلم  آموزش چله کشي؟,تيتراژ فيلم آموزش چله کشي؟,نقد فيلم آموزش چله کشي؟,سوتي فيلم آموزش چله کشي؟,دانلود فيلم  آموزش چله کشي؟,فيلم قديمي آموزش چله کشي؟,دانلود فيلم جذاب آموزش چله کشي؟,دانلود زيرنويس آموزش چله کشي؟,زيرنويس آموزش چله کشي؟,دانلود فيلم هاليوودي آموزش چله کشي؟,دانلود فيلم با کيفت720 آموزش چله کشي؟,دانلود فيلم با کيفيت320 آموزش چله کشي؟,دانلود فيلم با کيفيت پايين آموزش چله کشي؟,دانلود فيلم با کيفيت بالا آموزش چله کشي؟,دانلود فيلم کم حجم آموزش چله کشي؟,دانلود فيلم ايراني آموزش چله کشي؟,دانلود فيلم هندي آموزش چله کشي؟,دانلود فيلم امريکايي آموزش چله کشي؟,دانلود فيلم آلماني آموزش چله کشي؟,دانلود زير نويس انگليسي فيلم آموزش چله کشي؟,دانلود زير نويس فارسي فيلم  آموزش چله کشي؟,برنامه کاربردي آموزش چله کشي؟,دانلود برنامه آموزش چله کشي؟,برنامه توپ آموزش چله کشي؟,برنامه کاربردي ويندوز آموزش چله کشي؟,برنامه خوب آموزش چله کشي؟,برنامه بهينه سازي  آموزش چله کشي؟, برنامه پشتيبان گيري آموزش چله کشي؟,برنامه جديد آموزش چله کشي؟,برنامه بهينه سازي به نام آموزش چله کشي؟,دانلود نرم افزار دکستاب آموزش چله کشي؟,دانلود نرم افزار جديد آموزش چله کشي؟,دانلود نرم افزار قديمي آموزش چله کشي؟,تصوير آموزش چله کشي؟,بهترين تصوير آموزش چله کشي؟,جديدترين تصوير آموزش چله کشي؟,دانلود تصوير آموزش چله کشي؟,مشاهده جديد ترين تصوير آموزش چله کشي؟,عکس آموزش چله کشي؟,تصوير جديد آموزش چله کشي؟,تصوير اين ماه آموزش چله کشي؟,اخبار جديد در باره آموزش چله کشي؟,تصوير کيفيت دار آموزش چله کشي؟,تصوير مينياتوري آموزش چله کشي؟,کاريکاتور آموزش چله کشي؟,دانلود تصوير هاي  آموزش چله کشي؟,دانلود تصوير آموزش چله کشي؟,عکس آموزش چله کشي؟,

حسین بازدید : 2417 دوشنبه 08 تیر 1394 نظرات (0)

اول از همه باید یه دار چله کشی شده آماده برای گلیم بافی داشته باشید که ما در دانشگاه به صورت آکادمیک یاد گرفتیم و امکان داره بیرون جور دیگه ای کار کنند. (استفاده از کوجی)

این دار چله کشی شده

آموزش بافت

اگه بیرون بدید چله کشی کنند، یه زیرسازی داره...مثل این


 

آموزش بافت


البته خودتون هم می تونید انجام بدید که آموزش خودش رو داره. فکر میکنم اکثرا آشنایی دارید. مثل اول کار فرشبافی هست.این هم آموزش تصویری... به این نوع بافت، گلیم ساده می گویند که میشه با رنگهای متفاوت روی هم، یه گلیم نواری رنگارنگ داشته باشید. اون کارهایی که طرحدار هستند، باز آموزش خاص خودش رو داره. اون نوع از کار، گلیم چاکدار هست که طریقه بافتش باعث ایجاد نقشها میشه.

 الگوی بافت ساده 

 

الگوی ساده بافت

بافت

منبع:گلیم دست بافت

 

 

آموزش قالی بافی

 

اینجا کلیک کن(هزینه را بعد از تحویل بدهید)

 

 


کلمات کلیدی:

به دنبال چه هستید؟

گليم؟,دانلود فيلم جذاب آموزش بافت گليم؟,دانلود زيرنويس آموزش بافت گليم؟,زيرنويس آموزش بافت گليم؟,دانلود فيلم هاليوودي آموزش بافت گليم؟,دانلود فيلم با کيفت720 آموزش بافت گليم؟,دانلود فيلم با کيفيت320 آموزش بافت گليم؟,دانلود فيلم با کيفيت پايين آموزش بافت گليم؟,دانلود فيلم با کيفيت بالا آموزش بافت گليم؟,دانلود فيلم کم حجم آموزش بافت گليم؟,دانلود فيلم ايراني آموزش بافت گليم؟,دانلود فيلم هندي آموزش بافت گليم؟,دانلود فيلم امريکايي آموزش بافت گليم؟,دانلود فيلم آلماني آموزش بافت گليم؟,دانلود زير نويس انگليسي فيلم آموزش بافت گليم؟,دانلود زير نويس فارسي فيلم  آموزش بافت گليم؟,برنامه کاربردي آموزش بافت گليم؟,دانلود برنامه آموزش بافت گليم؟,برنامه توپ آموزش بافت گليم؟,برنامه کاربردي ويندوز آموزش بافت گليم؟,برنامه خوب آموزش بافت گليم؟,برنامه بهينه سازي  آموزش بافت گليم؟, برنامه پشتيبان گيري آموزش بافت گليم؟,برنامه جديد آموزش بافت گليم؟,برنامه بهينه سازي به نام آموزش بافت گليم؟,دانلود نرم افزار دکستاب آموزش بافت گليم؟,دانلود نرم افزار جديد آموزش بافت گليم؟,دانلود نرم افزار قديمي آموزش بافت گليم؟,تصوير آموزش بافت گليم؟,بهترين تصوير آموزش بافت گليم؟,جديدترين تصوير آموزش بافت گليم؟,دانلود تصوير آموزش بافت گليم؟,مشاهده جديد ترين تصوير آموزش بافت گليم؟,عکس آموزش بافت گليم؟,تصوير جديد آموزش بافت گليم؟,تصوير اين ماه آموزش بافت گليم؟,اخبار جديد در باره آموزش بافت گليم؟,تصوير کيفيت دار آموزش بافت گليم؟,تصوير مينياتوري آموزش بافت گليم؟,کاريکاتور آموزش بافت گليم؟,دانلود تصوير هاي  آموزش بافت گليم؟,دانلود تصوير آموزش بافت گليم؟,عکس آموزش بافت گليم؟,

حسین بازدید : 3680 دوشنبه 08 تیر 1394 نظرات (0)

ابتدا باید چوب کوجی رو آماده کرد. برای این کار یه چوب گرد به اندازه بزرگتر از عرض دار برداشته و دو سر اون رو شیار میزنیم.

کوجی بندی

 نخ ضخیمی رو انتخاب کرده وسرآنرا چند گره محکم میزنیم و در داخل یکی از شیارها قرارمی دهیم و میکشیم تا محکم بشه. گره ای که زدیم باعث میشه نخ درداخل شیار محکم بمونه و در نره...ادامه نخ رو کشیده و به سمت شیار دیگه برده و داخل اون قرار میدیم. نخ رو باید محکم کشید تا موقع کوجی بستن اذیت نکنه...

کوجی بندی

 حالا برای محکم کردن نخ رو به دور چوب پیچانده و...و در آخر گره محکمی میزنیم.

کوجی بندی

 این هم کوجی آماده...به این نخ گفته می شود نخ اتصال کوجی. برای اینکه مطمئن بشیم این نخ محکمه، اون رو به سمت بالا میکشیم و رها میکنیم. اگه صدایی ایجاد کرد، یعنی محکمه...چوب رو روی دار بین دو نخ اتصال دار قرار میدیم و دو طرفش رو با نخی محکم می بندیم. ببخشید من چوب کوچیک نداشتم...این خیلی بزرگه..

کوجبندی

حالا نوبت بستن کوجیه...یه نخ بلند با ضخامتی بیشتر از نخ چله برداشته و سر اون رو به نخ اتصال کوجی گره میزنیم.

کوجی بندی

دو انگشت سبابه و کناری رو به زیر نخ اتصال کوجی برده و نخ کوجی رو میگیریم.

کوجی بندی

نخ رو به طرف پایین میکشیم تا حلقه ای ایجاد بشه.

کوجی بندی

گلوله نخ رو از بالا به داخل حلقه برده و...

کوجیبندی

و محکم میکشیم تا گره بسته بشود.

کوجیبندی

این کار رو چند بار دیگه تکرار میکنیم.

کوجی بندی

باز به همون شیوه ای که گفته شد، حلقه ای درست کرده اما این بار گلوله نخ رو به پشت چوب برده و...

کوجیبندی

و به سمت پایین میاریم.

کوجی بندی

و بعد از زیر حلقه و از داخلش عبور میدیم.

کوجی بندی

گره حلقه رو محکم میکنیم.

کوجی بندی

این روش رو نیز چند بار تکرار میکنیم. این مراحل اولیه برای محکم کردن کوجی هستش. باید دقت کنید که تا اتمام انجام این مراحل، ما به ابتدای چله کشی رسیده باشیم.

کوجی بندی

حالا اصل کار...مانند مراحل قبل یه حلقه درست کرده، گلوله رو به دور چوب پیچانده ولی این بار قبل از اینکه گلوله رو به داخل حلقه ببریم، اول از زیر اولین تار عبور داده و...

کوجی بندی

و بعد از داخل حلقه به بیرون میاریم.

 کوجی بندی

قبل از این که نخ رو به کوجی محکم کنیم، یه وسیله گرد مثل ماژیک به روی چوب کوجی و زیر حلقه ای که ایجاد کردیم میذاریم و بعد اون رو محکم میکنیم. نقش ماژیک رو بعدا متوجه میشین.

کوجی بندی

اگه دقت کنید از پشت دار می بینید که اولین تارمون به چوب کوجی متصل شده. دقت کنید که حتما تارهایی که برای اتصال به کوجی به ترتیب انتخاب میکنید، تارهای روی نخ اتصال اول دار هستند...یعنی با تارهای زیر این نخ کاری نداریم.در اینجا دقت کنید که تار به کوجی متصل شده باشه. برای راحتی در این کار می تونید یه وسیله تخت با ضخامت حدود نیم سانت رو زیر چوب کوجی قرار داده و بعد اون رو به دار گره بزنید.میتونید از مقوای تا شده ای هم استفاده کنید.

کوجی بندی

حالا یک بار دیگه این مرحله رو مرور میکینم...

 

کوجی بندی

و باز ادامه...این روش رو تا آخر دنبال کرده تا تمام تارهای روی نخ اتصال اول دار به چوب کوجی متصل شده باشند.در آخر همانند اول کار، حلقه ها رو به دور چوب پیچانده و بعد گره ها رو می زنیم. اگه در طول کار نخ تون تموم شد، میتونید نخ جدیدی برداشته و به سر نخ قبلی و به دور نخ اتصال کوجی، گره زده و کار رو دنبال کنید.در آخر کار ماژیک رو آروم آروم بیرون میکشیم.می بینید که اندازه حلقه ها بزرگتر هستند.

کوج بندی

کوجی بندی

اکنون دو تیکه چوب که ما بهش میگیم زیر کوجی، برداشته و در دو طرف کوجی و زیر اون قرار میدیم و اونها رو به دار محکم میکنیم.همانطور که می بینید، اضافه بودن حلقه هایی که به کمک ماژیک بستیم باعث شده فاصله ای بین تارهای زیری و رویی ایجاد بشه. اگه دقت کنید فقط تارهای رویی به کوجی متصله.این هم پایان کار کوجی بستن. تو نگاه اول شاید سخت به نظر برسه اما با چند بار بستن و باز کردن و اشتباه کردن، به خوبی یاد می گیرید.بعد از کوجی هم که زیر سازی و در آخر هم بافت هستش

کوجی بندی

 

 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 منبع:گلیم دست بافت


 

مجموعه تصویری اموزش قالی بافی

 

اینجا کلیک کنید (هزینه را بعد از تحویل بدهید)

 

 


کلمات کلیدی:

 دنبال چه هستید؟

فيلم آموزش کوجي بندي؟,دانلود فيلم آموزش کوجي بندي؟,مشاهده فيلم آموزش کوجي بندي؟,نسخه جديد فيلم آموزش کوجي بندي؟,دانلود آموزش کوجي بندي؟,فيلم آموزش کوجي بندي؟,فيلم اکشن آموزش کوجي بندي؟,فيلم کمدي آموزش کوجي بندي؟,فيلم قشنگ آموزش کوجي بندي؟,فيلم جديد آموزش کوجي بندي؟,فيلم هاي  آموزش کوجي بندي؟, پشت صحنه فيلم  آموزش کوجي بندي؟,تصاوير فيلم آموزش کوجي بندي؟,بازيگر فيلم  آموزش کوجي بندي؟,تيتراژ فيلم آموزش کوجي بندي؟,نقد فيلم آموزش کوجي بندي؟,سوتي فيلم آموزش کوجي بندي؟,دانلود فيلم  آموزش کوجي بندي؟,فيلم قديمي آموزش کوجي بندي؟,دانلود فيلم جذاب آموزش کوجي بندي؟,دانلود زيرنويس آموزش کوجي بندي؟,زيرنويس آموزش کوجي بندي؟,دانلود فيلم هاليوودي آموزش کوجي بندي؟,دانلود فيلم با کيفت720 آموزش کوجي بندي؟,دانلود فيلم با کيفيت320 آموزش کوجي بندي؟,دانلود فيلم با کيفيت پايين آموزش کوجي بندي؟,دانلود فيلم با کيفيت بالا آموزش کوجي بندي؟,دانلود فيلم کم حجم آموزش کوجي بندي؟,دانلود فيلم ايراني آموزش کوجي بندي؟,دانلود فيلم هندي آموزش کوجي بندي؟,دانلود فيلم امريکايي آموزش کوجي بندي؟,دانلود فيلم آلماني آموزش کوجي بندي؟,دانلود زير نويس انگليسي فيلم آموزش کوجي بندي؟,دانلود زير نويس فارسي فيلم  آموزش کوجي بندي؟,برنامه کاربردي آموزش کوجي بندي؟,دانلود برنامه آموزش کوجي بندي؟,برنامه توپ آموزش کوجي بندي؟,برنامه کاربردي ويندوز آموزش کوجي بندي؟,برنامه خوب آموزش کوجي بندي؟,برنامه بهينه سازي  آموزش کوجي بندي؟, برنامه پشتيبان گيري آموزش کوجي بندي؟,برنامه جديد آموزش کوجي بندي؟,برنامه بهينه سازي به نام آموزش کوجي بندي؟,دانلود نرم افزار دکستاب آموزش کوجي بندي؟,دانلود نرم افزار جديد آموزش کوجي بندي؟,دانلود نرم افزار قديمي آموزش کوجي بندي؟,تصوير آموزش کوجي بندي؟,بهترين تصوير آموزش کوجي بندي؟,جديدترين تصوير آموزش کوجي بندي؟,دانلود تصوير آموزش کوجي بندي؟,مشاهده جديد ترين تصوير آموزش کوجي بندي؟,عکس آموزش کوجي بندي؟,تصوير جديد آموزش کوجي بندي؟,تصوير اين ماه آموزش کوجي بندي؟,اخبار جديد در باره آموزش کوجي بندي؟,تصوير کيفيت دار آموزش کوجي بندي؟,تصوير مينياتوري آموزش کوجي بندي؟,کاريکاتور آموزش کوجي بندي؟,دانلود تصوير هاي  آموزش کوجي بندي؟,دانلود تصوير آموزش کوجي بندي؟,عکس آموزش کوجي بندي؟,

حسین بازدید : 637 یکشنبه 07 تیر 1394 نظرات (0)

  رنگدانه گندل

 

رنگدانه گندل


گیاهی است خودرو و دارای برگهایی به شکل برگ مو در سر و نوک این برگها تیغ های کوچکی دیده می شود و ارتفاع آن 40 تا 70 سانتیمتر و گلهایی به رنگ زرد نارنجی در موسم بهار است.برای رنگرزی از گلهای گیاه استفاده می شود گلها را جدا کرده و پس از خشک کردن و آسیاب به مصرف رنگرزی می رسانند. گندل دارای مواد مازوجی است و برای درست کردن رنگ زرد مایل به سبز به کار میبرند.این نوع گیاه در منطقه بختیاری می روید. شیوه رنگرزی آن شبیه اسپرک است و با دندانه های مختلف رنگهای گوناگون در زمینه زرد، چهره ای و گلبهی ایجاد می کند.

نکته:گندل بيشتر در مناطق فارس و چهارمحال بختياری ميباشد طيف رنگ نخودی, کرم تا زرد را به الياف ميدهد ثبات نسبتا خوبی دارد و حدود قيمت کيلويی آن زير ده هزارتومان ميباشد.

منبع:قالیکده

مجموعه تصویری قالی بافی
 
  
  
 
 
 

کلمات کلیدی:
به دنبال چه هستید؟
برنامه کاربردي رنگدانه چيست؟,دانلود برنامه رنگدانه چيست؟,برنامه توپ رنگدانه چيست؟,برنامه کاربردي ويندوز رنگدانه چيست؟,برنامه خوب رنگدانه چيست؟,برنامه بهينه سازي  رنگدانه چيست؟, برنامه پشتيبان گيري رنگدانه چيست؟,برنامه جديد رنگدانه چيست؟,برنامه بهينه سازي به نام رنگدانه چيست؟,دانلود نرم افزار دکستاب رنگدانه چيست؟,دانلود نرم افزار جديد رنگدانه چيست؟,دانلود نرم افزار قديمي رنگدانه چيست؟,
حسین بازدید : 247 یکشنبه 07 تیر 1394 نظرات (0)

آشنایی با فرش

آشنایی با فرشهای قدیمی به دو بخش عمده تقسیم می شوند :

* تخت باف یا نمونه پرده ای.از این نویسندگان یونان قدیم و رم نیز نام برده اند .

فرشهای پرز دار . 

فرشهای پرزدار در حدود هزار سال قبل از میلاد در اطراف مغولستان بوجود آمده اند و پس از آن توسط كوچ عشایر به خاور میانه ( بویژه ایران و تركیه ) آورده شده اند . صادرات فرش پرزدار به طرف غرب اروپا و ورود آن به شهر مورز در اسپانیا نتیجه جنگهای صلیبی در قرن ۱۱ تا ۱۳ و سفرهای ماركوپولو و بازرگانان ونیزی به شرق در قرن ۱۳ به بعد بود .تولیدات فرشهای پرزدار در اروپا در قرن ۱۲ در اسپانیا شروع شد و مقدار كمی از آن نیز تا قرن ۱۷ باقی ماند تا زمانیكه پلند ، رومانی ، ایتالیا ، سوئد ، انگلیس و فرانسه توسعه صنعتی یافتند . از مراكز اصلی فرشبافی در فرانسه میتوان Savonneire و Aubusson و در انگلیس ، Wilton و Axminster را نام برد . فرشهای تخت نیز در شمال آمریكا بوسیله بومیان آمریكایی در قرن ۱۶ و بعدها بوسیله مهاجرین اروپایی بافته شد . توایدات صنعتی فرشهای پرزدار از نیمه دوم قرن ۱۹ در ایالات متحده شروع شد . 

دار قالیبافی

فرشهای تخت و فرشهای پرزدار هر دو روی دستگاهی كه در طی قرنهای متمادی قاعده كلی آن كمی تغییر پیدا كرده بافته میشوند . چار چوب اكثر دارهای عمودی چوبی هستند كه تارهای عمودی فرش را تحت كشش نگه میدارند . این دستگاه به بافنده اجازه میدهد روی تخته ای ( نیمكت ) در جلوی دار بنشیند . تارهای افقی از زیر و روی تارهای عمودی عبور كرده و گره ها روی آنها بافته میشوند .در بافتن از پائین به بالا بافنده میتواند تخته ای را كه بر روی آن نشسته بهسمت بالا حركت دهد . 

نکته :دار افقی دوقسمت دارد كه توسط میخ به زمین كوبیده میشود و همچنین به آسانی نیز حمل می گردد ، بنابراین توسط عشایر چادرنشین جابجا میشود . بافندگان (معمولا دو نفر ) روی قسمت بافته شده و در امتداد بافت می نشینند .در طی انقلاب صنعتی روشهای قدیمی بافت فرشها بر روی دارهای دستی از میان رفت و در بسیاری از مراكز اصلی بافندگی این كار توسط اختراعات بزرگ كه در ابتدا بوسیله انرژی الكتریسیته كار می كردند صورت گرفت .

فرشهای تخت باف قدیمی

فرشهای تخت باف به دو بخش اصلی تقسیم می شوند.

* گلیم

سوماك

مراكز اصلی بافندگی گلیم: تركیه و ایران میباشند . گلیم ها بوسیله تارهای افقی در جلو و تارهای عمودی به صورت یكسان در عقب بافته شده و توسط شانه به پائین كوبیده می شوند .

مركز اصلی بافندگی سوماك: شمال غربی ایران و قفقاز می باشد . در بافت سوماك تارهای افقی از روی دو تار عمودی می گذرند و قبل از اینكه دور تار جفت بچرخند به دور آنها می گردند .

نقش مایه ها و واگیره ها هر دو بوسیله روشهای مختلف بافت و رنگهای گوناگون تار و پود خلق می شوند . مدلهای مختلف گلیم و سوماك با پشم بافته میشوند ، البته در بعضی از موارد با پنبه و ابریشم نیز تولید میگردند .

فرشهای پرزدار قدیمی:

فرشهای پرزدار توسط كشش تارهای عمودی به صورت موازی روی دار تولید میشوند . تكه های نخ نیز از عرض فرش روی تارهای جفت گره زده می شوند . پس از تكمیل یك ردیف گره در عرض فرش پود را از زیر و روی تارهای عمودی می گذرانیم و قبل از اینكه ردیف بعدی پرزها را ببافیم به وسیله شانه ( دفه ) آن را می كوبیم . اندازه یك پرز معمولا پس از هر گره كوتاه می شود و دوباره بعد از تكمیل یك ردیف گره نیز این كار را انجام می دهیم .در فرشهای پرزدار نقش سایه ها و واگیره ها توسط استفاده از پود در بافت و رنگ كردن یك یا چند لا از خامه ها و ترتیب قراردادن گره ها با رنگ های مختلف درجاهای مختلف خلق می شوند .

گره ها به سه قسمت عمده تقسیم می شوند : ۱ـ گره تركی ۲ـ گره فارسی (سنه)۳ـ گره جفتی 

پایان گلیم ، ریشه و نخهای اطراف معمولا پایان كار فرشهای تخت و فرشهای پرزدار مانند پایان گلیم شناخته شده اند . در فرشهای تخت بافت بخش اصلی فرآیند پایان در این است كه به جهت سر ریشه ها یا منگوله ویا گیس باف كردن پس از بافت تارهای عمودی بیشتر از پود ها امتداد می یا بند. ریشه ها فقط به جهت تزئینات فرش نمی باشند بلكه از دست بافته و پرزهای فرش محافظت می كنند. كناره (شیرازه ) فرش نیز توسط نخهای اطراف فرش را تزئین كرده محكم نگه می دارد. معمولا كناره عبارت اند از بستن یك یا چند نخ تار توسط پودها . (اگر بیش از یك تار باشد نخها به دور آن می پیچند) . ترتیب قرار گرفتن پودها نیز به صورت یك در میان و پیچیدن به ور تارهای عمودی در بافت به شكل ۸ (هشت) می باشد كه بصورت جداگانه از میان تارهای جفت عبور می كنند .

مواد رنگها‌:

تا قرن ۱۹ همه نخها توسط جوهر گیاهان و حیوانات رنگ می شدند . به عنوان مثال : قرمز دانه رنگ قرمز ، گیاه جوشانده رنگ سبز ، پوست درخت بلوط رنگ قهوه ای ، نیل رنگ آبی و برگ مو رنگ زرد را شامل می شدند .همه می توانند برای به دست آوردن طیف وسیع رنگها آنها را با یكدیگر تركیب كنند . مزیت اصلی این مواد رنگزا زیبایی خوشایند و آهنگ ملایم آنها است .

رنگهای ثابت نیز در بیشتر موارد در مقابل كم رنگ شدن دوام زیادی دارند ولی این مواد رنگزا با اختراعی مبنی بر ارزانی مواد رنگ زای آنیلینی در سال ۱۸۵۶ با تركیب قطران زغال سنگ كنار گذاشته شدند . اكثر مواد رنگزای آنیلینی ثبات ندارند و بعد از مدتی رنگ آنها اساسا عوض می شود آنها همچنین نسبت به رنگهای گیاهی و حیوانی همتای خود در ظاهر بسیار تند و زننده هستند .

مواد رنگزای آنیلینی نیز در سال ۱۹۲۰ با ثبات مواد رنگزای كروماتیك از میان رفتند ولی اخیرا مواد رنگزای گیاهی به دلیل بی نظیر بودن در ملایمت و شفافی رنگ به مقدار زیادی احیاء شدند .

نکته:ابزار و مواد شما برای تعمیرات (مرمت) جزئی یك فرش یا قالی كهنه و قدیمی به چند ابزار احتیاج دارید و همه آن ابزار در خرازی ها و فروشگاه های فلز آلات در دسترس شما هستند . مقدار مواد مورد نیاز به میزان زیادی به نوع تعمیر و مشكلات تمیز كردن سطح كار شما مربوط می شوند .

اتو : همراه با كاغذ خشك كن برای بر طرف كردن لكه های گوناگون استفاده می شود .

انبردست : یا دم باریك برای كشیدن سوزن نخ از وسط پرز فرشها در زمان مرمت استفاده می شود .

قیچی : جهت آراستن پرزها استفاده می شود . برای پرزهای كوتاه قیچی هایی كه تیغه راست دارند و برای آرایش دیگر پرزها قیچی هایی كه لبه دار هستند و تیغه منحنی دارند. (معمولا شما می توانید با خرید قیچی هایی با لبه تخت به هدف خود برسید ) ضمنا یك قیچی زنانه ۲۰ سانتیمتری نیز برای كارهای گوناگون مفید است .

سوزنها : شما برای مرمتهای گوناگون قالی به مجموعه ای از سوزنهای راست و منحنی احتیاج خواهید داشت . برای كار با نخهای كلفت سوزنهای با سوراخ بزرگ انتخاب میشوند. شما به سوزنهای مخصوص مرمت با سایزهای ۲۰و۲۲ و سوزنهای خیاطی با سایزهای ۲و۶و۸ احتیاج خواهید داشت .

 انگشت دانه : در هنگام مرمت قالی بسیار ضروری است. بعضی وقتها برای فشار دادن سوزن در برگشت از پرز فرش احتیاج به نیروی زیادی دارید و انتهای سوزن خیلی آسان به انگشت شما آسیب میرساند .

شما همچنین به وسایل دیگری نظیر: فرشزن ، جارو برقی ، خاك انداز و جارو ، سشوار ، چاقوی كمكی، گیره چوبی بزرگ ، طناب لباس ، سوزن كلفت ، موچین ، چكش ، میخ فرش و تیوپ مقوایی احتیاج خواهید داشت . 

مواد

پشم یا ابریشم : جهت مرمت پرزها و تعمیر ریشه های اكثر فرشها و قالی ها استفاده میشوند . جهت هماهنگ كردن رنگها و اثر نخهای جدید كوشش و دقت كنید تا مانند نمومه اصلی شود .

ـ نخ خیاطی كتان و پنبه ای در هنگام انواع مختلف مرمتها با ساختارهای گوناگون نخهای مقاوم پنبه و كتان لازم می شود. این نخها با وسعت انتخاب رنگ و ضخامت در دسترس می باشند و باید با دقت با نخهای مشابه هماهنگ شوند .تا مانند نمونه اصلی گردند.

* موم : برای لیز كردن و نرم كردن سوزنها و نخهای پنبه و كتان استفاده می شود . شما می توانید از شمع مومی كه در بسته های كوچك و دو قسمتی فروخته می شوند استفاده كنید. 

كاغذ خشك كن سفید :‌ درزمان آزمایش ثبات رنگها استفاده می شود همراه با اتو در تمیز كردن اجسام ریخته شده روی فرش و جهت بر طرف كردن چربیها و روغنها استفاده می گردد. 

 شامپو فرش :‌ برای تمیز كردن فرش و قالی استفاده می شود. 

دترژانت پشم :‌ درجای خاص استفاده دارد. دترژانتها با كیفیت عالی برای بر طرف كردن لك استفاده می گردند. 

گرد سیب زمینی :‌ جهت رنگبری در مواقع خاص استفاده می گردد. 

نمك : برای برطرف كردن لك .

سركه سفید :‌ برای بر طرف كردن لك .

نظافت عمومی فرش و نمای آن :

برای حداكثر رساندن عمر فرش و قالی و برای حفاظت الیاف در برابر خسارت شما باید فرش را بطور منظم پاكیزه نگاه دارید. شما جهت نظافت اجسام گوناگون وقت زیادی صرف می كنید مثلاً اگر یك قطعه فرش لهستانی از دیوار خانة‌ شما آویزان باشد یا یك تختة‌ باریك چوبی و یا رومیزی ،‌آنها بسیار كم توجه بیننده را به خود جلب می كنند ولی آسیب دیدگی یك فرش كه از آن برای پوشش كف اتاق استفاده می شود بسیار قابل توجه است. همچنین جهت تمیز باقی ماندن فرش و قالی برای مدتهای زیاد در انبارها و محیطهای روستایی نگهداری می شوند و این در حالی است كه در شهرها همیشه آلودگی هوا مانند دیواری بلند فضای شهر را مسدود كرده است. 

علاوه بر نظافت منظم فرشها و قالی ها شما باید به لكه های اتفاقی روی فرش خیلی زود رسیدگی كنید. عموماً اجسام متعددی بر اطراف خانه جهت دكور استفاده می شوند كه می توانند از زیبایی رنگ و طرح فرش بكاهند همانطور كه آنها می توانند به الیاف آن آسیب وارد كنند. سناریوی یك نمایش می تواند دلیل مناسبی برای درست اجرا نشدن آن باشد بر همین اساس قالیها و فرشهای لهستانی و تخته های باریكی كه به دیوار آویزان شده اند اگر بدون دقت و بدون نظم و ترتیب و فقط جهت پر كردن دیوار و همچنین اگر به روشهای غلط به دیوار كوبیده شوند به آنها آسیب می رسد. 

شما قبل از شستن یا برطرف كردن لكها از روی فرش یا قالی باید ثبات رنگها را آزمایش كنید و البته اهمیتی ندارد كه چند قسمت فرش آسیب دیده باشد . اگر هیچ رنگی پس نداد شما باید جاهای آسیب دیده را به یكی از روشهای متعدد شستشوی فرش بوسیلة‌ یك متخصص فرشهای كهنه تمیز كنید . شركتهای قالی شویی در شستن فرشها دقت نمی كنند.

غالبا مواد شیمیایی قوی كه در شستن فرشهای جدید استفاده می شوند سبب آسیب دیدگی به فرشهای كهنه می گردند به غیر از گرد گیری فرشها هر گز برای شستن فرشهای نادر و با ارزش به تنهایی و بدون یك متخصص شستشو برای انجام دادن این كار اقدام نكنید . 

گردگیری فرشهای كوچك و بزرگ :

همیشه قبل از شستشو و بر طرف كردن لكه ها باید فرشها گرد گیری شوند. برای برطرف كردن تكه های خاك و كثیفیها كه در یكجا جمع می شود باید بسیار دقت كرد چون در اثر آنها الیاف به تدریج فرسوده می شوند همچنین در اثر آنها تخم بید میتواند در الیاف رشد و نمو كند .

جهت گردگیری فرشهای كوچك و بزرگ آنها را در هوای آزاد و روی یك طناب لباس كلفت آویزان كنید. زمانی مناسب در روز برای خشك كردن آنها انتخاب كنید و تكه ها را بصورتی آویزان كنید و تا آنجا كه ممكن است قسمت كوچكی از آنها روی هم افتاده باشند. برای اینكه ممكن است پشت آنها در معرض آسیب قرار گیرد.

*مدل قدیم فرشزنها نیروی زیادی برای ضربه زده به فرشها نداشت. هرگز از عصا یا چوب برای ضربه زدن به فرش استفاده نكنید. البته نیروی زیاد و پهن كردن مساحت زیادی از فرش و ضربه زدن به آن به الیاف خسارت وارد می كند. به روی فرش ضربه نزنید. شما فقط در صورتی موفق خواهید شد كه جهت بر طرف كردن گرد و خاك به عمق پرز یا بافته ضربه بزنید.

منبع:ترجمة‌ بخشی از كتاب Care & Repair Of Antiques & Collectables

 

 

قالی بافی

 

 

آموزش تصویری قالی بافی(هزینه را بعد از تحویل درب منزل بدهید)

 

 


 کلمات کلیدی:دنبال چه هستید؟فيلم آشنايي با فرش؟,دانلود فيلم آشنايي با فرش؟,مشاهده فيلم آشنايي با فرش؟,نسخه جديد فيلم آشنايي با فرش؟,دانلود آشنايي با فرش؟,فيلم آشنايي با فرش؟,فيلم اکشن آشنايي با فرش؟,فيلم کمدي آشنايي با فرش؟,فيلم قشنگ آشنايي با فرش؟,فيلم جديد آشنايي با فرش؟,فيلم هاي  آشنايي با فرش؟, پشت صحنه فيلم  آشنايي با فرش؟,تصاوير فيلم آشنايي با فرش؟,بازيگر فيلم  آشنايي با فرش؟,تيتراژ فيلم آشنايي با فرش؟,نقد فيلم آشنايي با فرش؟,سوتي فيلم آشنايي با فرش؟,دانلود فيلم  آشنايي با فرش؟,فيلم قديمي آشنايي با فرش؟,دانلود فيلم جذاب آشنايي با فرش؟,دانلود زيرنويس آشنايي با فرش؟,زيرنويس آشنايي با فرش؟,دانلود فيلم هاليوودي آشنايي با فرش؟,دانلود فيلم با کيفت720 آشنايي با فرش؟,دانلود فيلم با کيفيت320 آشنايي با فرش؟,دانلود فيلم با کيفيت پايين آشنايي با فرش؟,دانلود فيلم با کيفيت بالا آشنايي با فرش؟,دانلود فيلم کم حجم آشنايي با فرش؟,دانلود فيلم ايراني آشنايي با فرش؟,دانلود فيلم هندي آشنايي با فرش؟,دانلود فيلم امريکايي آشنايي با فرش؟,دانلود فيلم آلماني آشنايي با فرش؟,دانلود زير نويس انگليسي فيلم آشنايي با فرش؟,دانلود زير نويس فارسي فيلم  آشنايي با فرش؟,برنامه کاربردي آشنايي با فرش؟,دانلود برنامه آشنايي با فرش؟,برنامه توپ آشنايي با فرش؟,برنامه کاربردي ويندوز آشنايي با فرش؟,برنامه خوب آشنايي با فرش؟,برنامه بهينه سازي  آشنايي با فرش؟, برنامه پشتيبان گيري آشنايي با فرش؟,برنامه جديد آشنايي با فرش؟,برنامه بهينه سازي به نام آشنايي با فرش؟,دانلود نرم افزار دکستاب آشنايي با فرش؟,دانلود نرم افزار جديد آشنايي با فرش؟,دانلود نرم افزار قديمي آشنايي با فرش؟,

حسین بازدید : 301 شنبه 06 تیر 1394 نظرات (0)

به دست آوردن رنگ مورد نياز در رنگرزي:

در رنگرزي سنتي با توجه به نياز براي بدست آوردن رنگهاي تازه در هنر و صنعت مهم فرش و ديگر هنرهاي وابسته و گذشتن از سد محدود سه رنگ اصلي( قرمز، زرد، آبي) مي توان از مخلوط كردن مواد رنگ طبيعي استفاده كرد كه البته در اين امر دانش و تجربه امروزه كاربرد فراواني دارد.رنگهاي اصلي موجود در طبيعت(قرمز، زرد، آبي) با استفاده از رنگدانه هاي طبيعي پديد مي آيند و اين سنت و دانش مربوطه با روشهاي اجرايي آن از دير باز پديد آمده و مورد استفاده اهل فن بوده است.

روش تهیه رنگهای طبیعی:

رنگ قرمز: در اين رابطه براي بدست آوردن رنگ قرمز مي توان از قرمز دانه يا روناس بهره گرفت.

رنگ زرد: اين رنگ از انواع اسپرك، زعفران و برخي مواد ديگر بدست مي آيد.

رنگ آبي:که از نيل حاصل مي شود اما رنگای تركيبي مثل سبزها، بنفشها از روش تركيبي استفاده مي شود.

رنگ بنفش: براي بدست آوردن اين رنگ، خامه پشم را پس از رنگ كردن با روناس يا قرمز دانه قليايي مي كنند.

آبي تيره مايل به سياه : با استفاده از سولفات آهن به عنوان دندانه حاصل مي گردد.

سبز روشن: مواد قليايي اضافه باعث توليد اين رنگ مي شوند.

زرد: با استفاده از مواد اسيدي اين رنگ را تهيه مي كنند.

رنگ نارنجي: با استفاده از دندانه زاج سفيد و 3 درصد اسيد اگزاليك حاصل مي گردد.

رنگ قهوه اي روشن: با استفاده از دندانه بي كربنات پتاسيم حاصل مي شود.

قهوه اي متوسط: با استفاده از دندانه سولفات مس حاصل مي گردد.

رنگ نارنجي: اين نوع رنگ نارنجي با استفاده از كلروراستاتر حاصل مي گردد.

زرشك وحشي: از اتين گياه رنگ زرد درست میکنند اما زرشك وحشي در كنار آب كلر رنگ قرمز به دست مي آيد.

تهيه رنگ زرد با زرشك وحشي: رنگرزي وحشي كه با  ريشه اين گياه انجام مي گيرد بسيار ساده است.

رنگ سبز: در اين روش خامه پشم را پس از رنگ كردن با اسپرك يا چوب زرد آن را وارد خم مي كنند و با همين روشهاي تركيبي مي توان نسبت به تهيه كليه رنگها اين عملكرد را انجام داد. همچنين براي بدست آوردن روشني و سيري رنگ مي توان با كنترل عواملي همچون مدت زمان رنگرزي، غلظت رنگ و … به نتيجه دلخواه رسيد.

مواد رنگرزي طبيعي:  قبلاً گفتیم بسياري از مواد مورد استفاده در كار رنگرزي الياف مورد استفاده در صنعت و هنر فرشبافي مواد رنگزاي طبيعي هستند.

*اسپرك          

* اسكوتي

* انار               

*بقم

*تمشك          

*پوست پياز

*جفت     

*روناس

*زعفران 

*سماق

*شيرين بيان

*قرمزدانه

*نيل

*پوست گردو

*زرشك

*گل زليل

*برگ توت

*هليله

*گل رنگ

*سرخس

*سرساور

رنگرزي با مواد طبيعي:

لاك زرد: با استفاده از زاج سفيد يا كربنات سديم حاصل مي گردد.

تمشك: با اين ماده رنگزا مي توان رنگ خاكستري تيره را بدست آورد.

 انار: اين ماده رنگي قابليت توليد رنگهاي كرم، زرد تيره، نخودي، قهوه اي روشن بدست آورد.

سماق: با استفاده از دندانه هاي مختلف و بهره گيري از سماق مي توان رنگهاي خرمايي روشن، خاكستري، زرد، سياه و سبز روشن را به دست آورد.

گل ذلیل(گل زرد): از اين گياه مي توان رنگ زرد زيبايي به دست آورد هر چند كه با رنگ كردن الياف اين ماده رنگي با نيل بعنوان رنگرزي حمام دوم،رنگ سبز زيبايي نيز حاصل مي شود.

اسپرك: اين ماده رنگي قابليت توليد رنگهاي زرد، طلايي و نارنجي را دارا است. براي به دست آوردن رنگهاي مذكور لازم است كه در حمام رنگ از دندانه هاي مختلف استفاده شود تا اين تفاوت و گوناگوني رنگ پديد آيد.

جفت با پوست بلوط: با استفاده از اين ماده رنگزا مي توان رنگ نخودي و رنگ طلايي به دست آورد. بايد در نظر داشت كه اين ماده به علت وجود ماده زوجي به دندانه كردن نياز ندارد.
بقم: اين ماده رنگي بيشتر براي بدست آوردن رنگ مشكي كرومي استفاده مي شود وهمچنين مي توان رنگهاي مختلف ديگري نظيرارغواني روشن، بنفش، بنفش سير،خاكستري روشن، خاكستري سير را با اضافه كردن و يا دندانه كردن با موادي همچون زاج سفيد، مس آهن و كروم بدست آورد.

پوست گردو: اين گياه قديمي ترين گياهاني است كه براي رنگرزي جهت تهيه رنگهاي قهوه اي، قهوه اي تيره، خاكستري تيره و مشكي مورد استفاده قرار مي گيرد و براي رنگرزي اين ماده رنگي به علت دارا بودن ماده زوجي نيازي به دندانه استفاده شود زيرا وجود همين دندانه ها ست كه رنگهاي ديگر را نيز پديد مي آورد.

پوست پياز:كه از اين ماده رنگي مي توان رنگهاي مسي، نارنجي، پوست پيازي و با صورتي بدست آورد براي رسيدن به اين منظور بايد با استفاده از دندانه هاي مناسب و نسبت تركيبات آنها عمل رنگرزي صورت گيرد.

روناس: از اين ماده رنگي به علت اهميت و دارا بودن قابليتهاي فراوان مي توان رنگهاي بسياري مانند بنفش، نارنجي، دوغي،قرمز، قرمز مايل به قهوه اي، قرمز مايل به بنفش و رنگهاي تيره بدست آورد.براي رسيدن به اين رنگها املاح كه به عنوان دندانه مورد استفاده قرار مي گيرند شامل: بيكرومات پتاسيم، زاج سفيد، سولفات مس، سولفات آهن، كلر و قلع مي باشند و با استفاده از مواد رنگي ديگر نيز مي توان تركيبات جديدي به وجود آورد.

نکته:تهيه رنگهاي پشت گلي، قرمز كمرنگ و سرخابي با روناس براي بدست آوردن اين رنگها مي بايست از دندانه قلع استفاده نمود.معمولاً براي رنگرزي روناس بيشتر از دندانه هاي اشاره شده استفاده مي شود ولي گاهي براي بدست آوردن رنگهاي بخصوصي از دندانه مس و آهن نيز استفاده مي شود. اين دندانه هم باعث كدري رنگ مي شوند.

زعفران: با استفاده از دندانه زاج سفيد و بهره گيري از زعفران مي توان به رنگ نارنجي مايل به قرمز دست يافت. اين ماده رنگزا بعلت گراني و حتي تقليلات موجود در آن كمتر مصرف مي شود و چنانچه لازم باشد بيشتر درقاليهاي ابريشمي مورد استفاده قرار مي گيرد.

قرمز دانه: يكي از مهم ترين مواد باي تهيه رنگهاي قرمز طبيعي است. از اين رو با دندانه هاي گوناون مي توان رنگهايي از آن بدست آورد. كه ذيلاً نمونه هايي از رنگهاي مذكور آورده شده است.

*قرمز شفاف: با دندانه قلع سرخابي با دندانه جيوه ارغواني با دندانه كروم.

*شرابي مايل به بنفش با دندانه مس

*صورتي با دندانه منيزيم

*سبز با دندانه اورانيوم

*قرمز لاكي:با دندانه زاج

*بنفش كدر با دندانه باريم

*خاكستري تيره با دندانه آهن

*قرمز مايل به قهوه اي با دندانه سرب

*قرمز شفقي با دندانه روي

نيل: از مهمترين رنگهايي است كه رنگ ابي طبيعي را به وجود مي آورد و اما به همان نسبت از اهميت خاصي برخوردار است. نكات مهمي نيز در رنگرزي آن وجود دارد كه در صورت عدم توجه به آنها نتيجه مطلوبي حاصل نمي شود. بنابراين بايد با دقت به نكات زير توجه شود و نيل تنها در محيط قليايي قابل حل شدن است.

قوت: اين گياه داراي مواد مختلف رنگ داري است كه با استفاده از آنها مي توان رنگهاي متفاوت به شرح ذيل به دست آورد.

*سبز مغز پسته اي: با استفاده از اسيد كلريدريك غليظ حاصل مي شود.

*قهوه اي تا زرد(كاهي): با استفاده از نسبتهاي مختلف اسيد نيتريك حاصل مي گردد.

هليله: اين ماده رنگي در دو نوع هليله سياه و هليله زرد وجود دارد كه مي توان از آنها رنگهاي قهوه اي، زرد و انواع خاكستري را به دست آورد.

گل رنگ(كانشه): از اين گياه مي توان رنگ زرد به دست آورد.

سرخس عقابي: با اين گياه مي توان رنگهاي زرد، سبز مايل به زرد و خاكستري تيره را بدست آورد.

مواد رنگزاي شيميايي:

 صد سال قبل دانشمندي به اسم پركين رنگ مصنوعي را از تقطير ذغال سنگ بوجود اورد و تا امروز تلاش كليه كارخانجات توليد و ساخت رنگ بر اين اساس استوار است. كه با تنوع گسترده اي توليدات رنگ مصنوعي را روانه بازار مصرف نمايد. ولي با تكامل دانش رنگ سازي روز به روز از نواقص اين محصولات كاسته شده است.هر چند كه اين محصولات ساخته دست بشر نتوانسته جاي واقعي رنگهاي طبيعي را بگيرد اما به علت نياز روز افزون جوامع انساني به رنگ و همچنين ارزان بودن رنگهاي شيميايي توجه و استفاده از اين رنگها گسترش يافته است. البته جاي تأسف دارد كه براي اولين بار در ايران رنگهاي باز يك كه همان رنگهاي جوهري هستند براي رنگ كردن الياف قالي مورد استفاده قرار گرفت كه اين رنگها نه داراي ثبات و نه داراي كيفيت خوبي بودند ولي رنگهاي شيميايي كه امروز براي الياف مورد استفاده قرار مي گيرند رنگهاي خوبي هستند. براي رنگ كردن الياف قالي مورد استفاده قرار گرفت كه اين رنگها نه داراي ثبات و نه داراي كيفيت خوبي بودند ولي رنگهاي شيميايي كه امروز براي الياف مورد استفاده قرار مي گيرند رنگهاي خوبي هستند.

منبع:pnu-club.com

 

   

مجموعه تصویری آموزش بافندگی فرشمجموعه کامل تصویری آموزش قالی بافی(هزینه را بعد از تحویل بدهید)

 

 


 کلمات کلیدی:

به دنبال چه هستید؟برنامه تهيه رنگ طبيعي؟,دانلود تهيه رنگ طبيعي؟,دانلود برنامه تهيه رنگ طبيعي؟,دانلود نسخه جديد  تهيه رنگ طبيعي؟,دانلود برنامه ي تهيه رنگ طبيعي؟,دانلود برنامه جديد تهيه رنگ طبيعي؟,دانلود نسخه جديد  تهيه رنگ طبيعي؟,دانلود نسخه جديد برنامه  تهيه رنگ طبيعي؟,برنامه توپ تهيه رنگ طبيعي؟,دانلود برنامه توپ تهيه رنگ طبيعي؟,دانلود برنامه زيبا تهيه رنگ طبيعي؟,دانلود نسخه قبلي برنامه تهيه رنگ طبيعي؟,دانلود کرک برنامه  تهيه رنگ طبيعي؟, رمز برنامه تهيه رنگ طبيعي؟,کيجين برنامه تهيه رنگ طبيعي؟,نسخه جديد برنامه  تهيه رنگ طبيعي؟,سايت برنامه تهيه رنگ طبيعي؟,سايت  تهيه رنگ طبيعي؟,برنامه جديد تهيه رنگ طبيعي؟,نقد برنامه تهيه رنگ طبيعي؟,خريد برنامه تهيه رنگ طبيعي؟,خريد نقدي  تهيه رنگ طبيعي؟,download تهيه رنگ طبيعي؟,download program تهيه رنگ طبيعي؟,danlod barname تهيه رنگ طبيعي؟,فيلم تهيه رنگ طبيعي؟,دانلود فيلم تهيه رنگ طبيعي؟,مشاهده فيلم تهيه رنگ طبيعي؟,نسخه جديد فيلم تهيه رنگ طبيعي؟,دانلود تهيه رنگ طبيعي؟,فيلم تهيه رنگ طبيعي؟,فيلم اکشن تهيه رنگ طبيعي؟,فيلم کمدي تهيه رنگ طبيعي؟,فيلم قشنگ تهيه رنگ طبيعي؟,فيلم جديد تهيه رنگ طبيعي؟,فيلم هاي  تهيه رنگ طبيعي؟, پشت صحنه فيلم  تهيه رنگ طبيعي؟,تصاوير فيلم تهيه رنگ طبيعي؟,بازيگر فيلم  تهيه رنگ طبيعي؟,تيتراژ فيلم تهيه رنگ طبيعي؟,نقد فيلم تهيه رنگ طبيعي؟,سوتي فيلم تهيه رنگ طبيعي؟,دانلود فيلم  تهيه رنگ طبيعي؟,فيلم قديمي تهيه رنگ طبيعي؟,دانلود فيلم جذاب تهيه رنگ طبيعي؟,دانلود زيرنويس تهيه رنگ طبيعي؟,زيرنويس تهيه رنگ طبيعي؟,دانلود فيلم هاليوودي تهيه رنگ طبيعي؟,دانلود فيلم با کيفت720 تهيه رنگ طبيعي؟,دانلود فيلم با کيفيت320 تهيه رنگ طبيعي؟,دانلود فيلم با کيفيت پايين تهيه رنگ طبيعي؟,دانلود فيلم با کيفيت بالا تهيه رنگ طبيعي؟,دانلود فيلم کم حجم تهيه رنگ طبيعي؟,دانلود فيلم ايراني تهيه رنگ طبيعي؟,دانلود فيلم هندي تهيه رنگ طبيعي؟,دانلود فيلم امريکايي تهيه رنگ طبيعي؟,دانلود فيلم آلماني تهيه رنگ طبيعي؟,دانلود زير نويس انگليسي فيلم تهيه رنگ طبيعي؟,دانلود زير نويس فارسي فيلم  تهيه رنگ طبيعي؟,برنامه کاربردي تهيه رنگ طبيعي؟,دانلود برنامه تهيه رنگ طبيعي؟,برنامه توپ تهيه رنگ طبيعي؟,برنامه کاربردي ويندوز تهيه رنگ طبيعي؟,برنامه خوب تهيه رنگ طبيعي؟,برنامه بهينه سازي  تهيه رنگ طبيعي؟, برنامه پشتيبان گيري تهيه رنگ طبيعي؟,برنامه جديد تهيه رنگ طبيعي؟,برنامه بهينه سازي به نام تهيه رنگ طبيعي؟,دانلود نرم افزار دکستاب تهيه رنگ طبيعي؟,دانلود نرم افزار جديد تهيه رنگ طبيعي؟,دانلود نرم افزار قديمي تهيه رنگ طبيعي؟,

حسین بازدید : 191 جمعه 05 تیر 1394 نظرات (0)

  فرش هم مانند هر چیز دیگری نیاز به نگهداری دارد.که با رعایت برخی نکات می توانید طول عمر فرش خود را افزایش داد.

 عوامل افزایش عمر فرش

*اجازه ندهید نور مستقیم خورشید روی فرش بتابد.

* فرش را در نزدیکی منابع حرارتی و آتش زا قرار ندهید.

* برای جابه جا کردن فرش آن را رول کنید و هرگز اقدام به تا کردن فرش ننمایید چون سبب شکسته شدن آن   می شود.

* فرش را در مکان های مرطوب قرار ندهید زیرا رطوبت باعث پوسیدگی فرش می شود.

* وسایل سنگین نظیر مبلمان و کمد را روی فرش قرار ندهید زیرا سبب فشردگی الیاف در یک نقطه می شود و   در صورت اجبار به این کار، هر چند وقت یکبار نیز جای وسایلی که روی فرش گذاشته اید را تغییر دهید.

* هفته ای یکبار فرش را با جاروبرقی تمیز کنید.

* اگر روی فرش لکه ای افتاد فورا آن را تمیز کنید. اگر لکه روی فرش باقی بماند پاک کردن آن سخت می شود و نمای فرش را تار و تیره می کند.

* هر چند وقت یک بار فرش را سر و ته کنید تا در معرض سایش قرار نگیرد.

* فرش را در زیر درها به گونه ای پهن کنید که در تماس مداوم با آن نباشد.

*  شستن فرش را به شرکت های معتبر قالیشویی بسپارید و از شستن آن در خانه حذر کنید.

* اگر فرش را روی سرامیک یا موزاییک پهن کرده اید و این امر سبب حرکت فرش می شود می توانید از چسب های مخصوص فرش یا همان ترمز فرش یا آسترهای اسفنج مانند استفاده کنید.

اگر فرش شما بر اثر اینکه زیاد پاخوری زیاد خم شده وبا کشیدن درست نمی شود میتوانید با کشیدن پارچه خیس بر روی آن خمیدگی آن را تا حد زیادی رفع کنید.   

منبع: پرشین پرشیا

 

آموز قالی بافی

اینجا کلیک کنید(هزینه را بعد از تحویل بدهید)

 

 


کلمات کلیدی:

به دنبال چه هستید؟

برنامه کاربردي عوامل افزايش طول عمر فرش؟,دانلود برنامه عوامل افزايش طول عمر فرش؟,برنامه توپ عوامل افزايش طول عمر فرش؟,برنامه کاربردي ويندوز عوامل افزايش طول عمر فرش؟,برنامه خوب عوامل افزايش طول عمر فرش؟,برنامه بهينه سازي  عوامل افزايش طول عمر فرش؟, برنامه پشتيبان گيري عوامل افزايش طول عمر فرش؟,برنامه جديد عوامل افزايش طول عمر فرش؟,برنامه بهينه سازي به نام عوامل افزايش طول عمر فرش؟,دانلود نرم افزار دکستاب عوامل افزايش طول عمر فرش؟,دانلود نرم افزار جديد عوامل افزايش طول عمر فرش؟,دانلود نرم افزار قديمي عوامل افزايش طول عمر فرش؟,تصوير عوامل افزايش طول عمر فرش؟,بهترين تصوير عوامل افزايش طول عمر فرش؟,جديدترين تصوير عوامل افزايش طول عمر فرش؟,دانلود تصوير عوامل افزايش طول عمر فرش؟,مشاهده جديد ترين تصوير عوامل افزايش طول عمر فرش؟,عکس عوامل افزايش طول عمر فرش؟,تصوير جديد عوامل افزايش طول عمر فرش؟,تصوير اين ماه عوامل افزايش طول عمر فرش؟,اخبار جديد در باره عوامل افزايش طول عمر فرش؟,تصوير کيفيت دار عوامل افزايش طول عمر فرش؟,تصوير مينياتوري عوامل افزايش طول عمر فرش؟,کاريکاتور عوامل افزايش طول عمر فرش؟,دانلود تصوير هاي  عوامل افزايش طول عمر فرش؟,دانلود تصوير عوامل افزايش طول عمر فرش؟,عکس عوامل افزايش طول عمر فرش؟,

حسین بازدید : 309 جمعه 05 تیر 1394 نظرات (0)

 تمیز کردن لکه ها : 

لکه آدامس

 لکه شمع 

لکه جوهر معمولی

آب میوه ، چای ، شیر ، شکلات و قهوهمایعات شیرین ( شربت ، چای شیرین و ... )

برای زدودن اثرات روغنی و چربی و واکس

اثرات خون و تخم مرغ

* لکه دوده

1) لکه آدامسرا میتوان با یخ سفت نمائید . با احتیاط با کمک یک کاردک آن را از سطح فرش جدا کنید .

2) لکه شمع را می توان با یخ سفت نمائید . با احتیاط با کمک یک کاردک آن را از سطح فرش جدا کنید.

3)لکه جوهر معمولی ( دوات ) را با کمی ماست مخلوط نمائید و جمع کنید . این کار را چند نوبت انجام دهید تا       کاملاً جوهر جذب ماست شود.

4) آب میوه ، چای ، شیر ، شکلات و قهوه رامیتوان با آب نیمه گرم و صابون و یا شامپو تمیز نمائید.

5) مایعات شیرین ( شربت ، چای شیرین و ... ) پوسیدگی فرش را تسریع می کند. حتماً اثر این مایعات را سریعاً از فرش پاک نمائید.

6)برای زدودن اثرات روغنی و چربی و واکس از صابون و سرکه سفید و پاک کننده های خنثی استفاده نمایید .

7) لکه خون و تخم مرغ با محلول نمک ، صابون و سرکه سفید با آب نیمه گرم میتوانید برطرف کنید.

8)روغن ریخته شده را ابتدا با قاشق جمع کنید . یک تکه پارچه سفید بر روی محلول آلوده شده بگذارید و روی آن را با اطوی نیمه گرم اطو کنید، روغن موجود در جسم فرش جذب پارچه سفید خواهد شد .

9)جهت ازبین بردن دوده، به ویژه بر روی موکت تیره رنگ، روی لکه نمک بپاشید. پس از یک ونیم  ساعت با جارو برقی آن را پاک کنید.

 شستشوی فرش :

توصیه می شود شستشوی فرش را به شرکتهای معتبر قالیشوئی بسپارید . قبل از شستشو گرد و خاک از فرش زدوده شود. از شامپوی مخصوص فرش استفاده کنید.

 خشک کردن فرش :

 فرش را روی داربستهای مخصوص ، در نور ملایم آفتاب پهن کنید بطوریکه هوا در اطراف آن کاملاً جریان داشته باشد 

از آویزان کردن یا بر روی چمن پهن کردن یا استفاده از نور تند و سوزنده آفتاب جهت خشک کردن فرش خودداری نمائید.

استفاده از حرارت مستقیم وسایل حرارتی چون بخاری ، شومینه ، رادیاتور و ... جهت خشک کردن فرش ، به فرش صدمه می رساند .

برای  خشک کردن رطوبت قسمتی از فرش ،به کمک اسفنج ، حوله و یا پارچه پنبه ای ، آب را جمع آوری کرده و سپس قسمت مرطوب را در مقابل آفتاب ملایم و یا بوسیله حرارت ملایم سشوار دستی ، از پشت و روی فرش خشک نمائید.

  منبع:اکا ایران

مجموعه تصویری آموزش قالی بافی

مجموعه کامل تصویری آموزش قالیبافی(هزینه را بعد از تحویل بدهید)

 

 

 

 


 کلمات کلیدی:

به دنبال چه هستید؟

فيلم چگونه لکه روي فرش را تمييز کنيم؟,دانلود فيلم چگونه لکه روي فرش را تمييز کنيم؟,مشاهده فيلم چگونه لکه روي فرش را تمييز کنيم؟,نسخه جديد فيلم چگونه لکه روي فرش را تمييز کنيم؟,دانلود چگونه لکه روي فرش را تمييز کنيم؟,فيلم چگونه لکه روي فرش را تمييز کنيم؟,فيلم اکشن چگونه لکه روي فرش را تمييز کنيم؟,فيلم کمدي چگونه لکه روي فرش را تمييز کنيم؟,فيلم قشنگ چگونه لکه روي فرش را تمييز کنيم؟,فيلم جديد چگونه لکه روي فرش را تمييز کنيم؟,فيلم هاي  چگونه لکه روي فرش را تمييز کنيم؟, پشت صحنه فيلم  چگونه لکه روي فرش را تمييز کنيم؟,تصاوير فيلم چگونه لکه روي فرش را تمييز کنيم؟,بازيگر فيلم  چگونه لکه روي فرش را تمييز کنيم؟,تيتراژ فيلم چگونه لکه روي فرش را تمييز کنيم؟,نقد فيلم چگونه لکه روي فرش را تمييز کنيم؟,سوتي فيلم چگونه لکه روي فرش را تمييز کنيم؟,دانلود فيلم  چگونه لکه روي فرش را تمييز کنيم؟,فيلم قديمي چگونه لکه روي فرش را تمييز کنيم؟,دانلود فيلم جذاب چگونه لکه روي فرش را تمييز کنيم؟,دانلود زيرنويس چگونه لکه روي فرش را تمييز کنيم؟,زيرنويس چگونه لکه روي فرش را تمييز کنيم؟,دانلود فيلم هاليوودي چگونه لکه روي فرش را تمييز کنيم؟,دانلود فيلم با کيفت720 چگونه لکه روي فرش را تمييز کنيم؟,دانلود فيلم با کيفيت320 چگونه لکه روي فرش را تمييز کنيم؟,دانلود فيلم با کيفيت پايين چگونه لکه روي فرش را تمييز کنيم؟,دانلود فيلم با کيفيت بالا چگونه لکه روي فرش را تمييز کنيم؟,دانلود فيلم کم حجم چگونه لکه روي فرش را تمييز کنيم؟,دانلود فيلم ايراني چگونه لکه روي فرش را تمييز کنيم؟,دانلود فيلم هندي چگونه لکه روي فرش را تمييز کنيم؟,دانلود فيلم امريکايي چگونه لکه روي فرش را تمييز کنيم؟,دانلود فيلم آلماني چگونه لکه روي فرش را تمييز کنيم؟,دانلود زير نويس انگليسي فيلم چگونه لکه روي فرش را تمييز کنيم؟,دانلود زير نويس فارسي فيلم  چگونه لکه روي فرش را تمييز کنيم؟,برنامه کاربردي چگونه لکه روي فرش را تمييز کنيم؟,دانلود برنامه چگونه لکه روي فرش را تمييز کنيم؟,برنامه توپ چگونه لکه روي فرش را تمييز کنيم؟,برنامه کاربردي ويندوز چگونه لکه روي فرش را تمييز کنيم؟,برنامه خوب چگونه لکه روي فرش را تمييز کنيم؟,برنامه بهينه سازي  چگونه لکه روي فرش را تمييز کنيم؟, برنامه پشتيبان گيري چگونه لکه روي فرش را تمييز کنيم؟,برنامه جديد چگونه لکه روي فرش را تمييز کنيم؟,برنامه بهينه سازي به نام چگونه لکه روي فرش را تمييز کنيم؟,دانلود نرم افزار دکستاب چگونه لکه روي فرش را تمييز کنيم؟,دانلود نرم افزار جديد چگونه لکه روي فرش را تمييز کنيم؟,دانلود نرم افزار قديمي چگونه لکه روي فرش را تمييز کنيم؟,تصوير چگونه لکه روي فرش را تمييز کنيم؟,بهترين تصوير چگونه لکه روي فرش را تمييز کنيم؟,جديدترين تصوير چگونه لکه روي فرش را تمييز کنيم؟,دانلود تصوير چگونه لکه روي فرش را تمييز کنيم؟,مشاهده جديد ترين تصوير چگونه لکه روي فرش را تمييز کنيم؟,عکس چگونه لکه روي فرش را تمييز کنيم؟,تصوير جديد چگونه لکه روي فرش را تمييز کنيم؟,تصوير اين ماه چگونه لکه روي فرش را تمييز کنيم؟,اخبار جديد در باره چگونه لکه روي فرش را تمييز کنيم؟,تصوير کيفيت دار چگونه لکه روي فرش را تمييز کنيم؟,تصوير مينياتوري چگونه لکه روي فرش را تمييز کنيم؟,کاريکاتور چگونه لکه روي فرش را تمييز کنيم؟,دانلود تصوير هاي  چگونه لکه روي فرش را تمييز کنيم؟,دانلود تصوير چگونه لکه روي فرش را تمييز کنيم؟,عکس چگونه لکه روي فرش را تمييز کنيم؟,

حسین بازدید : 279 پنجشنبه 04 تیر 1394 نظرات (0)

دایره مبحث عیب در عرصه فرش بسیار وسیع و گسترده تراز آنیست که یکنفر آنهم در نوشتاری مختصر از عهده بررسی همه جانبه و کارشناسانه آن برآید ؛ آنگونه که تاکنون چنین بوده .با امید به سعه صدر و اغماض پیش کسوتان و چشم انتظار تذکر و همراهی دوستان ؛ ماحصل چندین سال تحقیق علمی و تجربه عملی را در این باب به طور مجمل در قالب نوشتار ذیل عرضه می داریم .

 البته روشن است شرح کا مل تمامی عوامل دخیل درعیب فرش و ورود در تمامی نکات جزئی این مطلب با توجه به گستردگی جغرافیائی و مقاطع مختلف زمانی و عوامل گوناگون محیطی ؛ از قصد و حوصله این نوشتار خارج و البته چندان لازم هم بنظر نمی رسد ؛ لذا به نکات مهم و عمومی مبحث عیب در عرصه فرش بسنده نموده ؛ که امید است مثمر ثمر باشد .

عیبها در اصل به دو شاخه تقسیم می شوند:

عیوب ذاتی

عیوب عارضی

عیوب ذاتی همانگونه که از نامشان پیداست به آن دسته از عیبهائی گفته می شود که در مراحل فرآوری ؛ ازطراحی و مواد خام گرفته تا فرش ؛ به دلایل مختلف توسط عوامل گوناگونی بر فرش عارض می شوند .

* طراحی

 

طراحی

 

یکی از مراحل تولید یک فرش همانا طراحی می باشد که در اصل می توان آن را ماکت  بنای فرش نامید که اگر کج نهاده شد در نهایت فرش خوبی از آن حاصل نخواهد شد ؛ از اینروی ضروری است بهنگام انتخاب طرح و طراح ؛ نهایت وسواس را به عمل آورده وبا عنایت به اقتضاء زمان ووسواس درظرائف هنری ؛ زمینه تهیه یک فرش ایده ال را مهیا نمود ؛ و به عبارت دیگرطراحی دقیق و طرح مناسب ؛ اولین نیازلازم برای تولید یک فرش خوب است. مراعات نشدن نکات فنی لازم در امر طراحی موجب عیوبی از قبیل ؛ عدم تقارن ؛ عدم تناسب ؛ ناهمخوانی سایزفرش وطرح ؛ و غیره..... خواهد بود؛ که همواره در فرش حاصله خود نمائی خواهند کرد .

*  تقارن

 

تقارن

تقارن طرحها با یکدیگر و نقاط تلاقی آنها باهم در پیکره کل طرح ؛ در مراحل مختلف طراحی و یا تولید ؛ چنانچه به هر دلیلی کوتاهی شود موجب از هم گسیختگی طرح بوده و در نهایت منظره نامنسجمی را در فرش بعمل آمده بوجود خواهند آورد ؛ این امرعلاوه برآنکه بیانگرعدم تسلط طراح برفرش وطراحی آن می باشد .

نکته : نا متقارن بودن عمدی طرح در بعضی جاها طرح جدیدی را بوجود می آورد که اصطلاحا طرح غلط خوانده می شود در اینگونه موارد عیب نامتقارن بودن چنانچه مورد تائید اهل خبره باشد به حسن مضاعفی برای فرش بدل می شود .

 

تقارن

 

این عکس بالا بخوبی عدم رعایت تقارن در هنگام تولید رانشان میدهد بگونه ایکه تقارن در طرح حاشیه مراعات نشده است.

* تناسب

 

تناسب

 

این خطوط فرضی با ایجاد اشکالی هندسی جای هر کدام از اجزاء طرح را بطور تقریبی معین می نمایند و چنانچه هر یک از اجزاء طرح بطور چشمگیری این هارمونی هندسی را به هم بزند موجب عدم تناسب در کل طرح خواهد بود . البته لازم به ذکر است این خطوط بر روی طرح رسم نشده ؛ بلکه بطور ذهنی و از روی عادت توسط طراحان ماهر در طراحی مراعات می گردد .تناسب عامل اصلی بالانس اجزاء طرح بوده وشاخصی مهم در ارزشیابی طرح از نظر هنری و اقتصادی می باشد. بگونه ایکه عدم مراعات آن در هر کدام از اجزاء طرح می تواند به پیکره کلی طرح آسیب رسانده و علاوه برکاستن از زیبائی هنری طرح به ارزش اقتصادی آن نیز لطمه وارد سازد.

نکته : تناسب در طراحی فرش قانون و لا یتغیری نداشته ؛ بلکه در هر طرحی با توجه به موضوع طرح ؛ طراح به سلیقه خود تناسب اجزاء طرح را مراعات می نماید .

* ناهمخوانی سایز فرش با سایز طرح

 

ناهمواریدر عکس بالا عیوب حاصل از ناهمخوانی سایز طرح با سایز فرش کاملا معلوم است .طراحی فرش باید دقیقامطابق با سایز فرش بوده و معادل چله هائی باشد که برای بافت ؛ چله کشی شده اند ؛ به عبارت دیگرسایز فرش و طرح دقیقا باید منطبق بر هم باشند و درصورت نا همخوانی سایز با طرح ؛ فرش بعمل آمده متحمل عیوبی از قبیل کشیده گی و یا کوبیده گی طرح ؛ عدم کیفیت مطلوب بافت ؛ و غیره خواهد شد.

* نقطه چینی

 

عیب

در عکس نقطه چینی غلط و صحیح باهم مقایسه شده است .بعد از اتمام مرحله طراحی ؛ نوبت به نقطه چینی طرح می رسد که یکی ازسخت ترین مرحله از مراحل طراحی بوده و لازمه بافت فرش می باشد ؛ البته این امر بیشتر در مناطق بافت آذربایجان مرسوم و متداول است .نقطه چینی طرح در حقیقت نوعی آنالیز طرح می باشد که مسیر بافت را برای بافنده روشن میکند و مطمئنا چنانچه این امر توسط فرد خبره و با تجربه انجام نپذیرد علاوه بر صدماتی که به طرح وارد می شود ؛ موجب غلط بافی های فاحشی نیز در فرش بعمل آمده خواهد بود که جزو عیوب بارز درفرش بحساب آمده و در اولین نگاه شکسته گیهای حاصل ازاین نقطه چینی غلط چشم هر بیننده خبره ای را خواهد آزرد .

* کارت بندی ( کارت رنگ )

 

کارت بندی

 پس ازمرحله طراحی ؛باید تعیین رنگ کنیم که طراح بر اساس موضوع طرح وذهنیت وابتکارات خود کارت بندی می نماید وبه نسبت کاربرد رنگهای موجود بر روی کارت رنگ ؛ شماره های متعلق به هررنگ را برروی طرح در جای خود ثبت می نماید ( تصویر زیر ) وبدین منوال کل طرح براساس شماره های همان کارت تعیین رنگ می شود ؛ لذا با توجه به حساسیت موضوع؛ دراین مرحله نیزهرگونه بی دقتی ویا کج سلیقه گی مستقیما در کیفیت فرش بعمل آمده تاثیر گذارخواهد بود ؛ از اینروی عدم دقت در تطبیق شماره های مندرج بر روی طرح و کارت رنگ ؛ و یا احیانا عدم مراعات هارمونی لازم در کارت رنگ ؛باعث عیوبی مانند کاربرد نابجای رنگها در فرش و یاعدم هماهنگی لازم در رنگ آمیزی فرش خواهد بود که عیوبی جبران ناپذیر بوده و موجب افت کیفیت هنری و اقتصادی فرش بعمل آمده خواهد شد .

 

عیب

 

در عکس کارت رنگ بندی بهمراه کدهای رنگها دیده می شود که دقیقا بر روی طرح نیز بکار می روند.لازم به ذکراست این شیوه رنگ آمیزی بیشتردرآذربایجان معمول می باشد که البته بررسی محاسن و معایب آن مجال دیگری می طلبد ؛ نا گفته نماند که گاهی عمل کارت بندی ورنگ آمیزی توسط فردی دیگری غیر از طراح انجام می پذیرد .

نکته : در آذربایجان غالبا درتولید فرشهای تصویری ( تابلو بافی ) به جهت تنوع بالای رنگ و گاهی اجبار به تلفیق چندین رنگ باهم ؛کارت رنگ بندی مورد استفاده نبوده وانتخاب رنگ به سلیقه و تشخیص بافنده از روی مدل انجام می پذیرد .

مواد و مصالح اولیه

الف : پشم

 

پشم

ازاصلی ترین مواد اولیه که در تولید فرش تقریبا نقش اساسی دارد پشم می باشد که در کیفیت و ماندگاری یک فرش سالم وخوب نیز از شروط اصلی بشمار می رود . لذا عیوبی که در درجات مختلف موجب افت کیفیت پشم بوده و سبب عدم مطابقت آن با استانداردهای فنی شناخته شده می باشند عینا به فرش منتقل خواهند شد.

 ب :چله

 

چله

 نوع چله اعم از ابریشم یا پنبه اگر استاندارد نبوده و متناسب با مشخصات فنی فرش تولیدی انتخاب نگردد و یا اگر در نحوه بافت آن نکات فنی لازم توجه نشود، عیوبی ازقبیل ؛ عدم تناسب دوام چله با فرش ؛ عدم تناسب مشخصات فنی چله با سایر اجزاء فرش ؛ کیس های موضعی ؛ پاره گی چله هنگام بافت و... را به فرش تولیدی وارد خواهد نمود.

پ : پود

پود نیزاعم از نوع کلفت یا نازک آن ؛ هرچند درظاهراز اجزاء قابل روئیت فرش نیست ؛ اما مثل چله از عوامل اصلی شکل دهنده پیکره فرش هست که در صورت داشتن هر نقصانی موجب عیب در فرش خواهد بود . پودهااعم ازپود کلفت ونازک ؛ به علت عدم کیفیت مناسب ؛عدم رنگرزی مناسب ؛عدم تناسب درکاربری ویاشیوه ناصحیح کاربرد؛می توانندعیوبی را از قبیل : عدم تناسب بافت؛ عدم استحکام گرهها؛ بهم خوردن آرایش صحیح چله ها؛ کیس های عرضی و.... بر فرش عارض نمایند .

ج:: رنگ

 

رنگ

رنگ بعنوان یکی دیگر از عوامل اصلی شکل دهنده فرش از آن جهت قابل توجه است که مستقیما با مصرف کننده در ارتباط بوده و شاید بتوان آنرا از ارکان اصلی فلسفه وجودی فرش از منظر زیبائی شناسی بحساب آورد ؛ که البته هر گونه نقصی در آن ؛ در کوتاه و یا بلند مدت موجب عیوب جبران ناپذیری در فرش خواهد بود.

نکته: رنگ اعم از گیاهی و یا شیمیائی دارای خواص گیهائیست که باید هنگام استفاده ؛ به آنها توجه تام و تمامی داشت ؛ چون در غیر اینصورت وبا استفاده نا آگاهانه و غیر کارشناسانه از این مواد رنگین ؛ لاجرم عیوبی از این قبیل بر فرش عارض خواهد شد : عدم ثبات رنگ نسبت به دوام فرش؛عدم تناسب پایداری رنگها دریک فرش ؛عوارض شیمیائی بر پشم فرش؛ تغییر رنگ اولیه و بهم خوردن هارمونی رنگ فرش در دراز و یا کوتاه مدت وغیره......

 رنگرزی

 

رنگرزی

 فن و صنعت رنگرزی اعم ازطبیعی ؛ گیاهی و یا شیمیائی ؛ در فرآوری رنگ و پشم رنگین ازاهمیت زیادی برخورداراست و اگر توسط افراد متخصص ؛و آشنا به رنگها و دندانه ها صورت  نگیردحتما نتیجه مطلوبی نداشته وچه بسا عیوبی ازقبیل : دورنگی ؛ عدم ثبات لازم رنگ ؛ عدم فر آوری رنگ مطلوب وامثالهم.... دردرازو یا کوتاه مدت ؛ از این رهگذر نصیب فرش خواهد شد .

 آلات بافت

آلات بافت؛ در صورت عدم تناسب و یا فقدان استانداردهای لازم موجب بروز عیبهای غیر قابل جبرانی در فرش بعمل آمده خواهند بود.

الف : دستگاه بافت (دار)

درابتدا ؛ دستگاه بافت ( دار قالی) اعم از نوع چوبی سنتی و یا مدرن فلزی آن؛ از جمله آلات مهم و موثر در تولید یک فرش سالم و استاندارد است؛ که هر گونه نقص کیفی و یا فنی آن مستقیما به فرش تولیدی منتقل می شود . دستگاه بافت ممکن است دارای یکی از این عیوب باشد: تربودن چوبهای دستگاه که بمرور زمان و درحین بافت قالی کج می شوند ؛ خشکی بیش از حد و عدم استحکام لازم که در طول بافت قالی موجب شکستن یکی از اجزاءدستگاه می شود ؛ عدم دقت در زوایای دستگاه بهنگام نصب که موجب شانه و یا کجیهای ضربدری در قالی بافته شده می شود و ......

نکته : دستگاههای مدرن فلزی در صورت استاندارد بودن بندرت موجب عیب در فرش می شوند مگر آنکه عامل انسانی موجب عیبی شود.

ب : قلاب بافت ( چاقو)؛ سیخ ؛ قیچی ؛ شانه( دفه)

 

ابزار

 ( چاقو ) یکی ازابزارهای مهم درقالیبافی است که درصورت معیوب بودن میتواند به فرش آسیب برساند ؛ قلاب بافت حتما باید متناسب با رجشمارفرش انتخاب گردیده و به نوک آن هنگام انتخاب ازنظرکیفیت کاملا دقت نمود؛چراکه درغیراینصورت ؛ عامل نا همگونی گره ها و عدم استحکام لازم آنها خواهد بود .

سیخکه برای رد کردن پود و استحکام و نظم بخشیدن به رج بافته شده ؛ بکار می رود باید از نوع خوب و کاملا صاف و بی عیب باشد و در صورت معیوب بودن موجب پاره شدن چله ها و یا بریده شدن پود نازک و یا بهم خوردن نظم بافت خواهد بود .

شانه( دفه ) که در بعضی از مناطق بافت به آن  دفتین هم گفته می شود برای شانه کردن و خواباندن رجهای بافته شده در جای خود و کوبیدن پودها در لابلای رجها بکار گرفته می شود ؛ باید نوع آن بگونه ای انتخاب شود که با فرش تولیدی کاملا منطبق باشد ؛ والا علاوه بر آنکه کارائی لازم را نخواهد داشت ؛ موجب بهم خوردن نظم بافت خواهد بود .

قیچی که قبل به جهت پرداخت زنی دستی قالی بهنگام تولید بر روی دستگاه جزو لوازم ضروری بافت بوده ؛ولی امروزه دیگرنقش چندانی در امر تولید ندارد ؛ مگر در موارد استثننا ئی که هنوزبعضی از بافندگان اصیل وحرفه ای به جهت اظهارسلیقه ومهارت خویش؛ پرداخت زنی اولیه ای بر روی دستگاه انجام می دهند و یا بعضا نیز به روش سنتی کار پرداخت زنی را بر روی دار و با دست به انجام می رسانند که البته این امر تاثیر بسزائی بر کیفیت و دوام فرش در طولانی مدت دارد؛ لکن در چنین مواردی استفاده از قیچی مناسب امری کاملا ضروریست که درغیر اینصورت صدماتی از قبیل؛ ته افتاده گی ؛ عدم یکدستی پزر ؛ عدم ارتفاع مناسب پرز با رج فرش و امثالهم بر فرش عارض خواهد شد .

بافت

عیب

مهمترین مرحله تولید فرش مرحله بافت است که عوامل بسیاری در انجام صحیح این مرحله نقش آفرینی می کنند ؛ که وجود نقص کمی و یا کیفی در هر کدام از این عوامل موجب اختلال وچه بسا توقف مرحله بافت خواهد بود ؛ ذیلا به عوامل مرتبط با بافت و نقش آنها به ترتیب اهمیت اشاره می شود .

الف : بافنده

بافنده

 

 

 

از مهمترین عوامل در تولید فرش ؛ بافنده میباشد که  باید اذعان نمود نقش کلیدی  را در فرآوری مواد و مصالح اولیه در مسیر تولید برعهده دارد ؛ از اینروی تخصص و تجربه لازم در این زمینه امری نیست که بتوان به راحتی ازآن چشم پوشی نمود ؛ زیرا فقدان آن باعث بروزعیوبی اساسی در فرش خواهد بود که اکثرا غیر قابل برگشت می باشند ؛ مواردی از قبیل : بافت غلط ؛ عدم تسلط بر نقشه خوانی ؛ جا گذاری نا مناسب پود ها ؛ دفه زنی نا موزون ؛ گره زنی نا هماهنگ ؛ عدم درک وضعیت چله ها ؛ عدم رفع صحیح پاره گی بعضی از چله ها ؛ عدم دقت در انتخاب رنگهای هم خانواده ؛ و مانند اینها را می توان نمونه هایی از عیوب مورد اشاره بر شمرد که اکثرا رفع و رجوع آنها در مراحل بعدی نا ممکن خواهد بود.

ب : چله کشی

چله

 

چله کشی را میتوان اولین مرحله ازآغازمراحل اجرائی بافت فرش دانست ؛ در این مرحله سه عامل مهم نقش اساسی برعهده دارند : چله ؛ چله کش ؛ دستگاه بافت قالی ؛ و چنانچه هر کدامیک از این عوامل از نظر کیفی و یا فنی دارای شرائط لازم نباشند حتما باعثایجاد  عیب در فرش تولیدی خواهند بود ؛ به این معنا که چله خوب و استاندارد ؛ چله کش ماهر و مجرب ؛ و دستگاه بافت قالی استاندارد ضامن گذر صحیح و سالم از این مرحله تولید می باشند. پاره شدن مدام چله ها در حین تولید ؛ تغییر حالت غیر معمول چله ها بمرور زمان ؛ عدم نظم لازم در چینش چله ها ؛ عدم تناسب لازم در حالت چله ها در مجموعه دستگاه ؛ و کیس های طولی و امثالهم از جمله عیوبی خواهند بود که در صورت عدم مراعات موارد مذکور از این رهگذر نصیب فرش تولیدی خواهد بود.

پ : گره

 

گره

 

گره ؛( بدون ملاحظه نوع آن)  از عوامل داخل در مقوله بافت است که بنوبه خود سهم زیادی در کیفیت و سلامت فرش تولیدی دارد که درنزد اهل فن یکی ازعوامل اصلی تشخیص میزان مهارت وتوانایی بافنده و درجه مرغوبیت فرش نیز شمرده میشود. چینش نا مناسب مجموعه گره ها در یک فرش در نهایت منجر به عیب نا همگونی بافت در پشت فرش خواهد بود که این عیب علاوه برآنکه قابل رفع نیست با کاستن از کیفیت فرش موجب افت ارزش اقتصادی آن نیز خواهد بود.

ت:پود گذاری

همانگونه که دربحث مواد اولیه گفته شد علاوه بر اینکه نوع پود ؛ نقش مستقل و مستقیمی در بروز بعضی از عیوب در فرش تولیدی دارد ؛ نحوه بکارگیری از پود نیز درمرحله پود گذاری چنانچه به نحو درست انجام نپذیرد ؛ اشکالاتی را در فرش تولیدی بجا خواهد گذاشت . کیس های عرضی ؛ کجی های لبه فرش ؛ روئیت پود کلفت یا نازک از پشت فرش؛عدم توازن ونظم عرضی و طولی گرها؛عدم تطابق محاسبات فنی فرش ؛ایجاد شیارهای عرضی بر روی فرش ؛ از جمله عیبهای غیر قابل جبرانی هستند که امکان بروز در این مرحله از تولید دارند .

ث : رد کردن رج

رد کردن رج یکی از نقص های است که درمرحله بافت بطورغیرسهوی امکان ظهور دارد ؛بصورتیکه بدلیل این عمل غلط رجهای بافته شده کمترازرجهای طراحی شده بوده و در آخر تعداد کل گره فرش از تعداد کل گره طرح کمتر خواهد بود ؛ که بعضی از بافندگان به دلایل گوناگون مرتکب آن می شوند ؛ البته باید ریشه بروزآن را بیشتر در اخلاقیات جستجو نمود تا در مسائل فنی و اقتصا دی . ناگفته نماند که تشخیص بصری این عیب مستلزم سالها تجربه و ممارست بوده و نیازمند مهارت خاصی می باشد .

نکته ؛ گاهی این امر با صلاحدید طراح و یا بافنده ماهر به جهت رفع و رجوع بعضی از عیوب فنی طرح انجام می پذیرد ویا گاه رجهائی اضافه برطرح اصلی بافته می شود . ناگفته نماند که انجام صحیح این کار از عهده هر کسی خارج بوده و مهارت لازم  را می طلبد.

ج : گره تک سر

گره تک سرگره تک سرنقصی  است که غالبا بخاطر عدم مهارت لازم بافنده در مرحله تولید ایجاد می شود و علت آن اریب گرفتن چاقوی بافت هنگام بریدن پشم ؛ بعد از گره زدن می باشد که این امر موجب تفاوت طولی پشم در دو سر گره خواهد بود . و طبیعتا پس از مرحله پرداخت فرش ؛ همین تفاوت طولی دوسر گره موجب ایجاد سوراخ مانند هائی در پرز فرش خواهد بود که البته مقدار واندازه این تفاوت پرز؛ شاخص ارزیابی این عیب می باشد.

نکته : بعضا به جهت عدم اطلاعات کافی از جانب بعضی اشخاص ؛ گره تک سر؛ در ردیف انواع گره ها محسوب می شود که با ارائه توضیح بالا بطلان این مطلب روشن گردید . به عبارت دیگر ؛ گره تک سر؛ نوعی گره معیوب است نه گرهی مستقل.

ح : گره های غلط

گره های چهارتار ؛ سه تار ؛ تک تار؛ بدون تاب گرهی ؛ ومانند اینها هر کدام به نوعی باعث عیوب کمی و کیفیی جبران ناپذیری درفرش خواهند بود.

منبع:پژوهشکده فرش کاشان

مجموعه گامل تصویری آموزش قالی بافیمجموعه کامل تصویری آموزش قالی بافی(هزینه را بعد از تحویل حساب کنید)

 

 

 


کلمات کلیدی:

به دنبال چه هستید؟

فيلم عوامل معيوب شدن فرش؟,دانلود فيلم عوامل معيوب شدن فرش؟,مشاهده فيلم عوامل معيوب شدن فرش؟,نسخه جديد فيلم عوامل معيوب شدن فرش؟,دانلود عوامل معيوب شدن فرش؟,فيلم عوامل معيوب شدن فرش؟,فيلم اکشن عوامل معيوب شدن فرش؟,فيلم کمدي عوامل معيوب شدن فرش؟,فيلم قشنگ عوامل معيوب شدن فرش؟,فيلم جديد عوامل معيوب شدن فرش؟,فيلم هاي  عوامل معيوب شدن فرش؟, پشت صحنه فيلم  عوامل معيوب شدن فرش؟,تصاوير فيلم عوامل معيوب شدن فرش؟,بازيگر فيلم  عوامل معيوب شدن فرش؟,تيتراژ فيلم عوامل معيوب شدن فرش؟,نقد فيلم عوامل معيوب شدن فرش؟,سوتي فيلم عوامل معيوب شدن فرش؟,دانلود فيلم  عوامل معيوب شدن فرش؟,فيلم قديمي عوامل معيوب شدن فرش؟,دانلود فيلم جذاب عوامل معيوب شدن فرش؟,دانلود زيرنويس عوامل معيوب شدن فرش؟,زيرنويس عوامل معيوب شدن فرش؟,دانلود فيلم هاليوودي عوامل معيوب شدن فرش؟,دانلود فيلم با کيفت720 عوامل معيوب شدن فرش؟,دانلود فيلم با کيفيت320 عوامل معيوب شدن فرش؟,دانلود فيلم با کيفيت پايين عوامل معيوب شدن فرش؟,دانلود فيلم با کيفيت بالا عوامل معيوب شدن فرش؟,دانلود فيلم کم حجم عوامل معيوب شدن فرش؟,دانلود فيلم ايراني عوامل معيوب شدن فرش؟,دانلود فيلم هندي عوامل معيوب شدن فرش؟,دانلود فيلم امريکايي عوامل معيوب شدن فرش؟,دانلود فيلم آلماني عوامل معيوب شدن فرش؟,دانلود زير نويس انگليسي فيلم عوامل معيوب شدن فرش؟,دانلود زير نويس فارسي فيلم  عوامل معيوب شدن فرش؟,برنامه کاربردي عوامل معيوب شدن فرش؟,دانلود برنامه عوامل معيوب شدن فرش؟,برنامه توپ عوامل معيوب شدن فرش؟,برنامه کاربردي ويندوز عوامل معيوب شدن فرش؟,برنامه خوب عوامل معيوب شدن فرش؟,برنامه بهينه سازي  عوامل معيوب شدن فرش؟, برنامه پشتيبان گيري عوامل معيوب شدن فرش؟,برنامه جديد عوامل معيوب شدن فرش؟,برنامه بهينه سازي به نام عوامل معيوب شدن فرش؟,دانلود نرم افزار دکستاب عوامل معيوب شدن فرش؟,دانلود نرم افزار جديد عوامل معيوب شدن فرش؟,دانلود نرم افزار قديمي عوامل معيوب شدن فرش؟,تصوير عوامل معيوب شدن فرش؟,بهترين تصوير عوامل معيوب شدن فرش؟,جديدترين تصوير عوامل معيوب شدن فرش؟,دانلود تصوير عوامل معيوب شدن فرش؟,مشاهده جديد ترين تصوير عوامل معيوب شدن فرش؟,عکس عوامل معيوب شدن فرش؟,تصوير جديد عوامل معيوب شدن فرش؟,تصوير اين ماه عوامل معيوب شدن فرش؟,اخبار جديد در باره عوامل معيوب شدن فرش؟,تصوير کيفيت دار عوامل معيوب شدن فرش؟,تصوير مينياتوري عوامل معيوب شدن فرش؟,کاريکاتور عوامل معيوب شدن فرش؟,دانلود تصوير هاي  عوامل معيوب شدن فرش؟,دانلود تصوير عوامل معيوب شدن فرش؟,عکس عوامل معيوب شدن فرش؟,

حسین بازدید : 209 پنجشنبه 04 تیر 1394 نظرات (0)

روش های جلوگيري از معيوب شدن فرش دستباف

1-كنترل كيفی دستگاه قالي بافي( دار قالي) : که شامل : نصب درست و دقيق ،عدم خميدگي در هيچ يك از قسمت هاي دستگاه ،مقاومت لازم  دستگاه با توجه به ابعاد ورجشمار فرش وسبك بافت ، فاقد گره بودن چوب سرداروزير دار،تمايل بالاي داربه سمت عقب بطوري كه بتوانید مسلط بر دار باشید.

2- كنترل كيفي بافت :که شامل بافت فرش مطابق نقشه ،بکارگیری از گره هاي استاندارد ،پود كوبي دقيق بعد از هر رج اعم از پودزيرورو ،بکارگیری از قلاب وسيخ پودكشي ،دوری از دوگانگي در بافت ،پايين كشي صحيح مقدار بافته شده ودوخت سالم، كنترل نظم چله ها در حين بافت و ميزان كشش آنها در حين بافت،كنترل روگيري وپرداخت فرش كنترل نحوه بريدن فرش از روي دار .

3-كنترل كيفيت چله دواني : که شامل : نصب درست دستگاه چله دواني ، هماهنگ بودن  نمره و تعداد لاي نخ چله بارجشمار ،محاسبه درست تعداد نخ هاي تار با توجه به نقشه ،تاب يكسان نخ هاي چله .

4-كنترل كيفي مواد اوليه:کهشامل نظافت ويكنواخت بودن الياف پشم ،ريسندگي و تابندگي مطلوب ، وجود حداقل 3%چربي در پشم مصرفي،ظرافت جعد و انعطاف پذيري و قابليت جذب رطوبت و رنگ خامه مصرفي .پس از اتمام مرحله بافت فرش دستباف ،مراحلي چون پرداخت زني شستشو، رفوگري وگاهي داركشي فرآوري فرش راتشكيل مي دهند كه در کل مي توان اصطلاح سرويس فرش را بر آن اطلاق نمود . در صورت عدم مهارت و دقت كافي در انجام سرويس فرش ،عيوب چندي سلامت فرش راتهديد مي نمايد كه در بالا به تعدادي از آن اشاره شد ودر ادامه توضيح مختصري راجع به آن خواهيم داد .

5-پرداخت زني : يكي از مراحل مهم سرويس فرش ميباشد كه نقش بسزایی در زيبايي فرش دارد . اين مرحله باید توسط افراد خبره و باتجربه انجام گيرد تا فرش كيفيت لازم را در بلند مدت حفظ كند . دم قيچي ،ته افتادگي ،يا ته خواب وبريده شدن عيب هايي است كه در مرحله پرداخت احتمال بروز دارد .

6-شستشو :درصورت بي دقتي در شستشو و استفاده از مواد شوينده نامناسب چه بسا عيب هاي غير قابل جبران بر فرش عارض شود .عيب هايي مانند رنگ دواني،سوختن رنگ ،برگشت خواب نامناسب،تازدن وبسته بندي بد .

7- مراحل ارزيابي فرش :برسی و يا تعيين ارزش هنري و اقتصادي فرش بستگي به عواملي دارد كه ارزياب بايستي نسبت به آنها شناخت لازم و كافي داشته باشد . اين عوامل كه شامل موارد ذيل مي باشد مي بايست در هنگام ارزيابي فرش مورد توجه وبررسي دقيق ارزياب قرار بگيرد .

 داركشي :داركشي يكي از سرويس هاي فرش مي باشد كه پس از شستشو صورت مي پذيرد . ممكن است قبل از شستشو براي رفع كجي فرش داركشي انجام شود كه اخلاقاً كار شايسته اي نمي باشد . پاره شدن فرش بر اثر كشش بيش از حد از عيب هايي است كه ممكن است در اين مرحله بوجود آيد .

1-مواد اوليه فرش :در آغاز مواد اوليه مصرفي فرش باید مورد برسی قرار بگیرد تا طبيعي بودن و همچنين ميزان كيفيت و كميت مواد بكار رفته مشخص گردد . خصوصيات مواد مصرفي و روشهاي شناسايي آنها (پشم،پنبه وابريشم )در بخش مواد اوليه مصرفي در فرش شرح داده شده است .

2- ثبات رنگ خامه فرشيكي از فاكتورهاي بسيارلازم در فرش ماندگاری رنگ خامه در مقابل شستشو ونور مي باشد . چنانچه خامه فرش با مواد رنگزاي غير استانداردهمانند رنگهاي جوهري رنگ شده باشد بعلت عدم ثبات رنگ خامه ،فرش داراي عیوب  اساسي مي باشد . 

3- كنترل طرح ونقشه فرش‌ : در باره نقشه يك چهارم ،در صورتي كه فرش لچك وترنج باشد باید ترنج در مركز فرش قرار گرفته باشد ،طوری که اندازه كناره ها تا مركز با هم برابر و از طرف طول نيز اندازه ابتدا وانتها تا وسط فرش يكسان باشد . لچكهاي دوطرف بالاي فرش نسبت به لچكهاي دوطرف پايين متقارن واز نظر ابعاد با هم برابر باشند . همچنين نقش و نگاره ها در چهارطرف قالي از نظر جايگاه اندازه و رنگ ، تقارن داشته باشند . در مورد نقشه هاي يك دوم ،نيمه چپ وراست نسبت به مركز فرش در يك اندازه مساوي و نقوش طرفين با هم متقارن باشند . در مورد طرحهاي واگيره ابعاد نقوش واگيره با هم مساوي و در فواصل يكسان نسبت به هم قرار گرفته باشند .

4-كنترل ابعاد واندازه هاي فرش : بررسی اندازه ها و ابعاد فرش جهت اطمينان از عدم وجود عيوبي چون سركجي ،بالازدگي، كجي، شمشيري شدن ،تورفتگي و شكم دادگي كناره هاي فرش و .....مواردي هستند كه بايد مورد بررسي قرار گيرد . 

5-كنترل نوع بافت فرش : براي تشخیص نوع گره فرش توسط يك سوزن از پشت فرش يكي از پرزها (گره )كشيده مي شود چنانچه يك سر ريشه بيرون آيد گره نامتقارن يافارسي واگر هيچ يك از سرها بيرون نيايد ،گره متقارن يا تركي و اگر دوسر ريشه بيرون آيد پرز بدون گره مي باشد . البته كنترل پرزها از نظر پرداخت و عدم نايكنواختي و بره بره بودن و همچنين ارتفاع پرز از ديگر مواردي است كه مي بايست موردکنترل قرار گيرد . 

6- تعيين رجشمار : تعداد گره ها در يك گره ذرعي با توجه به نوع تركي يا فارسي بافت فرش رجشمار محسوب مي شود كه هر مقدار رجشمار بالاتر باشد ،فرش ظريف تر و مي توان از ارزش بيشتري برخوردار باشد . (در فارسي باف ،تعداد گره در 5/6 سانتيمترودر تركي باف تعداد گره در 7 سانتي متر ) .

7-كنترل پشت فرش : پشت فرش بهتر است صاف و يكنواخت باشد . ضمناً با بررسی و نگاه کردن به پشت فرش مي توان از نداشتن پارگي و روفو مطمئن و همچنين پود گذاري و شيوه بافت (لول بافت ،نيم لول وتخت باف ) را كنترل نمود . 

8- كنترل گليم بافي وشيرازه : گليم بافي ابتدا و انتهاي فرش كنترل و بايستي تعداد رجهاي گليم بافي حداقل به10 رج برسد : شيرازه فرش چه به صورت منفصل و چه به صورت متصل مي بايست يكدست و يكنواخت باشد .

9- كنترل بيدزدگي و پوسيدگي : كنترل دقيق از نظر بيدزدگي كه معمولاًدر پرز فرش ايجاد حفره و ياپشت فرش ، قوس يا پشت گره در معرض بيدخوردگي قرار مي گيرد . همچنين عدم پوسيدگي يا پارگي در قسمتهاي مختلف فرش ،لازم است بطور دقيق كنترل شود . 

منابع و مأخذ:سازمان بازرگانی استان فارس؛ جزوه آموزشی طرح به بافی،

 

کلمات کلیدی:
به دنبال چه هستید؟
فيلم راه هاي جلوگيري از عيب هاي فرش؟,دانلود فيلم راه هاي جلوگيري از عيب هاي فرش؟,مشاهده فيلم راه هاي جلوگيري از عيب هاي فرش؟,نسخه جديد فيلم راه هاي جلوگيري از عيب هاي فرش؟,دانلود راه هاي جلوگيري از عيب هاي فرش؟,فيلم راه هاي جلوگيري از عيب هاي فرش؟,فيلم اکشن راه هاي جلوگيري از عيب هاي فرش؟,فيلم کمدي راه هاي جلوگيري از عيب هاي فرش؟,فيلم قشنگ راه هاي جلوگيري از عيب هاي فرش؟,فيلم جديد راه هاي جلوگيري از عيب هاي فرش؟,فيلم هاي  راه هاي جلوگيري از عيب هاي فرش؟, پشت صحنه فيلم  راه هاي جلوگيري از عيب هاي فرش؟,تصاوير فيلم راه هاي جلوگيري از عيب هاي فرش؟,بازيگر فيلم  راه هاي جلوگيري از عيب هاي فرش؟,تيتراژ فيلم راه هاي جلوگيري از عيب هاي فرش؟,نقد فيلم راه هاي جلوگيري از عيب هاي فرش؟,سوتي فيلم راه هاي جلوگيري از عيب هاي فرش؟,دانلود فيلم  راه هاي جلوگيري از عيب هاي فرش؟,فيلم قديمي راه هاي جلوگيري از عيب هاي فرش؟,دانلود فيلم جذاب راه هاي جلوگيري از عيب هاي فرش؟,دانلود زيرنويس راه هاي جلوگيري از عيب هاي فرش؟,زيرنويس راه هاي جلوگيري از عيب هاي فرش؟,دانلود فيلم هاليوودي راه هاي جلوگيري از عيب هاي فرش؟,دانلود فيلم با کيفت720 راه هاي جلوگيري از عيب هاي فرش؟,دانلود فيلم با کيفيت320 راه هاي جلوگيري از عيب هاي فرش؟,دانلود فيلم با کيفيت پايين راه هاي جلوگيري از عيب هاي فرش؟,دانلود فيلم با کيفيت بالا راه هاي جلوگيري از عيب هاي فرش؟,دانلود فيلم کم حجم راه هاي جلوگيري از عيب هاي فرش؟,دانلود فيلم ايراني راه هاي جلوگيري از عيب هاي فرش؟,دانلود فيلم هندي راه هاي جلوگيري از عيب هاي فرش؟,دانلود فيلم امريکايي راه هاي جلوگيري از عيب هاي فرش؟,دانلود فيلم آلماني راه هاي جلوگيري از عيب هاي فرش؟,دانلود زير نويس انگليسي فيلم راه هاي جلوگيري از عيب هاي فرش؟,دانلود زير نويس فارسي فيلم  راه هاي جلوگيري از عيب هاي فرش؟,برنامه کاربردي راه هاي جلوگيري از عيب هاي فرش؟,دانلود برنامه راه هاي جلوگيري از عيب هاي فرش؟,برنامه توپ راه هاي جلوگيري از عيب هاي فرش؟,برنامه کاربردي ويندوز راه هاي جلوگيري از عيب هاي فرش؟,برنامه خوب راه هاي جلوگيري از عيب هاي فرش؟,برنامه بهينه سازي  راه هاي جلوگيري از عيب هاي فرش؟, برنامه پشتيبان گيري راه هاي جلوگيري از عيب هاي فرش؟,برنامه جديد راه هاي جلوگيري از عيب هاي فرش؟,برنامه بهينه سازي به نام راه هاي جلوگيري از عيب هاي فرش؟,دانلود نرم افزار دکستاب راه هاي جلوگيري از عيب هاي فرش؟,دانلود نرم افزار جديد راه هاي جلوگيري از عيب هاي فرش؟,دانلود نرم افزار قديمي راه هاي جلوگيري از عيب هاي فرش؟,
 

تعداد صفحات : 28

درباره ما
بسم الله الرحمن الرحیم
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 280
  • کل نظرات : 3
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 12
  • آی پی امروز : 4
  • آی پی دیروز : 138
  • بازدید امروز : 8
  • باردید دیروز : 156
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 7
  • بازدید هفته : 298
  • بازدید ماه : 1,280
  • بازدید سال : 23,341
  • بازدید کلی : 876,986
  • کدهای اختصاصی