loading...
پارسیان آموز
حسین بازدید : 277 چهارشنبه 03 تیر 1394 نظرات (0)

برسی عیوب فرش

در حین بافندگی ممکن است دچار مشکلاتی شوید که اگه با آنها آگاهی داشته باشید بافت شما کمتر دچار آسیب میشود.

عیب: عارضه ای است که بر اثر آسیبها و آفتها بر فرش شما و مواد اولیه آن وارد می شود و نه تنها از زیبائی می کاهد، بلکه بهره دهی کامل و عمر مفید آن را نیز تحت تاثیر قرار میدهد. ممکن است این عیبها در مرحله تهیه مواد اولیه، یا بافت فرش یا در مراحل نهایی چون حمل و نقل بوجود بیاید.

عیبهای قالی :

 *سوختن

*وارفتن شیرازه 

*ریختن چله ها

*تا بر شدن 

*ساییده شدن 

*بید زدگی 

*بید زدگی 

*ابزار نامناسب

*کشش بیش از حد

*برگشت خواب 

* سوختن رنگ 

*دم قیچی

*شمشیری شدن 

*ترکیدگی 

*نداشتن گل گوشه 

*پود نما شدن

*رنگ رفتگی

*غلط بافی

*بد قیچی بودن 

*شل بافی

*تقلب در بافت فرش

*پارگی

*ضعیف بودن نقشه

*لوچه داشتن 

*کف ساده بودن 

*کیسی یا کیستی

*کجی

*کوبیدگی 

*بدقواره شدن (اندازه فرش)

*شل شدن چله ها

*شانه داشتن (سرکجی)

*سره داشتن

*رنگ آمیزی (بد رنگی)

*رگه داشتن

*ذرتی شدن (ته خواب شدن)

*دورنگی 

*دو دست شدن

*خلوتی

*چند چین یک پود

*جویدگی 

*ترنج داشتن

*پیچیدگی

*پوکی (توخالی) 

*پائین زدگی

*به هم خوردگی گل ها 

*بالازدگی

*بافت نامرغوب

*اصیل نبودن طرح: اگر فرش از روی نقشه هایی که طرح آن با معیارهای خارجی و مبهم تهیه شده است بافته شود، می گویند این فرش اصالت ندارد، یعنی اگر طرح فرشی از ویژگیهای قومی و فرهنگی و همچنین آداب و رسوم و طبیعت زندگی مردم الگو والهام نگرفته باشد، آن طرح را غیر اصیل می نامند و از لحاظ تجاری بویژه بعد خارجی تجارت آن از ارزش و استقبال کمتری برخوردار می شود.

*بافت نامرغوب: احتمال دارد بدلایل زیادی، قالی بافته شده، دارای بافت خوبی نباشد، به عنوان مثال متر یک خامه، متناسب با رج نقشه نباشد یا ابزار و وسایل قالیبافی معیوب باشند که به بافت قالی صدمه می رسانند. و یا اینکه توجه ناکافی در بافت و چله کشی و سایر مراحل کیفیت فرش بافته شده را پائین بیاورد.

*بالازدگی: بالازدگی یا به اصطلاح فرش بافان دراز شدن طول فرش به دلیل بهره گیری از مواد اولیه (خامه، تار و پود) نامرغوب با رجشمار فرش مورد نیاز در هنگام بافت حاصل می شود گاهی ممکن است به علت ناآشنایی بافنده به مواد و اندازه های آن و یا عدم اطلاع کافی انباردار و یا حتی فروشنده مواد اولیه، موادی که در بافت قالی به کار می رود، متناسب با رجشمار فرش نباشد.

*به هم خوردگی گل ها : اگر کاربافت یا پود دادن و زدن دفتین در تمام مراحل مراتب بافت بطور یکنواخت انجام نگردد و یا اینکه بافت هماهنگ ب نقشه نباشد، در آخر کار بافت، متوجه عیبی به نام بهم خوردگی نقشه خواهیم شد که ممکن است یک گل در یک قسمت از قالی با گل مشابه و قرینه آن در قسمت دیگر از فرش تفاوت پیدا کرده باشد، این عیب در اثر عواملی از جمله عدم دقت بافنده و یا عدم تناسب مواد بارجشمار نقشه بوجود می آید.

*پائین زدگی: پپائین زدگی یا کوتاه شدن و یا به اصطلاح کوتاه نشستن قالی بعلت استفاده از مواد اولیه با متریک و نمره های نامتناسب با رجشمار فرش در فرش ایجاد می شود.

*پوکی (توخالی) : بعضی اوقات برای کاستن زمان بافت و یا صرفه جویی در مقدار مواد مصرفی مانند خامه و نخ و ابریشم و کاهش قیمت تمام شده قالی، ضخامت چله های آن را ضخیم تر از مقدار استاندارد آن تهیه و به کار می برند که در نتیجه قالی ساخته شده، سبک، توخالی و نامرغوب خواهد شد و دوام و استحکام فرش کاهش می یابد.

*پیچیدگی : اگر عمل دفتین زدن یکنواخت و مساوی زده شود، فرش تولیدی عیبی را پیدا نخواهد کرد، اما در بعضی از مناطق کشورمان به عنوان مثال کردستان و بویژه بیجار، حسب عادت و فرهنگ خاص آنجا، این عمل دفتین زدن و کوبیدن آن مقداری بیشتر و قوی تر انجام می گردد که اینکار موجب انحراف قالی و ایجاد پیچیدگی در عرض و لوله شدن لبه های فرش در طول آن می شود که اغلب قابل اصلاح هم نیست.

*ترنج داشتن: در اصطلاح قالیبافی به  وسط قالی یعنی نقطه ای که کلیه زوایای فرش نسبت به آن نقطه مساوی و یکسان باشد، ترنج فرش گفته می شود. اگر در زمان بافت همه جوانب بافت بطور مساوی و یکنواخت و هماهنگ نباشد، مشکل ترنج در فرش به بار می آورد که در اصطلاح می گویند فرش ترنج دارد و یا اینکه ترنج وسط نیست.

*جویدگی : جویدگی یا بره بره بودن نوعی عیب در فرش محسوب میشود که در اثر استفاده از قیچی که کاملاً تیز و سالم نبوده و عمل قیچی زدن هم به طور صحیح انجام نشده است، حاصل می شود. بدین صورت که یک قسمت از فرش از صافی و یکنواختی بقیه قسمتهای آن برخوردار نیست. قیچی و قیچی کردن قسمت های بافته شده فرش از جمله مواردی است که باید با دقت و مهارت انجام گیرد. اگر این موارد رعایت نشود “خواب فرش” یکدست نمی شود.

*چند چین یک پود : فرش بی عیب و مرغوب تولید شده فرشی است که بعد از هر رج بافت، پودین (پود زیر و پود رو) آن کشیده شده باشد. در بعضی از مناطق تولید قالی، برای صرفه جویی در وقت و مصرف مواد، پس از بافت دو یا سه و گاهی اوقات بیشتر از دو یا سه رج بافت، پودگذاری انجام می گیرد که اصطلاحاً به آن «چند چین یک پود» گفته می شود.

*خلوتی: اگر متن فرش طرح زیاد داشته باشد و یا به اصطلاح پر کار باشد، کار بافت آن زیادتر می باشد.یعنی اگر متن فرش از طرح های متنوع و ظریف برخوردار باشد و تمام متن به عنوان مثال پوشیده از گل و بوته و … باشد، بافنده باید با دقت و مهارت و صرف کردن زمان بیشتری فعالیت کند، حال اگر قسمتی از متن فرش نسبت به قسمت مشابه و یا قرینه آن تفاوت داشته باشد و خلوت تر باشد، می گوییم فرش خلوتی دارد.

*دو دست شدن: اگر بافنده ای مقداری از کار بافت فرش را خودبدهد و به هر دلیل از ادامه کار صرفنظر نماید، بافنده دیگری کار بافت را ادامه خواهد داد و در واقع فرش توسط دو نفر بافته می شود که در این صورت فرش مذکور دچار عیبی به نام «دو دستی» می شود و علت این امر را می توان در تفاوتی که در قدرت ضربه های دست بافنده، حرکات دست بافنده، قدرت بینایی و سایر شرایط روحی و جسمی بافنده ای با بافنده بعدی جستجو کرد.

*دورنگی : بعضی اوقات هنگام مشاهده متن بعضی از فرشها متوجه می شویم که قسمتی از متن آن در مقایسه با بقیه قسمت های فرش مذکور به لحاظ رنگ متفاوت است. ایناختلاف ممکن است از کمتر از یک سانتی متر تا حتی نصف کل فرش باشد.

*ذرتی شدن (ته خواب شدن): اگر در حین بافت روی گیری به وسیله قیچی، زیاد گرفته بشود و ارتفاع پرز در سطح قالی خیلی کوتاه باشد که با لمس کردن دست، پرزها احساس نگردد این قالی عیب دار است، زیرا دوام قالی بعلت نداشتن پرز و کوتاه بودن آن به مراتب کم شده و از ارزش آن نیز می کاهد. این عیب گاهی در سرتاسر قالی و گاهی در قسمتهای مختلف قالی دیده می شود. ممکن است یک قالی به علت کهنگی دچار همچنین ایرادی شود.

*رگه داشتن: رگه یا رگه دار شدن مشکلی است که به صورت خط و یا خطوط باریک در سطح و یا پشت فرش نمایان می شود که این خطها دارای رنگی روشن تر و یا تیره تر و یا به طور کامل ناهماهنگ با سایر قسمت های متن و یا پشت فرش است. علت به وجودآمدن این عیب را باید از یک دست نبودن و یا از بدی رنگ خامه ها دانست. چون رنگرز در زمان رنگرزی دقت کافی به عمل نیاورده و در نتیجه نقطه سطح خارجی خامه آن قسمت که دچار رگه شده است، رنگ گرفته و مغز آن رنگ را جذب نکرده است و زمانی که در دست بافت قرار گرفته و کار بافت به اتمام رسیده است و بافنده آن را قیچی زده است، مشخص شده است که قسمت درونی پشم، رنگ نگرفته و در این مرحله خود را به عنوان «رگه» نشان داده است.

*رنگ آمیزی (بد رنگی) : هر وقت بین رنگ حاشیه و متن یا لچک ها و ترنج ها هماهنگی وجود نداشته باشد، قالی بد رنگ خواهد شد.

*سره داشتن: اگر یک قطعه فرش که در تهیه مواد آن و همچنین نصب دار قالی و چله کشی و بافت آن دقت و مهارت لازم به عمل آمده باشد را روی سطح صافی بیاندازیم و قسمت بالای آن را روی قسمت پائین آن بیاندازیم (از قسمت طولی روی هم تا کنیم به صورتی که قسمت های عرضی روی هم بیافتد) و میزان کنیم، بایستی چهار گوشه فرش کاملاً روی هم منطبق و مساوی هم باشند اصطلاحاً به این فرش، فرش بدون سره گفته می شود. اما اگر قسمتی از بالا یا پائین فرش بلندتر و یا کوتاه تر از سر دیگر باشد، می گویند فرش مذکور سره دارد.

*شانه داشتن (سرکجی): در برخی از فرشها، اگر از طول آنها راتا بنمائیم و یک نیمه طولی را بر روی نیمه دیگر قرار دهیم، متوجه می شویم که طول یک نیمه فرش بیشتر از سمت دیگر آن می باشد این حالت را سرکجی فرش می گویند.

*شل شدن چله ها : در بعضی از مناطق کشورمان ایران به دلایلی از این جمله: انجام کارهای کشاورزی و دامداری و یا بر حسب عرف و عادت و یا تفننی بودن بافت قالی، معمولاً مدت زمان بافتن قالی در دست بافت آنها کمی بیشتر از زمان معمول بطول می انجامید به این دلیل و همچنین بر اثر عوامل محیطی مانند تغییر فصل، رطوبت و سرما و گرمای محیط محل قالی بافی، چله ها به مرور شل می شوند و استحکام و دوام آنها هم کاهش پیدا میکند بطوریکه ممکن است تحمل ضربه های دفه (دفتین) را از دست بدهد و پاره شود و بافنده مجبور شود که چله های پاره شده را به هم وصل کند و گره بزند. گره ای که این شکل زده می شود از رو و پشت فرش، به خصوص پس از شست و شو نمایان می شود و جزو عیوب قالی محسوب می شود و لذا بافت آن قسمت چله که شل شده است نامرغوب به نظر می رسد.

*بدقواره شدن (اندازه فرش): فرش باید از لحاظ اندازه دارای استانداردهایی می باشد. مانند پشتی، ذرع و چارک، ذرع و نیم، قالیچه، پرده ای و … اگر در فرش بافته شده از لحاظ طول و عرض یا یکی از آنها، رعایت اندازه نشده باشد می گویند بدقواره است یا پهن شده است یا دراز شده است و یا خارج از استاندارد است که عیب می باشد. ممکن است فرش هایی با اندازه بزرگ و اندازه های مربع و دایره و بیضی و لوزی و یا به اصطلاح اندازه های غلط، حسب سفارش و سلیقه مشتریان بافته شوند اما در حالت معمول، اندازه های مذکور باید رعایت گردند.

*کوبیدگی : اگر بافنده در قسمتی از بافت قالی در دست بافت، تعداد لاهای پود ضخیم یا نازک را کم کند و یا اینکه دفتین را محکم تر از سایر قسمت های قالی بکوبد. در این قسمت از قالی تراکم و کوبیدگی بیشتر از بقیه قسمت های آن می شود که میتوان عیب محسوب کرد و به آن «کوبیدگی» قسمتی از قالی گفته می شود.

*کجی: کجی فرش هم از عیوب قالی مشمارند که ممکن است بعلت کوبیدن بیش از حد گلیم بافی اولیه بافت باشد و یا استفاده از دار یا دستگاه قالیبافی نامرغوب و همچنین یکنواخت نبودن چله ها و شل یا سفت بودن بیشتر قسمتی با قسمت دیگر آن ممکن است چنین عیبی را ایجاد نماید و موجب شود که قالی تولیدی عیب کجی را که شامل شکم زدگی (به بیرون و یا به داخل متن) و یا «شمشیری شدن» (دارای انحنایی شبیه خمیدگی شمشیر) و … هست را پیدا کند.

*کیسی یا کیستی: معمولاً در بعضی از قالیها در حاشیه های اول و آخر و همچنین حاشیه های بغل جمع شدگی قالی دیده می شود به طوری که قالی در محل کیسی اضافه تر مینمایاند و برجسته است، این عیب را اصطلاحاً «کیسی» قالی مینامند. این نوع قالیها یا ضمن اینکه در محل کیسی ظاهر خوبی ندارند بیشتر در معرض سائیدگی قرار گرفته و زودتر پرزهای آن در ناحیه کیسی از بین میرود و علت بوجود آمدن این عیب در حاشیه های بغلی، قرار گرفتن شئیی در زیر دار مانند سرپرزهای اضافی و اشیاء دیگر است که در اثر فشار چله و دستگاه در آن محل به قالی کشش وارد شده و به اصطلاح جا باز می نمایم.

*کف ساده بودن : اگر که متن فرش از لحاظ طرح، پر نباشد و تنها یک رنگ در آن به کار رفته باشد، به آن «کف ساده» می گویند، در این اینجا میگویند فرش از هنر خاصی برخوردار نیست.پس بهتر است نقشه هایی که دارای نقوش مختلف و پرکار و باب پسند بازار و مشتری است در دست بافت قرار گیرد، فرش کف ساده نسبت به دو رنگ شدن احتمال آسیب پذیری بیشتری دارد.

*لوچه داشتن : لوچه نوعی عیب در فرش محسوب می شود. اگر یکی از گوشه های چهار گانه فرش نسبت به گوشه های دیگر آن متفاوت باشد، به  اصطلاح می گویند فرش لوچه پیدا کرده است که حالت نوک کجی می باشد که از لحاظ عرض و طول مقداری بلندتر از سایر گوشه ها است و حالت لب آویزان را پیدا میکند. این عیب دراثر شل شدن چله ها و یا عدم دقت در زمان بریدن و جداسازی فرش بافته شده از دار یا هنگام پائین کشی فرش حاصل می شود.

*ضعیف بودن نقشه: اگر فرش بافته شده شما دارای نقشه های جذاب و دارای پیام خاصی نباشد که از ریشه های قومی، فرهنگی و تاریخی نشات گرفته باشد و موجب خشنودی و طیب خاطر بیننده را فراهم نکند می گویند فرش مذکور «نقشه ندارد».

*پارگی: بعضی از قالیها بویژه حاشیه آنها پارگی دارد، پارگی در کناره قالیها معمولاً از یک سانت تا ۲۰ سانت است. در بعضی از قالیها نیز سوراخهایی ریز و درشت، کم و یا زیاد دیده می شود که از عیوب قالی محسوب می شود. عدم رعایت دوخت صحیح در پائین کشی قالی های فارسی باف و ایجاد سوراخ در جای سوزنهای دوخت در قالی و گلیم بافی اول قالی و یا استفاده بیشتر از نخ پنبه (تار و پود ضخیمتر) و به جای آن کاهش مصرف نخ پشمی، موجب ایجاد این حالت میگردد.

عیب قالی

*تقلب در بافت فرش: احتمال دارد قالی تولیدی دارای انواع تقلب در گره هاباشد. مثل گره جفتی که در شمال خراسان رایج است یا «بی گره بافی» که در استان کرمان و بخشی از آذربایجان رایج است.

*شل بافی: در بافت فرش گره باید به صورت کامل کشیده شود و خامه گره در پشت فرش به یک اندازه باشد در غیر این صورت گره درشت فرش به صورت زایده ای برجسته دیده خواهد شد. این کار نخست باعث شکفته شدن سریع گره ها و در وهله بعد، باعث عیبدار شدن پشت فرش می گردد جهت جلوگیری از این مشکل و نقص باید دو سر نخ گره را در زمان بافت کاملاً و به طور همزمان کشید.

*بد قیچی بودن : در بعضی از مناطق کشورمان فرشبافی، درحین بافت، قالی پرداخت می شود که به آن پرداخت دستی گفته می شود و با قیچی پرداخت صورت می گیرد. ارتفاع پرزها باید از حد مشخصی کمتر نشود (برای ابریشم ۵ میلی متر و برای پشم ۸ میلی متر). گاهی چند رج از فرش از حد استاندارد کمتر پرداخت می شود که در نهایت مجبور می شوند بقیه قسمتهای قالی را نیز کوتاه کنند.

*غلط بافی: بعضی اوقات در اثر عدم توجه و دقت و یا نداشتن سواد نقشه خوانی، قالی دارای عیبهای غیر قابل اصلاح میگردد. مثلاً نقشه کامل بافته نمی شود یا جای لچک، ترنج عوض می شود و یا اینکه گلها و بندها شکل واقعی خود را از دست میدهند و بهم ریخته، می شوند.

*رنگ رفتگی: رنگ رفتگی قالی  دلایل مختلفی دارد.معمولاً قبل از رنگرزی الیاف، باید آن ها را صابون شور کرد تا پشمها رنگ را به خوبی بگیرد، اگر این عمل انجام نگیرد، الیاف خوب رنگ را نمی گیرند و در بافت خود را نشان میدهد. یا عمل دیگری از قبیل نور زیاد و یا شستشو باعث رنگ رفتگی قالی شود.

*پود نما شدن : اگر در وسط بافت پود نازک بیش از حد کوبیده شود، در اصطلاح میگویند که فرش «پود نما» شده است که در پشت فرش پود نازک به صورت برجسته دیده میشود.

*نداشتن گل گوشه : در طراحی فرش حتما باید به این توجه شود که در گوشه حاشیه که حاشیه های بزرگ و کوچک به هم میرسند موتیف ها حالت ۴۵ درجه پیدا می کنند، اما در بعضی از قالیها حاشیه بزرگ در طول قطع و در عرض بافته می شود که دراصطلاح می گویند حاشیه فرش «گل گوشه ندارد» و این عیب محسوب می شود.

*ترکیدگی : پاره شدن چله ها و جدا شدن گره ها زمان تا کردن فرش علل: کاهش ضخامت پشم و افزایش ضخامت پود یا نخ چله

*شمشیری شدن : اگر که قسمت ابتدای فرش به سمت پایین انحنا پیدا کند و حالت تیزی پیدا کند . علل: عدم استفاده از چوب مهار

*دم قیچی :اگر پرداخت ابتدائی فرش که پس ازبافت هرچند سانتی متر ازفرش برروی دستگاه با هدف تمیزکاری وروئیت قسمت بافته شده انجام می پذیرد ؛ توسط فرد غیر خبره و بدون توجه به نکات فنی ودقت لازم باشد؛ پشم نقاطی ازفرش به سبب فقدان مهارت لازم پرداخت کننده واستفاده نا صحیح از قیچی ؛ یا حتی گاهی وجودعیب در قیچی پرداخت و یا عدم تناسب قیچی با فرش مورد نظر؛ موجب چینش بیش از حد لازم پشم درنقاطی از فرش میشود که همین امر عامل بروزاین عیب است.ولی معمولا این نقص پس ازاتمام مرحله بافت و بعد از پرداخت زنی فرش ؛ بطور کامل محسوس وآشکارمی گردد .

*سوختن رنگ : این اصطلاح هنگامی اطلاق می شود که بدلیل استفاده نا بجا و ناصحیح از مواد اسیدی هنگام شستشو؛ فرش حالت اولیه پشم و رنگ را بطور فاحشی از دست بدهد ؛ به این عیب اصطلاحا سوختن رنگ گفته می شود که از عیبهای غیر قابل جبران می باشد.

عیب قالی

 

*برگشت خواب : این لفظ و واژه را شاید نتوانیم به عیب تعبیر نمود ولی چون بر خلاف عرف فرش است ما در اینجا آنرا عیب می شماریم ؛ معمولا این امر در مرحله شستشو و بر اثر بی دقتی و یا عدم تجربه لازم به جهت پارو و یا برس کشیدن بر عکس خواب فرش ؛ ایجاد می شود و موارد موضعی آن ممکن است بر اثر تا زدن و یا بسته بندی نا مناسب فرش نیز ایجاد گردد . امروزه در موارد بسیاری مشاهده می شود که به جهت رویت ابریشمهای موجود در فرشهائی که طرح یک طرفه دارند ؛ خواب فرش در جهت خلاف معمول برگشت داده می شود که مسلما این امر در دراز مدت تاثیر سوء بر فرش خواهد داشت.

*کشش بیش از حد : در این قسمت عیبی که بوجود می آید همانگونه که از نامش پیداست بواسطه کشش بیش از حد ؛ نظم بافت بهم می خورد ؛ که گاهی رفع آن ناممکن بوده و در صورت رفع نیز باز هم فرش معیوب خواهد بود 

*ابزار نامناسب : در مرحله دارکشی باید از ابزارهای مناسب برای هر نوع قالی استفاده شود چرا که درغیراینصورت مسلما عیوبی بر فرش عارض خواهد شد.نکته: میخهائی که برای دارکشی استفاده می شود به جهت استعمال مکرر نقش عمده ای در معیوب شدن فرش دارند .

ابزار نامناسب در بافندگی

دسته ای دیگر از عیبها در مرحله استعمال فرش پدید آمده و بنحوی خود را بر فرش تحمیل می نمایند ؛ عمده این عیوب بر اثر عوامل انسانی بمدد عوامل محیطی و طبیعی بر فرش عارض می شوند .بسیاری از این عیوب که با مرور زمان گاهی هزینه های مادی سنگینی را بر فرش تحمیل می نمایند با کمترین هزینه قابل پیشگیری و رفع و رجوع می باشند ؛ بشرط آنکه با اندکی دقت و کسب آگاهیهای لازم بموقع و کارشناسانه عمل شود . استعمال را با توجه به نقش عامل زمان درآن ؛ باید آسیب پذیرترین مرحله برای فرش بحساب آورد ؛ چرا که کم نیست نمونه های موجود در اقصی نقاط جهان از فرشهای نفیسی که آثارعیوب عارضی در مرحله استعمال بر پیکره آنها بوضوح قابل روئیت می باشد ؛ و همین حقیقت گواهی بر این مدعاست که فرش در مرحله استعمال بیش از هر زمان دیگری نیازمند دقت و مراقبت است ؛ که هر گونه بی دقتی و سهل انگاری در این زمینه موجب بروز عیوبی از اقسام ذیل خواهد بود که اکثرا جبران ناپذیرند.

*پوسیده شدن :بیشتر این عیب بر اثر عدم مراقبت از فرش در مقابل عوامل رطوبتی پدید می آید ؛ فرش به طبع خاصیت مواد بکاررفته درآن همواره مستعد جذب رطوبت می باشد و چنانچه دقت لازم در این امر بعمل نیاید ؛ گاهی حتی بدون علائم ظاهری فرش دچار پوسیدگی می شود .بعضی از عوامل دخیل در بروز این عیب را می توان چنین بر شمرد: کف پوشهائی که وجود رطوبت در آنها چندان محسوس نیست مانند موکت ؛ قرار گرفتن گلدان حاوی خاک بر روی فرش ؛ عدم وارسی پشت فرش در فواصل زمانی معین ؛ عدم جابجائی فرش در فواصل زمانی معین ؛ عدم وارسی فرشهای مجاور با شوفاژ ها و پنجره ها در فواصل زمانی معین ؛ عدم دقت در پاک و خشک نمودن مایعات ریخته شده برروی فرش ؛ پهن نمودن و یا بسته نگه داشتن فرش در محل مرطوب بر کف زمین بمدت طولانی.

عیب قالی

*بید زدگی : بید زدگی یا بید خوردگی یکی از عیوبی است که عمدتا در زمان استعمال بر فرش عارض می شود ؛ عامل بوجود آورنده این عیب حشره بید است که معمولا در محیطهای گرم و مرطوب و تاریک بیشتر یافت می شود ؛ لذا عدم استفاده از مواد طبیعی و شیمیائی ضد بید و وارسی ننمودن بموقع فرشهای انبار شده و فرشهائی که کمتر مورد استفاده قرار می گیرند می تواند این عارضه را بدنبال داشته باشد ؛ این عیب گاهی از پشت و گاهی از رو و بعضا از هر دو جانب بر فرش عارض می شود . پشم عمده ترین مواد فرش است که از این عیب آسیب می بیند .

بید زدگی فرش

*ساییده شدن : در بیشتر اوقات استفاده نا صحیح از فرش موجب بروز این عیب است ؛ گاه قسمتهایی ازفرش که بیشتردرمعرض استفاده هستند براثرسهل انگاری نسبت به سایر قسمتها زودترسائیده شده و موجب پدید آمدن سائیده گیهای موضعی در فرش می شود ؛ این عیب در اکثر مواقع قابل رفع نبوده و موجب افت ارزش اقتصادی فرش می شود .البته سائید گی در فرشهای کهنه و قدیمی عیب محسوب نشده و بعضا حسن مضاعف نیز بشمار می رود.

ساییدگی فرش

لک افتادن : چنانچه قابل رفع نباشد عیب محسوب می شود ؛ این عیب بر اثر بی دقتی بهنگام استعمال فرش بر اثر ریختن مواد رنگین بوجود می آید. چای ؛ نوشابه های رنگین ؛ افزودنیهای رنگین خوراکی وانواع جوهرهای رنگین از شایعترین لک زا ها در فرش می باشند .(برای برطرف کردن لک چکار کنم)

لکه

*تا بر شدن : تابرشدن هم ازجمله عیوبی است که درمرحله استعمال براثرموقعیت نامناسب مکانی و یا بعضا به جهت کیسهای طولی و یا عرضی بر فرش عارض می شود .اگرجزئی بودن این عیب قابل رفع بوده و چنانچه کلی باشد رفع آن چندان آسان نخواهد بود .

*ریختن چله ها : چله های فرش از دیر باز بعنوان یکی از عوا مل قشنگی در فرش ایرانی بحساب می آید وازهمین جاست که بافندگان و تولیدکنندگان خبره ؛ قبل ازآغازبه بافت متن اصلی فرش ؛ بر روی چله ها مهارت و سایقه ای از خویش را به نمایش می گذارند که نتیجه آن گلیم بافها ؛ برجسته بافی ها ؛ دندان موشیها ؛ و …… می باشند که هرکدام بنوبه خود نقشی مضاعف در زیبائی فرش ایرانی دارند ؛ اما متاسفانه  بسیار دیده می شود که قبل از آغاز مرحله استعمال ؛ بواسطه سهل انگاری بافندگان واهمال کاری فروشندگان وعدم آگاهی مصرف کنندگان فرش ؛ به سبب عدم مراعات نکات فنی در محکم نمودن سر و ته فرش بواسطه گلیم بافی و یا دوگره زنی پس از مدتی فرش از زیبائی چله ها محروم شده و چه بسا صدمات جبران ناپذیری در دراز مدت به سر و ته فرش وارد می شود ؛ که البته فرشهای سر بافی شده موجود در موزه ها و کلکسیونهای دنیا و حتی کف بازار گواهی زنده بر این مدعای تلخ است .

ریختن چله ها

*وارفتن شیرازه : شیرازه یکی ازارکان اصلی در سلامت فرش است و نقشی مهم در تداوم استحکام آن در دراز مدت دارد ؛ بگونه ایکه حتی اهمیت این مطلب در جامعه نیز رواج یافته ونهایت وخامت اوضاع در هر پدیده به از هم پاشیدن شیرازه تشبیه می شود .عدم مراعات نکات فنی لازم درامرشیرازه پیچی ؛ خصوصا درمواردیکه شیرازه پیچی بعد از مرحله بافت و حتی پس از مرحله سرویس انجام می شود ؛ موجب بروز عیوبی از قبیل : کیس عرضی ؛ وا رفتن شیرازه در مرحله استعمال ؛ کنده شدن شیرازه بهمراه کناره فرش و امثالهم خواهد بود که بعضا غیر قابل جبران بوده و گاه در صورت مرمت نیز صدماتی به کیفیت اولیه فرش وارد خواهد شد .

شیرازه

*سوختن : سوختنهم یکی از عیوبی فرش است که به جهت قابلیت اشتعال سریع مواد مورد استفاده در فرش ؛ شاید در مرحله استعمال بر فرش عارض گردد ؛ البته این امردرگذشته به جهت استفاده ازوسایل گرمایشی غیرمطمئن بیش از امروزه مصداق داشت ؛ اما با اینهمه کم نیستند فرشهای نفیسی که از این جهت متحمل صدمات جبران ناپذیری شده اند . سوختن فرش چنانچه خفیف و جزئی باشد قابل رفع بوده ؛ ولی چنانچه عمیق و وسیع باشد غیر قابل جبران و حتی در صورت جبران نیز همواره عنوان فرش معیوب را بهمراه خواهد داشت.

 

 

 

مجموعه کامل تصویری آموزش قالی بافیبعد از تحویل پول دریافت کنید 

 

  


  کلمات کلیدی:

به دنبال چه هستید؟

فيلم عيب هاي فرش و برسي آنها؟,دانلود فيلم عيب هاي فرش و برسي آنها؟,مشاهده فيلم عيب هاي فرش و برسي آنها؟,نسخه جديد فيلم عيب هاي فرش و برسي آنها؟,دانلود عيب هاي فرش و برسي آنها؟,فيلم عيب هاي فرش و برسي آنها؟,فيلم اکشن عيب هاي فرش و برسي آنها؟,فيلم کمدي عيب هاي فرش و برسي آنها؟,فيلم قشنگ عيب هاي فرش و برسي آنها؟,فيلم جديد عيب هاي فرش و برسي آنها؟,فيلم هاي  عيب هاي فرش و برسي آنها؟, پشت صحنه فيلم  عيب هاي فرش و برسي آنها؟,تصاوير فيلم عيب هاي فرش و برسي آنها؟,بازيگر فيلم  عيب هاي فرش و برسي آنها؟,تيتراژ فيلم عيب هاي فرش و برسي آنها؟,نقد فيلم عيب هاي فرش و برسي آنها؟,سوتي فيلم عيب هاي فرش و برسي آنها؟,دانلود فيلم  عيب هاي فرش و برسي آنها؟,فيلم قديمي عيب هاي فرش و برسي آنها؟,دانلود فيلم جذاب عيب هاي فرش و برسي آنها؟,دانلود زيرنويس عيب هاي فرش و برسي آنها؟,زيرنويس عيب هاي فرش و برسي آنها؟,دانلود فيلم هاليوودي عيب هاي فرش و برسي آنها؟,دانلود فيلم با کيفت720 عيب هاي فرش و برسي آنها؟,دانلود فيلم با کيفيت320 عيب هاي فرش و برسي آنها؟,دانلود فيلم با کيفيت پايين عيب هاي فرش و برسي آنها؟,دانلود فيلم با کيفيت بالا عيب هاي فرش و برسي آنها؟,دانلود فيلم کم حجم عيب هاي فرش و برسي آنها؟,دانلود فيلم ايراني عيب هاي فرش و برسي آنها؟,دانلود فيلم هندي عيب هاي فرش و برسي آنها؟,دانلود فيلم امريکايي عيب هاي فرش و برسي آنها؟,دانلود فيلم آلماني عيب هاي فرش و برسي آنها؟,دانلود زير نويس انگليسي فيلم عيب هاي فرش و برسي آنها؟,دانلود زير نويس فارسي فيلم  عيب هاي فرش و برسي آنها؟,برنامه کاربردي عيب هاي فرش و برسي آنها؟,دانلود برنامه عيب هاي فرش و برسي آنها؟,برنامه توپ عيب هاي فرش و برسي آنها؟,برنامه کاربردي ويندوز عيب هاي فرش و برسي آنها؟,برنامه خوب عيب هاي فرش و برسي آنها؟,برنامه بهينه سازي  عيب هاي فرش و برسي آنها؟, برنامه پشتيبان گيري عيب هاي فرش و برسي آنها؟,برنامه جديد عيب هاي فرش و برسي آنها؟,برنامه بهينه سازي به نام عيب هاي فرش و برسي آنها؟,دانلود نرم افزار دکستاب عيب هاي فرش و برسي آنها؟,دانلود نرم افزار جديد عيب هاي فرش و برسي آنها؟,دانلود نرم افزار قديمي عيب هاي فرش و برسي آنها؟,تصوير عيب هاي فرش و برسي آنها؟,بهترين تصوير عيب هاي فرش و برسي آنها؟,جديدترين تصوير عيب هاي فرش و برسي آنها؟,دانلود تصوير عيب هاي فرش و برسي آنها؟,مشاهده جديد ترين تصوير عيب هاي فرش و برسي آنها؟,عکس عيب هاي فرش و برسي آنها؟,تصوير جديد عيب هاي فرش و برسي آنها؟,تصوير اين ماه عيب هاي فرش و برسي آنها؟,اخبار جديد در باره عيب هاي فرش و برسي آنها؟,تصوير کيفيت دار عيب هاي فرش و برسي آنها؟,تصوير مينياتوري عيب هاي فرش و برسي آنها؟,کاريکاتور عيب هاي فرش و برسي آنها؟,دانلود تصوير هاي  عيب هاي فرش و برسي آنها؟,دانلود تصوير عيب هاي فرش و برسي آنها؟,عکس عيب هاي فرش و برسي آنها؟,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

حسین بازدید : 420 چهارشنبه 03 تیر 1394 نظرات (0)

 مهمترین دستگاههای قالی بافی که اصطلاحا به آنها دار نیز گفته می شود عبارتند از چهار چوبه هایی به شکل مستطیل از جنس چوب و یا فلز وسایراجزاء آن از قبیل پایه ، نیمکت و چرخ.دندانه ها .از نظر شکل دستگاه و مکانیسم بافت آنها را به دو نوعم یتوان تقسیم می کنند.

 

 

دار  افقی ( زمینی): 

دار های زمینی یا افقی قدیمی ترین انواع دار های با فندگی و به عبارتی شاید اولین ابداع بشر برای بافت انواع زیر اندازها بوده است و هنوز همپس از گذشت هزارانسال غالب دستباف ها و منسوجات قدیمی و سنتی ایران با استفاده از دارهای زمینی با فته می شود . دار افقی به موازاتسطح زمین و با فاصله تقریباً۳۵-۳۰ سانتی متری زمین نصب می گردد.

 

دار عمودی

میتوان گفت دار زمینی دارای دو جزء اصلی است :

الف) سر دار  

ب) زیر دار

و سایر اجزای این دار عبارتند از چوب هاف ، چوب کوجی ،میخ های مهار کننده و سه پایه .در این این نوع دارها در واقع میخهای مهار کننده همان وظیفه راست روها را به شکل دیگری انجام می دهد.

.دار عمودی:

دار عمودی

این دارها که تکامل یافته دارهای ابتدایی هستند از یک چهار چوب مستطیلی شکل با پایه و یا بدون پایه تشکیل می شوند و به طور عمود بر سطح زمین مستقر می گردند. دارهای عمودی از هرنوع که باشند دارای ساختمان مشابه اند.این دار در جایی ثابت قرار دارد و به دلیل جایگیری کمتر معمولاً در گوشه ای از فضای موجود قرار می گیرند.

دار عمودی هم به سه نوع دار تقسیم بندی می شود:

* دار ثابت: در ساختمان این دار، محلی برای حرکت بافت نیست و بافنده خود، به وسیله نردبانهایی که به دو طرف دار بسته شده اند و به بالا می روند تغییر جا می دهد. دار ثابت از ابتدایی ترین انواع دار است. در این نوع دار گلیم به اندازه کادر داخلی دار بافته می شود.

* دار تبریزی: این نوع دار متداول ترین نوع دار عمودی است، در کار کرد ن با این دار بافنده تغییر جا نمی دهد دو چوب تحتانی (زیردار) و فوقانی(سردار) دارد. 

دار قالی تبریزی 

دار عمودی

 سردار به وسیله پیچ و مهره قابل حرکت است.در موقع ضروری، دار شل می شود و پس از برگرداندن قسمت بافته شده به پشت، دوباره دار محکم می گردد. با این دار می توان دو برابر اندازه آن بافت. در حال حاضر این دارها با پیچ و مهره و به صورت آهنی ساخته می شوند که اصولی تر است. دارهای کوچک را می توان تمام فلزی ساخت، اما دارهای بزرگ به دلیل سنگینی، مشکل  حمل و نقل و همچنین کنترل ایست آن همچنان از چوب ساخته می شوند.

* دار گردان(کرمانی): در این نوع دار، نخ به سردار و زیر دار پیچیده می شود و از شروع بافت به تدریج از سردار باز و بافته می شود سپس به زیر دار بر می گردد. با این نوع دار می توان طول تارها، در نتیجه طول گلیم و قالی  را به مقدار که می توان رساند، در این روش بافت، آنچه بافته شده است، به دلیل پیچیده بودن قابل رؤیت نیست و بعد از اتمام کار، بافته از دار باز می شود و قابل رؤیت است.امکان رویت و مقایسه نقشه ی قسمت بافته شده با نقاط قرینه منتقل شده به پشت دار وجود ندارد .

قسمت های مختلف دار قالی

1) سر دار : وظیفه مهار چله ها را دارد و در بالای سر دار قرار می گیرد .

2) زیر دار : مانند  سر دار وظیفه مهار چله را بر عهده دارد ولی در پایین دار  قرار می گیرد .

3) راست روها : در دو سمت دار قالی بافی قرار داشته و وظیفه نگهداری و مهار سر دار و زیر دار را دارد

4) فندک : در پایین سر دار و به موازات آن و معمولا با فاصله ای در حدود ۳۰ الی ۵۰ سانتیمتر از آن قرار دارد و به جای سر دار چله ها را مهار می کند . در برخی از مانند دارهای معروف به تبریزی از ابتدا تا انتهای بافت بر روی دار حضور دارد ولی در دارهای موسوم به فارسی بسته به سنت و شیوه با فت زمان حضور آن متفاوت است .

5) چوب کوجی : در میانه دار قالی و جلوی چله ها قرار می گیرد و با مهار چله های زیر به کمک نخی به نام نخ کوجی وظیفه مهم جلو گیری از کجی فرش را بر عهده دارد . از این وسیله اغلب در دارهای معروف به فارسی استفاده می شود.

6) چوب هاف : در لابه لای چله ها قرار گرفته ، محدوده حرکت آن از زیر سر دار تا پشت چوب کوجی می باشد . وظیفه چوب هاف حفظ وتشدید فاصله و زیر و رو در میان چله ها است ، وبا قابلیت حرکت به سمت بالا و پایین ، ردیف ضربدر ها را نیز به بالا و پایین حرکت داده و موجب تسهیل عملیات پود کشی می شود.

7) گوه : وسیله ای است عموما به شکل مثلث که در محل اتصال سر دار و زیر دار با راست روها قرار گرفته است و با ایجاد فشار و با بالا و پایین بردن سر دار و زیر دار در نهایت وظیفه شل وسفت کردن چله ها را عهده دار است و معمولا در دارهای چوبی استفاده می شود.

 اموزش تصویری قالی بافی

 

 


 کلمات کلیدی:

به دنبال چه هستید؟

برنامه کاربردي انواع دارهاي قالي چيستند؟,دانلود برنامه انواع دارهاي قالي چيستند؟,برنامه توپ انواع دارهاي قالي چيستند؟,برنامه کاربردي ويندوز انواع دارهاي قالي چيستند؟,برنامه خوب انواع دارهاي قالي چيستند؟,برنامه بهينه سازي  انواع دارهاي قالي چيستند؟, برنامه پشتيبان گيري انواع دارهاي قالي چيستند؟,برنامه جديد انواع دارهاي قالي چيستند؟,برنامه بهينه سازي به نام انواع دارهاي قالي چيستند؟,دانلود نرم افزار دکستاب انواع دارهاي قالي چيستند؟,دانلود نرم افزار جديد انواع دارهاي قالي چيستند؟,دانلود نرم افزار قديمي انواع دارهاي قالي چيستند؟,تصوير انواع دارهاي قالي چيستند؟,بهترين تصوير انواع دارهاي قالي چيستند؟,جديدترين تصوير انواع دارهاي قالي چيستند؟,دانلود تصوير انواع دارهاي قالي چيستند؟,مشاهده جديد ترين تصوير انواع دارهاي قالي چيستند؟,عکس انواع دارهاي قالي چيستند؟,تصوير جديد انواع دارهاي قالي چيستند؟,تصوير اين ماه انواع دارهاي قالي چيستند؟,اخبار جديد در باره انواع دارهاي قالي چيستند؟,تصوير کيفيت دار انواع دارهاي قالي چيستند؟,تصوير مينياتوري انواع دارهاي قالي چيستند؟,کاريکاتور انواع دارهاي قالي چيستند؟,دانلود تصوير هاي  انواع دارهاي قالي چيستند؟,دانلود تصوير انواع دارهاي قالي چيستند؟,عکس انواع دارهاي قالي چيستند؟,

حسین بازدید : 234 چهارشنبه 03 تیر 1394 نظرات (0)

طریقه پاک کردن لکه جوهر از روی فرش

اول از هرچیز اضافه رنگ را به آرامی با قاشق  جدامیکنیم تا جوهر پخش و پراکنده نشود سپس نمک را روی لکه میریزیم  و مقداری الکل روی آن می ریزیم که نمک جوهر را جذب می کند این عمل چندبار تکرار می کنیم تا اینکه دیگر نمک تغیر رنگ ندهد سپس نمک و الکل را مخلوط کرده و با پارچه سفید و تمیز نمک فوق را بر روی لکه مالش می دهیم تا حدی که پارچه سفید در رنگ خود بماند و تغیر رنگ ندهد سپس محل را با اب و صابون شستشو داده تا دانه های نمک از لابه لای پرز ها پاک شود . در ضمن شما میتوانید از پودر هیدرو سولفیت روی نیز استفاده کنید به این صورت که ان را روی لکه جوهر بریزید و با پارچه سفیدی آن قسمت را ماساژ می دهیم و در نتیجه رنگ برداری انجام می شود پس از لکه گیری محل را با آب می شوییم  تا خاصیت اسید از بین برود.

 منبع:پژوهشکده فرش ایران
آموزش تصویری قالی بافی
 
 
 
 

کلمات کلیدی:
به دنبال چه هستید؟
فيلم طريقه پاک کردن لکه از روي فرش؟,دانلود فيلم طريقه پاک کردن لکه از روي فرش؟,مشاهده فيلم طريقه پاک کردن لکه از روي فرش؟,نسخه جديد فيلم طريقه پاک کردن لکه از روي فرش؟,دانلود طريقه پاک کردن لکه از روي فرش؟,فيلم طريقه پاک کردن لکه از روي فرش؟,فيلم اکشن طريقه پاک کردن لکه از روي فرش؟,فيلم کمدي طريقه پاک کردن لکه از روي فرش؟,فيلم قشنگ طريقه پاک کردن لکه از روي فرش؟,فيلم جديد طريقه پاک کردن لکه از روي فرش؟,فيلم هاي  طريقه پاک کردن لکه از روي فرش؟, پشت صحنه فيلم  طريقه پاک کردن لکه از روي فرش؟,تصاوير فيلم طريقه پاک کردن لکه از روي فرش؟,بازيگر فيلم  طريقه پاک کردن لکه از روي فرش؟,تيتراژ فيلم طريقه پاک کردن لکه از روي فرش؟,نقد فيلم طريقه پاک کردن لکه از روي فرش؟,سوتي فيلم طريقه پاک کردن لکه از روي فرش؟,دانلود فيلم  طريقه پاک کردن لکه از روي فرش؟,فيلم قديمي طريقه پاک کردن لکه از روي فرش؟,دانلود فيلم جذاب طريقه پاک کردن لکه از روي فرش؟,دانلود زيرنويس طريقه پاک کردن لکه از روي فرش؟,زيرنويس طريقه پاک کردن لکه از روي فرش؟,دانلود فيلم هاليوودي طريقه پاک کردن لکه از روي فرش؟,دانلود فيلم با کيفت720 طريقه پاک کردن لکه از روي فرش؟,دانلود فيلم با کيفيت320 طريقه پاک کردن لکه از روي فرش؟,دانلود فيلم با کيفيت پايين طريقه پاک کردن لکه از روي فرش؟,دانلود فيلم با کيفيت بالا طريقه پاک کردن لکه از روي فرش؟,دانلود فيلم کم حجم طريقه پاک کردن لکه از روي فرش؟,دانلود فيلم ايراني طريقه پاک کردن لکه از روي فرش؟,دانلود فيلم هندي طريقه پاک کردن لکه از روي فرش؟,دانلود فيلم امريکايي طريقه پاک کردن لکه از روي فرش؟,دانلود فيلم آلماني طريقه پاک کردن لکه از روي فرش؟,دانلود زير نويس انگليسي فيلم طريقه پاک کردن لکه از روي فرش؟,دانلود زير نويس فارسي فيلم  طريقه پاک کردن لکه از روي فرش؟,برنامه کاربردي طريقه پاک کردن لکه از روي فرش؟,دانلود برنامه طريقه پاک کردن لکه از روي فرش؟,برنامه توپ طريقه پاک کردن لکه از روي فرش؟,برنامه کاربردي ويندوز طريقه پاک کردن لکه از روي فرش؟,برنامه خوب طريقه پاک کردن لکه از روي فرش؟,برنامه بهينه سازي  طريقه پاک کردن لکه از روي فرش؟, برنامه پشتيبان گيري طريقه پاک کردن لکه از روي فرش؟,برنامه جديد طريقه پاک کردن لکه از روي فرش؟,برنامه بهينه سازي به نام طريقه پاک کردن لکه از روي فرش؟,دانلود نرم افزار دکستاب طريقه پاک کردن لکه از روي فرش؟,دانلود نرم افزار جديد طريقه پاک کردن لکه از روي فرش؟,دانلود نرم افزار قديمي طريقه پاک کردن لکه از روي فرش؟,
حسین بازدید : 1571 چهارشنبه 03 تیر 1394 نظرات (0)

پاسخ به سوالات مهم در باره قالی بافی

 1- در زمان مشاهده نخهای دو رنگ در یک کلاف چه باید کرد؟

متوجه باشید كه دو رنگي در نخ فرش يك نوع عيب در رنگرزي نخ فرش محسوب ميشود وجهت جبران این عیب بايد نخ مجدد در كارگاه رنگرزي رنگ شود و اصلاح گردد.اما در بافت تابلو فرش چون طيف رنگي نقش مهمي در بالا بردن كيفيت تابلو فرش دارد شما بدون هيچ نگراني از نخهاي رنگ شده براي گره زدن وبافتن فرش استفاده نماييد(در كارگاههاي تبريز از نخهاي دو رنگ يا گره اسپرته بسيار استفاده می کنند.)

2-طریقه کوبیدن پود نازک و ضخیم چگونه میباشد ؟

بعد از چله كشي وسط چله يك ضربدرايجاد ميشود.كه محل طلاقي وبرخورد تنه هاي پشت وجلو مي شود.كه بعد از زدن زنجيره در فرش پود ضخيم به وسيله پود كش از زير اين ضربدرو پود نازك به وسيله دفه از بالاي ضربدر بايد كوبيده شود.و در زمان بافت فرش بعد از هر رج گره زدن ابتدا پود زخيم و بعد پود نازك بايد كوبيده شود.بايد دقت كنيد چنان چه پود ضخيم ويا نازك دروسط كارتمام شدحتما آن رااز ته قطع نماييدوسر آنها را در لابه لايه چله ها ويا به پشت فرش منتقل نماييد زيرا بعد از بافت و پرداخت فرش اين نخها از روي فرش شما نمايان شده و باعث كاهش ارزش فرش ميشود

3-طریقه تقسیم بندی دار برای چله کشی چگونه باید انجام شود؟

براي چله كشي دار بهتر است ابتدا وسط دار را در لوله بالا و بائين علامت میزنیم و مشخص نمائيد سبس از وسط دار به طرفين بصورت 7سانتي متر  -  7سانتي متر علامت زد به اين صورت فضاي اضافي از هر طرف بطور يكسان در كنارههاي دار جدا ميشوند وسپس مي توانيم شروع چله كشي دار نماييد.دقت داشته باشيد دار بايد طوري چله كشي بشودكه چله در وسط دار قرار گيرد تا موقع محکم كردن چله ها همه انها به يك اندازه سفت بشوند.

4-آیا بعد از بافت هر رج میتوانیم پرزهای اضافی را قیچی کنیم ؟

نه -چون ممكن است شما مهارت لازم را در قيچي زدن برز فرش نداشته باشيد و اين امر باعث افتادن گودي و رده رده شدن سطح فرش ميشود كه بعد از برداخت هم مشخص مي باشد

5-گلیم بافی در فرش چیست و چه تاثیری دارد ؟

به اندازه وتعداد رجهائي كه بصورت بود ضخيم و نازك و بدون زدن گره بافته ميشود گليم بافي ابتدا و انتهاي فرش را ميگويند. تعداد رجهاي  گليم بافي حدودا 10 رج كافي ميباشد و مانع ريزش بافت فرش به طرف ريشه فرش  ميشود كه خود اين امر در افزايش عمر فرش بسيار مهم ميباشد.

 6-برای برطرف کردن سفیدک در بین رجهای فرش چه باید کرد؟

كنترل عوامل زير در بر طرف كردن اين امر موثرند:

(1): متناسب كوبيدن بود نازك ( نه خيلي شل نه خيلي سفت )

(2): استفاده از بود ضخيم متناسب با رجشمار فرش

(3): كوبيدن شانه يا دفه به اندازه متناسب براي قرار گرفتن گره ها بروي هم ( البته دقت داشته باشيد بعد از  كوبيدنبود ضخيم بايد اقدام به شانه و يا دفه كوبيدن بود ضخيم بايد اقدام به شانه و يا دفه كوبيدن نماييد).

(4): رعايت اصول تقسيم چله در هر 7 سانت بر اساس رجشمار فرش كه مي بافيد.

7-کوجی چسیت؟

كوجي چوبي است بر جلوي چته فرش به لوله هاي اطراف دار بسته مي شود و بکمک ان میشود چله فرش را تنظيم نمود و براي زدن بود نازك و ضخيم از ان كمك گرفت كه در فرشهاي فارسي باف با سايز بزرگ الزامي است اما در تابلو فرش نيازي به كوجي نداريم اما اگر تمايل به بستن كوجي داشتيد مانعي ندارد

 8-عرض چله کشی فرش اگر بیشتر یا کمتر از اندازه ی فرش باشد باید چیکار کنیم؟

دقت کنید شما بايد تقسيم گره ها را در هر 7 سانت فقط بر اساس رجشمار فرش انجام دهيد تا اندازه فرش شما به استاندارد واقعي فرش نزديكتر باشد و به هيچ عنوان بدون تنظيم چله كشي فرش بافي را آغاز وشروع نكنيد چون اين امر در هنگام بافت قابل درست شدن نيست.

 9-جهت جلوگیری از جمع شدن عرض فرش چه باید بکنیم ؟

دلایلی كه از جمع شدن عرض فرش هنگام بافت جلوگيري مي كنند عبارتند از :

(1) :نامرتب بودن چله ها در بالاي دار

(2) :نگه داشتن بود ضخيم با دست هنگام كوبيدن

(3) :سفت نكوبيدن بود نازك

(4) :كنترل عرض فرش در هر 10 رج بافت با متر

(5) :بستن بود ضخيم بعد از هر چند رج به لوله هاي كنار دار

10-جهت سهولت كوبيدن بود نازك در رجشمارهاي 70 چه بايد كرد؟

جهت سهولت در اين امر مي توان چله ها را با بارافين چرب كرد تا كوبيدن بود نازك بهتر انجام گيرد .

نحوه زدن گليم كناره فرش ؟

گليم كناره فرش را بهتر است بصورت تزييني و يك دست و بدون اينكه كوبيده شود (زيادنكوبيد) بافت تا با سطح بافت شما در يك راستا قرار گيرد ومنظم باشد و دم كار را نا يكنواخت نكند .

علت موج دار شدن فرش در حال بافت چيست؟

اين مشکل بر اثر شل شدن و سفت بودن چله ها و يا ممكن است به دليل يكسان نبودن تراكم در چله فرش بوجود ايد كه براي بر طرف كردن اين عيب بايد اين دو عامل را بررسي نماييد .

14- اگر چند تار در چله فرش شل شود چه كاري بايد انجام دهيم ؟

در اين حالت شما ميتوانيد كل چله را كمي شل كنيد و زير ان چندتا  تار يك تكه چوب گرد يا مداد قرار دهيم و دوباره چله را سفت نماييد بدين ترتيب كل چله ها بصورت يكنواخت سفت ميشود .

15-در رجشمارهاي مختلف ارتفاع فرش چه انداره  است ؟

اين ارتفاع در نقشه هاي كد بندي شده اي كه شركت در اختيار شما قرار ميدهيم رج به رج ثبت ميشود و شما مي توانيد ارتفاع فرش خود را كنترل نماييد.

16-با كسر آمدن يك نخ چه بايد كرد؟

در اين جا كه بيشتر به دليل بلند گره زدن بوجود مي آيد بهتر است حتما با همان نخها فرش را تمام كرد اما اگر اين امر امكان بذير نبود مي توانيد يك لا از نخ قبلي را با يك لا از نخ بعدي با هم گرفت و بجاي نخ گره زد و فرش را بافت ولي چنانچه رنگهاي شماره قبل و بعد نيز ممكن است كسر ايد و يا رنگ قبل و بعد ان رنگي كه كم امده در طيف رنگ مورد نظر نبود بافنده بايد حتما قبل از اينكه تمام نخ را ببافد 1 الي 2 متر از نخ مورد نظر را به ادرس شركت ارسال كند تا رنگرزي بصورت نمونه گيري انجام شود دقت داشته باشيد كه نخ رنگرزي شده از روي نمونه حداكثر 9% با نمونه مشابه خواهد بود و شما بايد يك لا از نمونه اي كه ارسال كرده ايد را با يك لا از نخ رنگرزي شده با هم ببافيد كه اين امر باعث دورنگي در فرش نشود.

 توجه: جهت ارسال سفارشي نمونه رنگ بايد ابتدا به شركت سفارش دهيد و بعد از واريز هزينه ان سفارش شما در حداقل زمان ممكن رنگرزي خواهد شد . بعد از اتمام بافت و زدن گليم و زنجيره در انتهاي فرش به اندازه 7 سانتي متر از چله ها را بايد بابت ريشه هاي فرش در نظر گرفت و در سر تا سر چله را با خط كش خط كشي كنيد سبس بايد چله را با استفاده از بيچهاي دار شل كرد و شروع به قيچي كردن چله ها كنيم.

17-چه مواردي ما را در بافت يك تابلو فرش بدون عيب ياري ميكند؟

(1): دار وابزار سالم بدون عيب

(2): چله كشي بدون نقص و دقيق

(3): استفاده از مواد اوليه متناسب با بافت و رجشمار فرش مورد نظر

(4): استفاده از مواد اوليه مرغوب

(5): استفاده از مواد اوليه رنگرزي شده با كيفيت

(6): رعايت نكات فني بافتي كه در اين بخش بصورت سئوالات رايج عنوان شد مانند: كوتاه گره زدن - كنترل ارتفاع فرش- كنترل كوبيدن بود نازك و ضخيم - كنترل گليم بافي كناره فرش - كنترل شل يا سفت بودن چله ها كنترل تنظيم چله و ساير مواردي كه در كيفيت بافت به ما كمك ميكند -كوبيدن دقيق دفه  يكنواخت كردن سطح كار بافت و غيره . . .

17-روش كوبيدن پود نازك؟

پود نازك بهتر است نه زياد سفت و نه زياد شل كوبيده شود(در كل اگر پود نازك سفت كوبيده شود خسارت بيشتري به فرش وارد مي شود.

18-شیرازه در فرش چیست ؟

شیرازه یعنی از چند تار رنگی (3-5) تار همرنگ کناره فرش که دور 2 الی 6 عدد (چله) تار کنار فرش پیچیده می شود .كه با عث مهار تارهای کناری چله و ( جلو گیری از به هم پاشیدگی تارهای کناره های عرضی) – نظم و ظرافت دادن به کناره های فرش – پوشاندن سر پودهای کنار فرش می شود.

19-درحفظ تابلو فرش رعایت چه نکاتی الزلمی است ؟

از آویزان کردن فرش روی دیوار گچی و اهکی باید ممنوع کنید – از کوبیدن مستقیم میخ بر روی فرش خوداری شود چون در صورت زنگ زدگی به الیاف اسیب رسانده و موجب پوسیدگی آن می شود – چون قسمت گلیم باف فرش از دوام و استحکام لازم برخوردار نیست بهتر است قالی از قسمت حاشیه به دیوار وصل شود- حتی الامکان فرش را به صورت تا شده و لوله شده نگهداری نکنید.

20- چه چیز باعث عیب پایین زدگی در تابلو فرش می شود؟

(1): نازک بودن خامه ها و نخ های چله ها و پود نسبت به رجشمار.

(2): تنك بودن چله ها با توجه به رجشمار فرش.

(3): سفت بودن چله ها نسبت به اندازه مورد نیاز .

(4): زیاد بودن شدت ضربات و تعداد دفعات کوبیدن دفه .

21-چه چیز باعث بالا زدگی در تابلو فرش می شود ؟

(1): کلفت بودن خامه ها و نخ های چله و پود نسبت به رجشمار.

(2): متراکم بودن چله ها با توجه به رجشمار فرش.

(3): شل بودن چله ها.

(4): عدم یکنواختی و بی نظمی در کوبیدن پودها یا به عبارتی کاهش شدت ضربات و تعداد دفعات کوبیدن.

(5):تعویض بافنده.

22-مراحل تولید تابلو فرش چیست ؟

(1): گرفتن سفارش یا بازار یابی

(2): انتخاب سو

(3): طراحی طرح تا یید شده توسط مشتری

(4): رنگرزی مواد اولیه فرش توسط رنگرز

(5): بافت تابلو فرش توسط بافنده

(6): پرداخت تابلو فرش

(7): شستشوی تابلو فرش

(8): قاب كردن تابلو فرش

23-رجشمار رایج در تابلو فرش چند است ؟

رجشمارهای رایج در بافت تابلو فرش هایی که جنس چله آنها پنبه است بین 46 تا 48 می باشد .اما در تابلو فرش هایی که جنس چله آنها ابریشم است بسته به نوع نازکی و ضخیمی چله ابریشم، بین 50 تا 100 رج متغیر می باشد .

24-چه مواردی را در تعیین ارزش تابلو فرش باید در نظر گرفت ؟

عوامل زیادی در ارزش تابلو فرش تاًثیر دارند.

(1): رجشمار و یا ظرافت تابلو فرش

(2): نوع مواد اولیه به کار رفته در تابلو فرش وجنس چله و پود تابلو فرش

(3): نوع طرح و تعداد رنگ به کار رفته شده در نقشه تابلو فرش

(4): میزان کیفیت رنگرزی نخ های تابلو فرش

(5): کیفیت بافت و رعایت استاندارد های بافت در تابلو فرشظرافت تابلو فرش چطور تخمین زده می شود ؟

عامل تعیین کننده در ظرافت تابلو فرش واژه رجشمار است . رجشمار و یا رج تابلو فرش به تعداد گره هایی که در هر 7 سانتی متر بافته می شود می گویند . در این صورت می توانیم به وسیله خط کش 7سانتی متر از گره های پشت فرش را شمارش کنیم تا رجشمار ان را بدست آوریم . توجه داشته باشید که رجشمار برای فرش های ماشینی کاربردی ندارد.

25- تابلو فرش کامپیوتری چیست ؟

تابلو فرش کامپیوتری تابلو فرش دستباف تلقی میکنند که نقشه آن به صورت عددی توسط کامپیوتر پرینت گرفته می شود این نقشه به وسیله بافنده و با همان سبک  سنتی با دست بافته می شود و باید بدانید که بر خلاف تصور بعضی از افراد که فکر می کنند تابلو فرش کامپیوتری به وسیله ماشين بافته می شود تصوری کاملاٌ غلط است .

26-سایز های استاندارد در تابلو فرش چه سایز هایی هستند ؟

لازم به ذکر است این نکته را بدانید که در تابلو فرش سایز، استاندارد خاصی ندارد اما سایز های معمول می توانند تابلو فرش هایی در سایزهای 40*60 – 50*70 – 60*90 – 70*100 – 80*100و ...باشند.

27- چه نوع قابی برای تابلو فرش مناسب است؟

یکی از مهمترین عوامل در جلوه و زیبایی تابلو فرش انتخاب نوع قاب می باشد، قابی که معمولاً برای تابلو فرش ها استفاده می شود قاب های پهن و گل داری هستند که پس از قرار گرفتن تابلو فرش در این نوع قاب ها از لحاظ سایز و اندازه بزرگتر به نظر رسیده و زیبایی خاصی پیدا میکند. ضمناٌ به این نکته توجه داشته باشید از گرفتن شیشه بر روی قاب تابلو فرش جلو گیری شود چون این امر باعث فرسودگی و پوسيدگي تابلو فرش می شود.

28-برای جلوگیری از بیدزدگی رعایت چه مسائلی ضروری است؟

بهترین عامل برای حفظ تابلو فرش و فرش های دستباف از بید زدگی، استفاده از قرص های نفتالین و پودر نفتالین می باشد که بهتر است قبل از استفاده از این مواد فرش یا تابلو فرش کاملا شسته شده باشد.

29- نخ های تابلو فرش به چه روشی رنگرزی می شود ؟

در حال حاضر در اکثر مناطق رنگرزی نخ های تابلو فرش که از جنس پشم مرغوب می باشند به صورت شیمیایی و به وسیله رنگ دانه های آلمانی ، چینی و ایرانی استفاده می شود. رنگرزی نخ های تابلو فرش به صورت کاملا تجربی و با پاتیل های سنتی (قابلمه و دیگ های کوچک و بزرگ) انجام می شود.

 30-پرداخت برجسته چیست و چه تاثیری در تابلو فرش دارد ؟

یکی از دلایل پرداخت پرز تابلو فرش پرداخت برجسته می باشد که به وسیله قیچی های مخصوص (قیچیه سر نخ) انجام می شود و این نوع پرداخت بر جستگی هایی را در تابلو فرش به وجود می آورد که زیبایی خاصی به تابلو فرش از لحاظ بعد و طرح میدهد.توجه کنید كه همه تابلو فرشها قابل برجسته شدن مي باشند و لي همه تابلو فرشها با بر جسته شدن زيبا نمي شوند براي همين براي برجسته كردن تابلو فرش حتما با استاد خود و يا عوامل فني شركت مربوطه مشورت نماييد.ضمنا براي برجسته زدن نياز نيست پرز تابلو فرش را بلند بگيريد اين امر باعث كم آمدن نخ شما و در پايان باعث دو رنگي تابلو فرش ميشود،شما هر چقدر هم كه گره را كوتاه  ببافيد (3تا3.5سانت) تابلو فرش شما قابل برجسته شدن مي باشد.

منبع :افراقاب

 آموزش تصویری بافت فرش

 

پیشنهاد ویژه:خرید مجموعه آموزشی قالی بافی

 

 

 


 کلمات کلیدی:

به دنبال چه هستید؟

فيلم سوالات قالي بافي؟,دانلود فيلم سوالات قالي بافي؟,مشاهده فيلم سوالات قالي بافي؟,نسخه جديد فيلم سوالات قالي بافي؟,دانلود سوالات قالي بافي؟,فيلم سوالات قالي بافي؟,فيلم اکشن سوالات قالي بافي؟,فيلم کمدي سوالات قالي بافي؟,فيلم قشنگ سوالات قالي بافي؟,فيلم جديد سوالات قالي بافي؟,فيلم هاي  سوالات قالي بافي؟, پشت صحنه فيلم  سوالات قالي بافي؟,تصاوير فيلم سوالات قالي بافي؟,بازيگر فيلم  سوالات قالي بافي؟,تيتراژ فيلم سوالات قالي بافي؟,نقد فيلم سوالات قالي بافي؟,سوتي فيلم سوالات قالي بافي؟,دانلود فيلم  سوالات قالي بافي؟,فيلم قديمي سوالات قالي بافي؟,دانلود فيلم جذاب سوالات قالي بافي؟,دانلود زيرنويس سوالات قالي بافي؟,زيرنويس سوالات قالي بافي؟,دانلود فيلم هاليوودي سوالات قالي بافي؟,دانلود فيلم با کيفت720 سوالات قالي بافي؟,دانلود فيلم با کيفيت320 سوالات قالي بافي؟,دانلود فيلم با کيفيت پايين سوالات قالي بافي؟,دانلود فيلم با کيفيت بالا سوالات قالي بافي؟,دانلود فيلم کم حجم سوالات قالي بافي؟,دانلود فيلم ايراني سوالات قالي بافي؟,دانلود فيلم هندي سوالات قالي بافي؟,دانلود فيلم امريکايي سوالات قالي بافي؟,دانلود فيلم آلماني سوالات قالي بافي؟,دانلود زير نويس انگليسي فيلم سوالات قالي بافي؟,دانلود زير نويس فارسي فيلم  سوالات قالي بافي؟,برنامه کاربردي سوالات قالي بافي؟,دانلود برنامه سوالات قالي بافي؟,برنامه توپ سوالات قالي بافي؟,برنامه کاربردي ويندوز سوالات قالي بافي؟,برنامه خوب سوالات قالي بافي؟,برنامه بهينه سازي  سوالات قالي بافي؟, برنامه پشتيبان گيري سوالات قالي بافي؟,برنامه جديد سوالات قالي بافي؟,برنامه بهينه سازي به نام سوالات قالي بافي؟,دانلود نرم افزار دکستاب سوالات قالي بافي؟,دانلود نرم افزار جديد سوالات قالي بافي؟,دانلود نرم افزار قديمي سوالات قالي بافي؟,

حسین بازدید : 472 سه شنبه 02 تیر 1394 نظرات (0)

انواع گره ها در قالی بافی

(گره فارسی و ترکی)

گره (یا ریشه ، ایلمک، ایلمه، خفت، گند، پیچه، کله )زدن قالی یکی از امتیازاتی است که بافت قالی را از سایر دست بافتهای سنتی نظیر گلیم و جاجیم جدا می کند.ریشه زدن یعنی پیچیدن یا گره زدن نخ پشمی (خامه) و یا ابریشمی به دور دو چله (تارهای زیر و رو)  که اندازه دو سر این گره تشکیل یک پرز دولا را در قالی بدهد.

دو روش متمایز و متداول برای گره زدن عبارتند از:

الف) گره های ترکی(  متقارن ،خوابیده یااستاندارد ) :

خامه به دور هر دو تار پیچیده شده و تارها نسبت به هم تقارن دارند.برای گره زدن به روش ترکی غالبااز قلاب قالیبافی استفاده می شود. ابتدا مانندروش فارسی خامه را از توپک گرفته و به دست چپ می گیرند (سر خامه میان دو انگشت سبابه و شست دست چپ قرار می گیرد) حال به وسیله قلاب که در دست راست است، یک تار زیر را به طرف جلو کشیده و با دست چپ سر خامه را از پشت آن می گذرانند. در اینجا سر خامه را با دو انگشت سبابه و شست دست چپ گرفته و ادامه نخ خامه را به کمک سایر انگشتان در کف همان دست مهار می شود. خامه ضمن این رفت و برگشت در حد فاصله دست چپ و تار زیر، زاویه ای را به وجود خواهد آورد که در رأس آن تار زیر قرار دارد. حال سر قلاب را از میان این زاویه به طرف تار رو که در سمت چپ تار زیر قرار دارد برده و آن را دور می زنند. سپس با سر قلاب قسمتی از خامه را که ضلع بالایی زاویه مذکور را تشکیل داده است گرفته و قلاب را به سمت عقب می کشند. با این حرکت سر خامه از پشت تار رو گذشته و از میان تار زیر و تار رو بیرون می آید. حال دو رشته نخ خامه را که میان دو تار ذکر شده قرار دارند گرفته و گره را پایین می کشند و اضافه نخ خامه را به وسیله لبه قلاب می برند. باید سعی شود سر نخ خامه به طریقی به دست گرفته شود (ضلع بالایی زاویه) که از یک سمت نیازی به بریدن خامه نبوده و تنها سر دیگر توسط لبه قلاب بریده شود تا در مصرف خامه صرفه جویی شود. همچنین دقت شود تا دو سر گره به یک اندازه بوده و یکی کوتاه و دیگری بلند نباشد.

انواع گره های ترکی که عبارتند از:

گره ممتاز

گره معمولی ترکی یا استاندارد

گره برعکس یا گره برجسته که نوعی گره ترکی میباشد

*گره ترکی راست (متقارن راست): اگر اول تار روی چوب هاف را گرفته و بعد بر روی دومین تار که در زیر هاف قرار دارد، عبور داده باشید و گره ترکی زده شود، خواب قالی به سمت راست قرار خواهد گرفت که در این صورت گره زده شده را گره ترکی متقارن راست می گویند.

*گره ترکی چپ (متقارن چپ): درصورتی که اول تار زیر هاف را گرفته و بعد بر روی دومین تار که دو روی هاف قرار دارد، عبور داده و گره ترکی زده شود، خواب قالی به سمت چپ قرار می گیرد که در این صورت گره زده شده را گره ترکی متقارن چپ می گویند.

اگر قالی با گره ترکی متقارن راست بافته شده است، قسمت مرمتی باید به همان صورت گره زده  و اگر قالی با گره متقارن چپ بافته شده باشد؛ در این حالت، مرمت قسمت آسیب دیده باید به همان صورت گره متقارن چپ انجام گیرد.

 ب) گره های فارسی (نامتقارن یا سنه ) :  

برای بافت گره فارسی ابتدا مقداری از خامه (نخ پشمی) را از جدا کرده و در حالی که چاقوی فارسی باف را به دست راست دارند، با دو انگشت شست و سبابه دست چپ سر خامه جدا شده را نگه داشته و سپس به وسیله سر انگشت سبابه دست راست یک جفت چله (زیر و رو) را جلو آورده و ضمن این که حدود ۲ سانتیمتر از خامه بین انگشتان دست چپ بیرون آمده، آن را از پشت چله اول رد نموده، پس از خم کردن سر آن خامه از روی چله دوم به سمت پشت آن عبور داده و از مابین دو تار به سمت روی قالی جلو کشیده و کاملاً پایین می آورند. این کار با انگشت شست و سبابه دست راست صورت می گیرد. سپس به وسیله لبه کاردک سر نخ اضافه را می برند. زدن گره ابتدا کمی مشکل به نظر می رسد ولی به مرور چنان مهارت و تسلط پیدا خواهد شد که حرکت انگشتان به سرعت این کار را انجام خواهند داد. گره فارسی را گره نامتقارن نیز می گویند زیرا خامه به دور یک تار پیچیده شده است و نسبت به تار دیگر تقارنی ندارد.

انواع گره های فارسی :

گره فارسی راست (نامتقارن راست): اگر خامه از زیر تار، به سمت چپ حرکت کرده و به دور تار سمت راست پیچیده شود، این گره را گره نامتقارن راست می گویند.

گره فارسی چپ (نامتقارن چپ): چنانچه خامه از زیر تار سمت راست حرکت کرده و به دور تار سمت چپ پیچیده شود، این گره را گره نامتقارن چپ می گویند. اگر قالی آسیب دیده دارای گره فارسی (نامتقارن) چپ باشد، باید حتماً در هنگام مرمت و گره زدن از گره فارسی (نامتقارن) چپ استفاده شود و بالعکس.

گره های هنری :از تشکیل گره های متقارن و نامتقارن گره هایی بنام گره های هنری تشکیل شده است که مرحوم عرب زاده ازاین نوع گره ها استفاده کرد وآنها را بوجود آورد که ازاین نوع گره های هنری در تصویربافی و همچنین کارهای برجسته و هنری که قیچی کاری می شود بصورت برجسته یا کارهای بعدبافی از این نوع گره ها استفاده می شود که بترتیب از مجموع این گره ها و دیگر گره ها چندین گره می توان بوجود اورد که به پاره ای از آنها اشاره می شود:

 انواع گره های هنری

گره تک تاری یا پیچشی : ین نوع گره بر روی تار رو یا زیر قرار می گیرد واین تار رو یا زیر بستگی به موقعیت نقشه یا محیط نقشه دارد که چه قسمتی مورد نیاز است این نوع گره پیچی یا تک تاری به این نحو است که یک تار را در بر می گیرد و خامه ی ما یا پشم ما از پشت آن عبور کرده از رو گردش کرده و مجدداً یک گردش با قلاب بافت از مابین این دو تار عبور می کند و به سمت پایین هدایت می شود یعنی درحقیقت خامه یا پشم یک گردش کامل به دور تارکرده ولی با قلاب بافت ازمیان دو تارعبور کرده و به پایین هدایت میشود که یک گره ای است که در نهایتا وقتی به پایین قرار می گیرد یک پیچ را ایجاد می کند.یعنی با قلاب بافت خامه را به سمت پایین هدایت می کنیم.

گره های اسپانیولی ( که این نوع گره ها در منطقه ای ازاسپانیا کاربرد دارد) : این نوع ازگره به خاطر اینکه ساده و راحته  بیشتر بافندگان تبریزی و یا تصویر بافان این گره را خیلی مورد استفاده قرار می دهندو استقبال میکنند. به این نحو که بر روی تار زیر و یا رو، بیشتر برای پوشش دادن تار رو که گردش می کند مورد استفاده ی بیشتری قرار می گیرد که فقط ۵/۱ دور تار یا خامه ی ما به دور چله ما گردش می کند در نتیجه به سمت پایین هدایت می شود بنابراین اگرچله را در نظر بگیریم خامه ی ما ۵/۱ دور گردش کرده و به پایین هدایت می شود که در نتیجه یک سر ساق خامه ی بر روی گره قرار می گیرد و ساق دیگر آن زیر این گره بافت قرار می گیرد که دو ساق درمابین در بالا و پایین گره محسوب می شود که شکل برجسته هم دارد که در گره های کناره های گل های برجسته و برامده مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین در تصویر بافی که بسیار برای تبریزی ها کاربرد دارد.

گره قرضی : مادو نوع گره قرضی داریم یک نوع قرضی است که با یک ساق عبور می کند و قسم  دیگر قرضی است که با دو ساق خامه عبور می کند. ایت هم بستگی به محیط نقشه ی ما دارد که یک ساق خامه یا برای قسمت یک نقطه مورد استفاه قرار می گیرد و یا دو ساق خامه عبور کند که محیط را پر کند که به این ترتیب است که یکی از تارهای رو را گرفته خامه را از لای آن عبور می دهیم و از مابین تارهای زیر و رو همانند جایگاه القاج یا عبور کردن پود ضخیم دو تار را گرفته از مابین آنها عبور می دهیم و از نقطه ی مورد نظرمان که لازم داریم بیرون می آوریم که این نوع گره برای قسمتهایی کاربرد دارد که در آن موقعیت گره لازم ندارد ولی ما احتیاج به خامه داریم یعنی اینکه در آن محیط ما دو نوع رنگ یا نگاره ی رنگی داریم اما نگاره ی سومی ما حجمی را نمی خواهیم در بر بگیرد باید از این نوع گره قرضی استفاده شود که پایه ی آن از تار رو گرفته می شود و از مابین تارهای زیر و رو از جایگاه پود ضخیم عبور می کند و از منطقه ی مورد نیاز ما بیرون می آید. چرا از روی تار روی ما عبور می کند؟ چون اگر از پشت تار زیر آن را عبور بدهیم بعنوان یک گره از پشت محسوب می شود بنابراین برای اینکه از پشت کار استتار بشود از تار رو استفاده می کنیم که در مابین این خامه ها این قسمت گره مهار شود و دیده نشود.

گره اسپرت یا دو رنگ : در آنها از چند نوع رنگ استفاده می شود.در این گره نسبت به قدرت رنگمان یک رشته ی خامه را دو لا نموده یا اینکه یک تاب آنرا باز کرده با تاب نخ متضاد آن مورد استفاده قرار می دهیم که از دو رنگ مورد استفاده قرار می گیرد که یک رنگ به عنوان مثال رنگ مشکی و یک رنگ سفید مورد استفاده قرار می گیرد که در اینجا به شکل یا عبور دادن نخ و یا به شکل گردش یا ترکی مورد استفاده قرار می گیرد که دو نوع نخ مورد استفاده قرار می دهیم یا فارسی یا ترکی. حال نحوه ی قرار گرفتن خامه یا نگاره ی رنگی ما در اینجا بسیار مهم است که نحوه ی گره ی ما در اینجا اگر بعنوان یک گره محسوب شود این یک گره بافت است نگاره ی رنگی ما بصورت عرضی اگر حساب کنیم قسمت بالا سیاه و قسمت پایین سفید قرار داشته باشد در یک تصویر یک گره بافت ما نیمی از آن سیاه و نیم دیگر آن سفید که بر روی دو تار پایه گذاری شده باشد نحوه ی زدن آن بصورت گره اسپرت یا دورنگ است که دو نوع خامه یعنی خامه ی سیاه دربالا و خامه ی سفید در قسمت پایین باید قرار بگیرد و در کنارهم به شکل موازی سیاه و سفید و بعد گره انجام شود یعنی جایگاه های هر کدام از نگاره های رنگی باید بر روی خودشان باشد و تابش نداشته باشد که در زمان زدن گره هر کدام در جایگاه خودشان گردش کند که در یک نقطه قرار گیرد.

گره سنه : بافت خاص گره سنه به این صورت است که ما نحوه ی بافت را باید دقت کنیم که خصوصاً در ترمیم و مرمت و روش بافت این گره به طوری است که رفوگران باید از دقت لازم برخوردار باشند که نحوه ی بافت را نسبت با چله هایشان مطابقت بدهند به این شکل که نحوه ی بافت آن از کدام تارواز کدام قسمت شروع شده بعنوان مثال که تار اول و تار رو بعنوان یکی محسوب کردیم در اینجا یعنی یک جفت تار را بعنوان شماره ی یک، جفت دوم را بعنوان شماره ی دو و جفت سوم را به شماره ی سه در اینجا مشخص کرده ایم که در اینجا بصورت جفتی کار انجام می شود یعنی بعنوان مثال تار شماره ی یک و دو و سه، در اینجا گره بافت ما تار یک را گرفته یک جفت تار را گرفته و از پشت جفت تار دو و سه عبور کرده و به بیرون هدایت می شود که در اینجا در منطقه ی بعد که بافت ما ادامه پیدا می کند دوباره شماره ی دو و سه را که انجام دادیم و خامه به بیرون هدایت شده در اینجا شماره ی یک را با دو و سه گرفته اینجا شماره ی سه گردش داده با چهار و پنج گره می زنیم یعنی یک را با دو و سه، سه را با چهار و پنج گره می زنیم و در رج بعد یک و دو را با سه گره می زنیم و سه را با چهار و پنج گره می زنیم در اینجا نحوه ی قرار گرفتن گره های ما بصورت بلوکه ای انجام می شود که نحوه ای از گره است که بر روی همدیگر قرار می گیرد که این نوع گره چون با یکدیگر اتصال دارد در نوع بافت هم تاثیر دارد که ما در زمان مرمت هم باید به آن دقت کافی را داشته باشیم.

گره مغلوب : مثل گره قرضی است ولی این نوع از گره  مغلوب گویند چون قسمت بافت از یک نگاره ی رنگی استفاده می خواهیم کنیم که با رنگهای اطراف همان منطقه ی گره تضاد دارد چون این گره از همان منطقه بیرون می آید و نسبت نگاره ی رنگی نسبت به نواحی اطرافش خیلی از قدرت کمتری برخوردار است و نواحی اطراف بر آن گره یا رنگ غلبه می کنند بعنوان گره مغلوب شناخته شده است یعنی نسبت به نگاره های رنگی اطراف مغلوب شده است و بیشتر در نقاط خیلی ریز در یک محدوده ی خیلی بزرگ رنگی مورد استفاده قرار می گیرد بعنوان مثال بعنوان یک نقطه در یک محدوده ی رنگی محاسبه می شود بعنوان مثال در یک محدوده ی رنگی به یک نقطه نیاز داریم که این نگاره های اطراف در این نقطه رنگی غلبه کرده اند که این گره بعنوان گره مغلوب شده ی این نواحی محاسبه می شود و نحوه ی زدن این گره همانند گره قرضی است که یک خامه را از یک تار و از یک قسمت به یک نقطه ی دیگر که مورد نیاز است هدایت کرده که این ساق خامه ی ما بیشتر از الیاف خیلی ظریفی تشکیل شده است که قسمتی از تابش خامه را باز کرده و از یک نقطه به یک نقطه ی دیگر هدایت می کنیم و یا اینکه به صورت کمانشیب فقط از مابین تارها این خامه را عبور داده و مانند پود عمل کرده و فقط جزیی از ساقه ی آنرا که خیلی باریک ونازک است از مابین تارها به بیرون هدایت می کنیم.

گره میانگیر (عرب زاده) : این گره که آقای عرب زاده(مرحوم) از این نوع  استفاده می کردند همان گره متقارن است ولی وقتی که ما گردش خامه را پس از تار رو بر روی تار دوم انجام می دهیم قلاب بافت را از میان دو خامه عبور می دهیم و نحوه ی بافت این نوع گره متقارن با گره های متقارن دیگر در این است که ساق یکی از خامه های این نوع گره ما تمایل به بالا دارد یعنی این نوع گره متقارن ما یکی از ساق های آن به سمت پایین و شیب به یکی از اطراف است و یکی از ساق های آن به سمت بالا تمایل دارد و این نوع گره در گره های هنری مخصوصاً گره های بافت های برجسته خیلی کاربرد بسیار زیادی دارد که نحوه ی زدن آن هم همانند گره های ترکی متقارن است که تار رو یا زیر گرفته خامه را از پشت تار عبور داده در اینجا زمانی که ما می خواهیم قلاب بافت را از زیر خامه به تار دوم گرفته و بیرون بکشیم می آییم خامه را از مابین خامه ی زیری و خامه ی رویی عبور داده در اینجا و تار زیر یا رو را گرفته و ساق دوم را عبور می دهیم در اینجا یک پیچشی دارد که این پیچش که بر روی تار زیر و تار رو در ساق دوم قرار گرفته یک تمایلی دارد که در این نیمه ی دوم به سمت بالا است و نیمه ی اول ساق به سمت پایین که این پیچش یا گره متقارن برای گلهای برجسته کاربرد بسیار زیادی دارد.

گره پل: این گره که نوعی جفتی بافی است یک حرکت جهشی داریم که دو جفت تار را با یکدیگر گره کرده و یک جفت تار وسط را از راه می اندازیم و گره های بعدی را استفاده می کنیم که برای منظره های درشت بافت خیلی مورد استفاده قرار می گیرد که خامه را از مابین تار زیر و رو یک جفت عبور می دهیم تار زیر و روی وسط را از رده خارج می کنیم و از یک جفت تار سوم یک گره ترکی زده می شود و به عبارتی یک پل مابین یک جفت تار یک، دو و سه در اینجا یک پل مابین دو از یک و سه ایجاد کرده ایم یک جفت گره ترکی که یک جفت تار دو را از رده خارج کرده است و بین یک و سه پلی شده است.

* گره دوبل یامضاعف : این قسم از گره در دسته بندی اشاره ای ازآن نشده است در این نوع گره همینطور که از نام آن پیدا است از استفاده کردن دو برابر نخ در متریک های خود که از دو رشته ی ساق خامه ما در گره بافت استفاده می کنیم در اینجا از ۴ ساق یا دو برابر متریک نخ ما مورد استفاده قرار می دهیم که در تراکم بافت و نقطه خیلی فرش را پرکار نشان می دهد و در قسمت هایی که می خواهیم غلبه کنیم بر نوع نحوه ی محیط کاربرد بیشتری دارد که این هم یا بصورت گره فارسی یا نامتقارن یا بصورت گره متقارن زده می شود حالا به هر نوعی که خواستیم اما چهار ساق یا دو رشته ی تاری مورد بهره گیری قرار می گیرد که بصورت تراکم زیاد محسوب می شود.

گره های تقلبی:  از اسمش هم پیداست نوعی تقلب به شمار میاد و اصلا گره ای وجود ندارد. دوام گره ترکی و فارسی را ندارد و ارزش فرش را پایین میاورد چون چگالی فرش را تغییر میدهد. و شامل :۱- گره کمانشیب ۲- گره تقلبی یو شکل یا بی گره بافی ۳- جفتی بافی

گره کمانشیب ( بی گره ) : در این مورد گره کمانشیب یا بی گره که از اسم آن پیداست  فقط خامه از پشت تار رو و یا زیر عبور می کند ولی اغلب در گره های کمانشیب یا بی گره فقط از پشت تار زیر خامه ی ما عبور می کند و به پایین هدایت می شود. این قسم از گره فقط در قسمتهایی در نقشه مورد استفاده است که بصورت خطی یا موهای فرد مورد استفاده قرار می گیرد که مرزهایی را در خطوط مشخص می کند که نقاط خیلی ظریفی هستند که حجمی را در بر نمی گیرد مورد استفاده قرار می گیرد و بنام گره های کمانشیب یا بی گره معروف هستند. برای جفتی می توانیم جفت تارها را گرفته و فقط از پشت تارها عبور دهیم بستگی به محیط آن منطقه ی چهره دارد که دو تار را عبور بدهیم یا یک تار را عبور بدهیم و یا حتی چند تار بستگی دارد که این خطوط ما به چه شکلی حرکت کرده باشد که عمود بر کارباشد،افقی باشد و یا مورب باشد که این به ترتیب رجهای بافت ما باید ببنیم در محیط منطقه ی گره این کمانشیب های ما چند تار را در بر می گیرد.

گره آویز( داری شکل یا u شکل ) : در این قسم گره از یک تار استفاده می کنیم که فرقی نمی کند تار زیر باشد یا تار رو به این نحو که خامه را دولا نموده از پشت تار عبور می دهیم و بعد در ادامه قلاب را از توی داخل U شکل خامه عبور داده و سرهای نخ را گرفته و از توی قسمت U شکل به بیرون هدایت کرده که در نتیجه اینجا یک حرکت قلاب بوجود می آید که نتیجه می گیریم خامه ی ما بصورت U شکل عبور کرده و بعد سرهای خامه ی ما مجدداً گردش می کند و از توی تار واز داخل U شکل به سمت بیرون هدایت می شود و یک قلاب را بوجود می آورد همانند قلاب های زنجیربافی یا عایقی که در سر ریشه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

گره جفتی:درپاره‌ای از موارد به جای اینکه پرز خامه تنها به دور یک تار بپیچد، گاهی چهار تا شش تار را دربرمی‌گیرد. به این نوع گره، گره جفتی ایلمه و یا گره تقلبی می‌گویند.این نوع گره مخصوص کسامی است که به مرغوبیت فرش نمی‌اندیشند و قصد دارند در مدتی کوتاه کار بافت فرش را تمام کنند. یعنی به جای دو گره تنها یک گره به کار می‌برند و به این ترتیب به کیفیت فرش زیان وارد آورده و کمیت آنرا به نصف تقلیل می‌دهند. در نتیجه جنسی که بدین سان آماده میشود نصف تراکم لازمه را خواهد داشت و استحکام آن کم خواهد بود و خیلی زود ساییده و فرسوده می‌شود.

منبع:استاد فرش


 آموزش تصویری قالی بافی

پیشنهاد ویژه :مجموعه کامل آموزشی قالی بافی

 

 


کلمات کلیدی:

به دنبال چه هستید؟

فيلم انواع گره در قالي بافي؟,دانلود فيلم انواع گره در قالي بافي؟,مشاهده فيلم انواع گره در قالي بافي؟,نسخه جديد فيلم انواع گره در قالي بافي؟,دانلود انواع گره در قالي بافي؟,فيلم انواع گره در قالي بافي؟,فيلم اکشن انواع گره در قالي بافي؟,فيلم کمدي انواع گره در قالي بافي؟,فيلم قشنگ انواع گره در قالي بافي؟,فيلم جديد انواع گره در قالي بافي؟,فيلم هاي  انواع گره در قالي بافي؟, پشت صحنه فيلم  انواع گره در قالي بافي؟,تصاوير فيلم انواع گره در قالي بافي؟,بازيگر فيلم  انواع گره در قالي بافي؟,تيتراژ فيلم انواع گره در قالي بافي؟,نقد فيلم انواع گره در قالي بافي؟,سوتي فيلم انواع گره در قالي بافي؟,دانلود فيلم  انواع گره در قالي بافي؟,فيلم قديمي انواع گره در قالي بافي؟,دانلود فيلم جذاب انواع گره در قالي بافي؟,دانلود زيرنويس انواع گره در قالي بافي؟,زيرنويس انواع گره در قالي بافي؟,دانلود فيلم هاليوودي انواع گره در قالي بافي؟,دانلود فيلم با کيفت720 انواع گره در قالي بافي؟,دانلود فيلم با کيفيت320 انواع گره در قالي بافي؟,دانلود فيلم با کيفيت پايين انواع گره در قالي بافي؟,دانلود فيلم با کيفيت بالا انواع گره در قالي بافي؟,دانلود فيلم کم حجم انواع گره در قالي بافي؟,دانلود فيلم ايراني انواع گره در قالي بافي؟,دانلود فيلم هندي انواع گره در قالي بافي؟,دانلود فيلم امريکايي انواع گره در قالي بافي؟,دانلود فيلم آلماني انواع گره در قالي بافي؟,دانلود زير نويس انگليسي فيلم انواع گره در قالي بافي؟,دانلود زير نويس فارسي فيلم  انواع گره در قالي بافي؟,برنامه کاربردي انواع گره در قالي بافي؟,دانلود برنامه انواع گره در قالي بافي؟,برنامه توپ انواع گره در قالي بافي؟,برنامه کاربردي ويندوز انواع گره در قالي بافي؟,برنامه خوب انواع گره در قالي بافي؟,برنامه بهينه سازي  انواع گره در قالي بافي؟, برنامه پشتيبان گيري انواع گره در قالي بافي؟,برنامه جديد انواع گره در قالي بافي؟,برنامه بهينه سازي به نام انواع گره در قالي بافي؟,دانلود نرم افزار دکستاب انواع گره در قالي بافي؟,دانلود نرم افزار جديد انواع گره در قالي بافي؟,دانلود نرم افزار قديمي انواع گره در قالي بافي؟,

حسین بازدید : 489 سه شنبه 02 تیر 1394 نظرات (0)

اصطلاحات رایج در قالی بافی

ما معتقدیم اگر شما به برخی ازآموزهای قالی بافی آشنایی داشته باشید میتوانید از کلاس های آموزشی که برای شما فراهم میکنند بهتر بهره بگیرید و خیلی زودتر از زمانبدی که برای شما میکنند حرفه ای بشوید بنابراین پیشنهاد میکنیم این مطالب را در ذهن بسپارید تا در کلاسهایتان با این اصطلاحاتی بکار میبرند نیازی به سوال کردن نداشته باشید و بیشتر ذهنتان مشغول تکنیک های قالی بافی کنید.اما اصطلاحات قالی بافی:

فرش:لفظی است عربی و به هر آنچه که گستردنی باشد گفته می‌شود معادل فارسی آن قالی، قالیچه و ... می‌باشد.

پشم:لیف پروتئینی و مجعد است که روی پوست گوسفندان روئیده می شود و که بر اثر سوختن بویی مشابه بوی موی سوخته از خود متصاعد می‌نماید و پس از دور کردن شعله خاموش می‌شود و خاکستری نرم و پودر مانند باقی می‌گذارد.

کرک:الیاف ظریف لابلای موی بز یا شتر است و ولی در فرش، به الیاف ظریف و بلند پشمی (مانند پشمهای گوسفندان نژاد مرینوس در استرالیا و یا بلوچ) کرک گفته می‌شود.

پشم بهاره:پشمی است که طی روزهای آخر زمستان یا اول بهار، قبل از بارش اولین باران بهاری بر روی گوسفندان چیده شده باشد که بخاطر داشتن لطافت و طول زیاد و نداشتن خار و خاشاک از پشم پاییزه مرغوبتر است.

خامه:اصطلاحاً در هنر فرشبافی به نخ پشمی مورد استفاده برای پرزهای فرش است که به صورت دو لا تهیه می‌شود خامه گفته می‌شود.

متریک:واحد اندازه‌گیری ضخامت خامه پشمی مورد مصرف در قالیبافی است. به عدد طولی خامه پشمی یک لا بر حسب متر که وزن آن یک گرم باشد می‌گویند لذا هر چه عدد متریک بیشتر بشود خامه پشمی یک لا ظریف‌تر می‌گردد. متداولترین اعداد متریک در خامه‌ها 3 الی 10 می‌باشند.

ابریشم:الیاف بسیار بلند پروتئینی هستند که کرم ابریشم برای تولید پیله در اطراف خود ترشح می‌کند.

دنیر:واحد اندازه‌گیری ضخامت الیاف ابریشم است و به وزن 9000 متر لیف ابریشمی بر حسب گرم گفته می‌شود لذا برعکس عدد متریک هر چه عدد دنیر بیشتر شود لیف ابریشمی ضخیمتر می‌گردد. دنیر 60 الی 160 در قالیبافی مصرف دارد و ظریفتر از آن (کمتر از دنیر 60) را در پارچه‌بافی استفاده می‌نمایند.

پنبه:الیاف سلولزی است که از غوزه گیاه پنبه به دست می‌آید و بر اثر سوختن بوی کاغذ سوخته از خود متصاعد می‌نماید و پس از دور شدن از آتش خاموش می‌شود و خاکستری نرم و پودر مانند باقی می‌گذارد.

نمره:به تعداد کلافهای (HANK) 840 یاردی (یک یارده = 44/91 سانتیمتر) نخ پنبه‌ای یک لا در یک پوند (یک پوند = 59/453 گرم) می‌گویند و معمول] نمره نخ یک لای پنبه‌ای مورد استفاده در قالیبافی 5، 10، 20 و بعضاً 40 می‌باشد.

تار (چله):نخهایی هستند نازک، چند لا شده و پرتاب که معمولاً از جنس پنبه بوده و برای بافت فرش بایستی بر روی دار بطور عمودی نصب گردند و وظیف آن نگهداری گره‌های فرش می‌باشند. جنس چله‌ها برای فرشهای ریزبافت به منظور برخورداری از استحکام لازم، ابریشمی انتخاب می‌شوند و در فرشهای بافت مناطق عشایری و روستایی جنس چله‌ها را به جهت مقاومت بیشتر در برابر سرما و رطوبت و همچنین ایجاد نرمی و انعطاف لازم در فرش که برای کوچ کردن امری ضروری است از پشم انتخاب می‌نمایند.

گره‌زدن:به تاباندن خامه‌های پشمی یا ابریشمی به دور چله‌های فرش در حین بافت گره زدن می‌گویند.

ذرع:واحد اندازه‌گیری طول فرش از قدیم می‌باشد که در مناطق فارسی‌باف معادل 104 سانتیمتر و در مناطق کرمانی‌باف 108 سانتیمتر و در مناطق آذری‌باف 112 سانتیمتر است.

چارک:به 4/1 ذرع، چارک گفته می‌شود که در مناطق فارسی‌باف 26 سانتیمتر است و در مناطق آذری‌باف 28 سانتیمتر است.

گره ذرعی:به 16/1 ذرع و یا به 4/1 چارک گره ذرعی می‌گویند که در مناطق فارسی‌باف 5/6 سانتیمتر و در مناطق آذری‌باف 7 سانتیمتر است.

رج:به ردیف طولی و عرضی گره‌ها رج می‌گویند.

رجشمار:به تعداد رجهای بافته شده (یا گره‌های زده شده) در یک گره ذرعی رجشمار می‌گویند. اندازه گره ذرعی بستگی به سبک بافت فرش (آذری یا فارسی) دارد.

ریشه:به پایه و اساس هر چیزی ریشه گویند که در فرش پایه و اساس را جفت چله‌ها (یک چله زیر و یک چله رو) یعنی همان ریشه‌ها انجام می‌دهند. بدیهی است که اگر ریشه‌های فرش (جفت چله‌ها) را از ساختمان فرش خارج کنیم آن فرش کاملاً از هم گسیخته می‌شود و این ریشه‌ها هستند که پس از نصب بر روی دار امکان بافت را میسر ساخته و ابعاد و رجشمار فرش را مشخص می‌نمایند.

طول پرز:به ارتفاع پرزهای فرش گفته می‌شود.

چله کشی:به نصب تار بر روی دار جهت بافت فرش به صورتی که تار‌ها یک در میان زیر و رو باشند چله‌کشی می‌گویند چله‌های زیر در پشت فرش قرار گرفته و توسط بدنه‌های پرز پوشانده می‌شوند و چله‌های رو نیز در داخل فرش قرار می‌گیرند عمل چله‌کشی به سه روش فارسی و‌آذری و یا تلفیقی انجام می‌شود.

کمانه:چوب یا قطعه‌ای لوله‌ای شکل است که محل چله‌های زیر و رو را در فرش تغییر می‌دهد و باعث می‌شود تا یک ردیف ضربدری در چند سانتیمتری دم بافت بوجود آید.

سه لا گرد (سه لا سه گرد):در مناطقی مانند کاشان و اصفهان و ... به منظور ایجاد استحکام در چله‌ها ابتدا نخهای نازک چله را در سه گروه و در جهت عقربه‌های ساعت (S) تاب می‌دهند سپس این سه گروه را روی هم گذاشته و به منظور باز نشدن تاب اولیه در جهت عکس عقربه‌های ساعت (Z) می‌تابند. بدیهی است هر چه تعداد لاها و تاب نخ بیشتر شود استحکام نخ نیز بیشتر می‌شود.

پود:پودها نیز معمولاً از جنس پنبه می‌باشند و به صورت افقی در بافت فرش استفاده می‌شوند و وظیفه آن نگهداری چله‌ها در کنار یکدیگر می‌باشد پودها را معمولاً به جهت رویت بهتر (در لابلای چله‌ها) و رفع جمع‌شدگی رنگ می‌کنند که این رنگرزی نیز به دلیل مقرون به صرف بودن و آسانتر بودن بانیل صورت می‌پذیرد. پودها بسته به محل عبور آنها از بالا یا زیر ضربدری و یا ضخامت آنها به انواع زیر تقسیم می‌شوند.

پود زیر (پود ضخیم):در این نوع پود که نخها در یک جهت تابیده می‌شوند هر چه تعداد لاهای نخ و مقدار تاب آن کمتر باشد بهتر است پود زیر ضخیمتر می‌باشد و از زیر ضربدری چله‌های فرش به طور مستقیم عبور داد می‌شود.

پود رو ( پود نازک):در این نوع بایستی از تعداد لاها و تاب بیشتری استفاده شود تا پود ضمن نازک بودن از استحکام لازم نیز برخوردار باشد پود نازک از بالای ضربدری عبور داده می‌شود و پس از دور زدن چله‌های زیر و رو بر روی پود زیر به شکل زیگزاگ قرار می‌گیرد.

ابزار بافت:به وسایلی که برای بافت فرش مورد استفاده قرار می‌گیرند گفته می‌شود.

که اهم آنها عبارتند از:

دار:به دستگاه قالیبافی که از چوب یا فلز تهیه شده باشد اصطلاحاً دار گفته می‌شود که اجزا آن عبارتند از: سردار زیردار و راست روها.دارها بسته به نحوه قرار گرفتن بر روی زمین به چند نوع تقسیم می شود که یکی از آنها دار افقی است.

* دارهای افقی:دارهایی هستند که به موازات سطح زیمین نصب می‌شوند و بافنده برای بافت بایستی روی آن بنشیند لذا عوارض حادی در انحنای ستون فقرات و شکل لگن خاصره ایجاد می‌شود. دارهای افقی مورد استفاده در خانواده‌های کوچ‌نشین فاقد راست‌روها می‌باشند تا عمل نصب و حمل و نقل به سهولت انجام شود.

حاشیه:معمولاً به دو شکل باریک و پهن اطراف طرح مرکزی فرش را می‌پوشاند و وجود یک حاشیه پهن در میان حاشیه‌های باریک باعث می‌شود تا تعداد آنها فرد باشد.

زمینه:بخشی است در میان فرش که گلها و اجزا طرح بر روی آن نقش بسته‌اند و اغلب در رنگهای لاکی، کرم و سرمه‌ای انتخاب می‌شود.

ترنج:به بخش مرکزی فرش که معمولاً مدور یا بیضی شکل است ترنج گفته می‌شود.

سرترنج:معمولاً در ابتدا و انتهای طرح ترنج قالبی به همراه اجزا طرح کشیده می‌شود که اصطلاحاً به آنها سرترنج می‌گویند.

دراینجا لازم میدانیم شما را با برخی از لوازم قالی بافی آشنا کنیم.آمیدواریم از این آموزه استفاده کنید تا وقت کمتری در یادگرفت تکنیک های قالی بافی از شما گرفته شود.

ابزار قالی بافی:

چاقوی بافت:این وسیله در واقع همان کاردهای معمولی است که در قالیبافی هنگام گره زدن ، برای بریدن نخ پرز استفاده می شود. اما از نظر ظاهر تفاوت اندکی با کاردهای خانگی دارد.

چاقوی بافندگی در 3 یا حداکثر 4 نوع وجود دارد:

الف – کاردک:این وسیله اغلب در مناطقی که از گره های فارسی استفاده می شود، وجود دارد.دسته کاردک از نوع چوبی است و تیغه آن از آلیاژهای مقاوم ساخته می شود. نوک کاردک ، زائده کوچک وتیزی قرار گرفته است که از آن برای بیرون آوردن گره هایی که معیوب و یا اشتباه هستند، استفاده می شود

ب – پاکی:این وسیله دارای شباهت نسبی با کاردک است و عمدتاً در مناطقی که گره فارسی به کار می برند، مورد استفاده قرار می گیرد. تیغه پاکی کمی پهن تر از کاردک است و فاقد زایده نوک تیز. درساخت آن گاهی دسته را با استفاده از چوب می سازند و به تیغه متصّل می نمایند. گاهی نیز هر دوبصورت فلزی است و بصورت یکدست از یک قطعه فلز ساخته می شود. در مناطق شرق و شمال شرق ایران تیغه آن کمی انحناء نیز دارد و ممکن است نوک تیغه همچون چاقوهای خانگی کاملاً نوک تیز باشد

پ – قلاب:قلاب شکل دیگر از انواع چاقوهای بافندگی است با این تفاوت که همانگونه از نام آن پیدا است ، دارای زایده ای قلاب مانند در نوک تیغه می باشد. قلاب فقط در مناطقی که از گره ترکی استفاده می نمایند کابرد دارد. دسته و تیغه قلاب از یک آلیاژ مقاوم ساخته می شود و هر دو بصورت پیوسته و متصل هستند. در ساخت قلاب هیچ گاه از دسته چوبی استفاده نمی گردد

* ت - چاقوهای خانگی:برخی از بافندگان در سالهای اخیر ترجیح می دهند که از چاقوهای معمولی خانگی برای گره زدن استفاده نمایند. تعداد این قبیل بافندگان زیاد نیست و فقط در برخی مناطق این عمل صورت می گیرد. هر چند که نتیجه کار هیچ تفاوتی نخواهد داشت

دفّه (دفتین ، کرکیت ، کلوزار، دستوک ):همه این اسامی به وسیله ای خاص اطلاق می گردد که وظیفه آن کوبیدن گره های فرش و همچنین پودهای آن می باشد. دفّه از نظر فرم و ظاهر درانواع مختلف ساخته می شود، اما کارآیی همگی یکسان است و تفاوتهای موجود به نحوی مرتبط باسنت های بافندگی نزد اقوام مختلف می باشد. قسمت اصلی دفتین تیغه های آن است که مرکب ازتعدادی تیغه فلزی می باشد. قسمت جلوی تیغه ها کمی باریکتر و تیزتر است تا به راحتی در داخل تارهای فرش فرو رود. دسته آن نیز ممکن است چوبی یا فلزی باشد که به طرق مختلف مانند کاملاًعمود، مورب و یا کاملاً صاف به تیغه ها وصل می گردددر میان دفتین های قدیمی نمونه هایی نیز دیده شده که تمام آن از جنس چوب بوده است . البته دفتین های چوبی عموماً برای بافت سایر دستبافتها نظر گلیم کاربرد داشته است که البته ساخت آنهاتقریباً به فراموشی سپرده شده است .درمیان دفتین های متداول در قالیبافی امروز ایران ، گروهی که درتبریز استفاده می شوند و به دفتین تبریزی شهرت دارند از نظر حجم و وزن سبک ترین و کوچکترین دفتین های ایران هستند و دفتین های مورد استفاده در اصفهان حجیم ترین و سنگین ترین دفتین های مورداستفاده در ایران می باشند.

قیچی:قیچی قالیبافی برای بریدن سرپرزهای اضافی حاصل از گره زدن است صرفنظرازظاهر و اندازه ، کارآیی تمامی قیچی های بافندگی یکسان است . مهمترین تفاوت قیچی های بافندگی باقیچی های خانگی آن است کهبه جهت نحوه بریدن سرپرزهای فرش ، ساخت قیچی های بافندگی اغلب به نوعی است که دسته ها و تیغه ها در دو سطح متفاوت قرار دارند تا عمل قیچی زدن به راحتی میّسرگردد.  هر چند که در برخی مناطق بافندگان از قیچی هایی استفاده می نمایند که ویژگی فوق الذکر را نداردو حتی برخی از بافندگان ترجیح می دهند از قیچی های معمولی خانگی استفاده نمایند. در میان انواع قیچی های متداول در ایران گروهی به نام قیچی اصفهانی شهرت یافته اند. این نمونه از نظر ساخت تیغه ،اندکی متفاوت است .به این ترتیب که هم تیغه بالا و هم تیغه پایین دارای لبه مضاعف می باشند. این لبه بصورت قائم بر تیغه اصلی عمود گردیده و وظیفه آن کنترل ارتفاع پرز فرش هنگام قیچی نمودن است . به عبارت دیگر در این حالت سطح فرش بصورت یکدست تر و منظم قیچی می شود. بدیهی است چنانچه فرش درشت بافت تر باشد ارتفاع لبه مورد نظر بیشتر می گردد تا ارتفاع پرز بلند گردد و بالعکس . لازم به ذکر است که در طی 50 سال گذشته برخی از بافندگان مناطق همچون استان کرمان و شمال خراسان ازقیچی نمودن فرش در هنگام بافت خودداری می نمایند. فرشهای این مناطق پس از اتمام بافت آن ، درکارخانجات ویژه ای که کار آنها قیچی نمودن فرش است توسط قیچی های بزرگ برقی پرداخت شده وگره های فرش کوتاه و یکدست می گردند. البته از نظر دقت و ظرافت ، تمامی بافندگانی هم که فرش خودرا هنگام بافت قیچی می نمایند، پس از اتمام فرش ، آن را به کارخانه های مذکور می سپارند تا یکبار نیزتوسط قیچی های برقی صاف و پرداخت نهایی گردند زیرا این نوع از قیچی ها از توانایی بالایی برای پرداخت صاف و یکدست فرش برخوردار هستند.

سیخ پودکشی:همانطوری که از نام آن پیداست ، این وسیله برای کشیدن پودهای فرش اعم از پود رو، و پود زیر مورد استفاده قرار می گیرد. جنس آن از آلیاژهای نرم و انعطاف پذیر انتخاب می شودتا به راحتی از لابه لای تارهای فرش عبور کند. طول آن حدود 50 الی 70 سانتیمتر است . نوک این وسیله بصورت قلاب است تا نخ پود را به دور آن چرخانده و سپس از لابه لای تارهای فرش عبور دهند.همچنین برخی از آنها دارای سوراخی در انتها می باشند که می توان پود را از داخل آن نیز عبور داده و ازلا به لای تارهای فرش بکشند. البته سیخ پودکشی در همه مناطق مورد استفاده قرار نمی گیرد و برخی ازبافندگان با دست نخ پود را از میان تارهای فرش عبور می دهند.

سُک (سِنگ سِنج ):ابزاری است کاملاً قدیمی که در بخش تاریخ فرش به آن اشاره شد.از این وسیله برای کوبیدن پود و همچنین در برخی مناطق برای کشیدن پود (مشابه سیخ پودکشی )استفاده مینمایند.

سوزنی (پهنازن ، چوب پهنا):ابزاری است مشابه چنگک . از این وسیله برای جلوگیری از کج شدن فرش در هنگام بافت استفاده می شود. به این صورت که دو عدد "سوزنی " را در دو طرف یک چوب قرار می دهند. چوب مذکور با احتساب "سوزنی " هایی که در طرفین آن قرار گرفته اند، دقیقاً به اندازه عرض یا پهنای فرش می باشند و به همین دلیل به آن "پهنازن " نیز گفته می شود. نحوه استفاده ازاین وسیله به این شرح است که همزمان با بافته شدن فرش و بالا آمدن رجهای آن ، "سوزنی " را از پشت فرش و با فاصله تقریبی 20 الی 30 سانتیمتر به آن نصب می کنند. به این ترتیب که نوکهای تیز سوزنی ازپشت فرش به داخل شیرازه ها فرو رفته و در جای خود محکم می شوند. البته در این حالت هیچ گونه آسیبی به شیرازه های فرش وارد نمی شود. جهت اطمینان از استقرار محکم آن در پشت فرش ، با استفاده از سوزنهای بزرگ و نخ ، بصورت بخیه قسمت چوبی این وسیله را به فرش می دوزند. به این ترتیب "سوزنی " فرش را کاملاً احاطه کرده و از بیرون آمدن یا فرورفتگی که متاثر از پودکشی است کناره های فرش کاملاً جلوگیری می نمایند.احتمال دارد در برخی از مناطق قالیبافی ایران از ابزارهای دیگری نیز استفاده شود که کاربردمحدودتری دارند. بعنوان مثال بافندگان بختیار، بلوچ ، قشقایی و افشارهای کرمان که دارای دارهای قالیبافی زمینی (افقی هستند) براساس یک عادت و شاید سنت قدیمی از شاخ بز برای بالا و پایی آوردن چوبی که در لا به لای تارهای فرش مستقر است ، استفاده می نمایند اما بافندگان سایر مناطق بدون هیچ وسیله ای و فقط با دست ، چوب مذکور را جا به جا می کنند.

شانه:ابزاری است جهت پیش کشی یا جلوکشی گره ها. به عبارت دیگر پس از بافتن هر رج از فرش، و قبل از کوبیدن دفتین، با کشیدن شانه که دارای دندانه های تیز است ، گره ها را به سمت جلو می کشند تا پشت فرش صاف و یکدست گردد

برپاکن (دیلم):ابزاری است که از جهت ظاهر شبیه به پاکن می باشد. با این تفاوت که لبه های آن تیز نیست و کمی هم بلندتر از پاکن است. برپاکن همچون شانه جهت پیش کشی و حتی کوبیدن گره ها به کار می رود. به این ترتیب که لبه آن را بر روی رجهای بافته شده می کوبند منتهی این عمل با حالتی انجام می شود.

اکنون با اشنایی اجمالی با این حرفه ارزشمند شما میتوانید از این بسته آموزشی ما که تصویری است بهتر بهره ببرید.

منبع:وزرات صنعت و معدن

 

 اموزش تصویری قالی بافی

پیشنهاد ویژه :مجموعه کامل تصویری قالی بافی برای تازه کارها و حرفه ای ها

 

 

 


 کلمات کلیدی:

شبه دنبال چه هستید؟

فيلم اصطلاحات رايج قالي بافي؟,دانلود فيلم اصطلاحات رايج قالي بافي؟,مشاهده فيلم اصطلاحات رايج قالي بافي؟,نسخه جديد فيلم اصطلاحات رايج قالي بافي؟,دانلود اصطلاحات رايج قالي بافي؟,فيلم اصطلاحات رايج قالي بافي؟,فيلم اکشن اصطلاحات رايج قالي بافي؟,فيلم کمدي اصطلاحات رايج قالي بافي؟,فيلم قشنگ اصطلاحات رايج قالي بافي؟,فيلم جديد اصطلاحات رايج قالي بافي؟,فيلم هاي  اصطلاحات رايج قالي بافي؟, پشت صحنه فيلم  اصطلاحات رايج قالي بافي؟,تصاوير فيلم اصطلاحات رايج قالي بافي؟,بازيگر فيلم  اصطلاحات رايج قالي بافي؟,تيتراژ فيلم اصطلاحات رايج قالي بافي؟,نقد فيلم اصطلاحات رايج قالي بافي؟,سوتي فيلم اصطلاحات رايج قالي بافي؟,دانلود فيلم  اصطلاحات رايج قالي بافي؟,فيلم قديمي اصطلاحات رايج قالي بافي؟,دانلود فيلم جذاب اصطلاحات رايج قالي بافي؟,دانلود زيرنويس اصطلاحات رايج قالي بافي؟,زيرنويس اصطلاحات رايج قالي بافي؟,دانلود فيلم هاليوودي اصطلاحات رايج قالي بافي؟,دانلود فيلم با کيفت720 اصطلاحات رايج قالي بافي؟,دانلود فيلم با کيفيت320 اصطلاحات رايج قالي بافي؟,دانلود فيلم با کيفيت پايين اصطلاحات رايج قالي بافي؟,دانلود فيلم با کيفيت بالا اصطلاحات رايج قالي بافي؟,دانلود فيلم کم حجم اصطلاحات رايج قالي بافي؟,دانلود فيلم ايراني اصطلاحات رايج قالي بافي؟,دانلود فيلم هندي اصطلاحات رايج قالي بافي؟,دانلود فيلم امريکايي اصطلاحات رايج قالي بافي؟,دانلود فيلم آلماني اصطلاحات رايج قالي بافي؟,دانلود زير نويس انگليسي فيلم اصطلاحات رايج قالي بافي؟,دانلود زير نويس فارسي فيلم  اصطلاحات رايج قالي بافي؟,برنامه کاربردي اصطلاحات رايج قالي بافي؟,دانلود برنامه اصطلاحات رايج قالي بافي؟,برنامه توپ اصطلاحات رايج قالي بافي؟,برنامه کاربردي ويندوز اصطلاحات رايج قالي بافي؟,برنامه خوب اصطلاحات رايج قالي بافي؟,برنامه بهينه سازي  اصطلاحات رايج قالي بافي؟, برنامه پشتيبان گيري اصطلاحات رايج قالي بافي؟,برنامه جديد اصطلاحات رايج قالي بافي؟,برنامه بهينه سازي به نام اصطلاحات رايج قالي بافي؟,دانلود نرم افزار دکستاب اصطلاحات رايج قالي بافي؟,دانلود نرم افزار جديد اصطلاحات رايج قالي بافي؟,دانلود نرم افزار قديمي اصطلاحات رايج قالي بافي؟,

حسین بازدید : 286 سه شنبه 02 تیر 1394 نظرات (0)

 برخی از اصطلاحات و مفاهیم رایج در قالی بافی

دار قالی بافی در واقع مهمترین وسیله ای است که برای بافت یک فرش مورد نیاز است .

اجزاء اصلی انواع دار های قالی بافی عبا رتنداز: 

سر دار : وظیفه مهار چله ها را دارد و در بالای سر دار قرار می گیرد .

زیر دار : مانند  سر دار وظیفه مهار چله را بر عهده دارد ولی در پایین دار  قرار می گیرد . 

راست روها : در دو سمت دار قالی بافی قرار داشته و وظیفه نگهداری و مهار سر دار و زیر دار را دارد .

فندک : در پایین سر دار و به موازات آن و معمولا با فاصله ای در حدود 30 الی 50 سانتیمتر از آن قرار دارد و به جای سر دار چله ها را مهار می کند . در برخی از مانند دارهای معروف به تبریزی از ابتدا تا انتهای بافت بر روی دار حضور دارد ولی در دارهای موسوم به فارسی بسته به سنت و شیوه با فت زمان حضور آن متفاوت است .

چوب کوجی : در میانه دار قالی و جلوی چله ها قرار می گیرد و با مهار چله های زیر به کمک نخی به نام نخ کوجی وظیفه مهم جلو گیری از کجی فرش را بر عهده دارد . از این وسیله اغلب در دارهای معروف به فارسی استفاده می شود

چوب هاف : در لابه لای چله ها قرار گرفته ، محدوده حرکت آن از زیر سر دار تا پشت چوب کوجی می باشد . وظیفه چوب هاف حفظ وتشدید فاصله و زیر و رو در میان چله ها است ، وبا قابلیت حرکت به سمت بالا و پایین ، ردیف ضربدر ها را نیز به بالا و پایین حرکت داده و موجب تسهیل عملیات پود کشی می شود .

گوه : وسیله ای است عموما به شکل مثلث که در محل اتصال سر دار و زیر دار با راست روها قرار گرفته است و با ایجاد فشار و با بالا و پایین بردن سر دار و زیر دار در نهایت وظیفه شل وسفت کردن چله ها را عهده دار است و معمولا در دارهای چوبی استفاده می شود .از دیگر اجزائ دارهای قدیمی می توان به اهرم بالا و اهرم پایین ، کمان ، سه پایه ، پیچ و زیر سری کوجی اشاره کرد .

دارهای زمینی : دار های زمینی یا افقی قدیمی ترین انواع دار های با فندگی و به عبارتی شاید اولین ابداع بشر برای بافت انواع زیر اندازها بوده است و هنوز هم پس از گذشت هزاران سال غالب دستباف ها و منسوجات قدیمی و سنتی ایران با استفاده از دارهای زمینی با فته می شود .

در واقع دار زمینی دارای دو جزء اصلی است :

1_ سر دار 

2_ زیر دار .

سایر اجزای این دار عبارتند از چوب هاف ، چوب کوجی ، میخ های مهار کننده و سه پایه .در این این نوع دارها در واقع میخهای مهار کننده  همان وظیفه راست روها را به شکل دیگری انجام می دهد .کمان جزء بسیار مهم دیگر ی است که تقریبا از روز اول بر روی تمامی دار های زمینی وجود داشته است . دارهای کمان دار زمینی در حال حاضر تقریبا رو به فراموشی رفته است و جز به طور محدود در میان عشایر فارس ، سیستان ، بهلوریهای خراسان و جنوب کرمان در میان عشایر عرب شرق جیرفت در سایر مناطق دیده نمی شود

دارهای عمودی:این دار در جایی ثابت قرار دارد و به دلیل جلیگیری کمتر معمولاً در گوشه ای از فضای موجود قرار می گیرند.

دار عمودی به سه نوع دار تقسیم بندی می شود:

1- دار ثابت: در ساختمان این دار، محلی برای حرکت بافت نیست و بافنده خود، به وسیله نردبانهایی که به دو طرف دار بسته شده اند و به بالا می روند تغییر جا می دهد. دار ثابت از ابتدایی ترین انواع دار است. در این نوع دار گلیم به اندازه کادر داخلی دار بافته می شود.

2- دار تبریزی: این نوع دار متداول ترین نوع دار عمودی است، در کار کرد نبا این دار بافنده تغییر جا نمی دهد دو چوب تحتانی (زیردار) و فوقانی سردار) دارد. سردار به وسیله پیچ و مهره قابل حرکت است. در موقع ضروری، دار شل می شود و پس از برگرداندن قسمت بافته شده به پشت، دوباره دار محکم می گردد. با این دار می توان دو برابر اندازه آن بافت. در حال حاضر این دارها با پیچ و مهره و به صورت آهنی ساخته می شون دکه اصولی تر است. دارهای کوچک را می توان تمام فلزی ساخت، اما دارهای بزرگ به دلیل سنگینی، اشکال حمل و نقل و همچنین کنترل ایست آن همچنان از چوب ساخته می شوند.

3- دار گردان: در این نوع دار، نخ به سردار و زیر دار پیچیده می شود و از شروع بافت به تدریج از سردار باز و بافته می شود سپس به زیر دار بر می گردد. با این نوع دار می توان طول تارها، در نتیجه طول گلیم را به مقدار که می توان رساند، در این روش بافت، آنچه بافته شده است، به دلیل پیچیده بودن قابل رؤیت نیست و بعد از اتمام کار، بافته از دار باز می شود و قابل رؤیت است.

 آموزش تصویری قالی بافی

پیشنهاد ویژه :مجموعه آموزشی تصویری قالی بافی

 

 

 


کلمات کلیدی:

به دنبال چه هستید؟

برنامه کاربردي اصطالاحت رايج در قالي بافي؟,دانلود برنامه اصطالاحت رايج در قالي بافي؟,برنامه توپ اصطالاحت رايج در قالي بافي؟,برنامه کاربردي ويندوز اصطالاحت رايج در قالي بافي؟,برنامه خوب اصطالاحت رايج در قالي بافي؟,برنامه بهينه سازي  اصطالاحت رايج در قالي بافي؟, برنامه پشتيبان گيري اصطالاحت رايج در قالي بافي؟,برنامه جديد اصطالاحت رايج در قالي بافي؟,برنامه بهينه سازي به نام اصطالاحت رايج در قالي بافي؟,دانلود نرم افزار دکستاب اصطالاحت رايج در قالي بافي؟,دانلود نرم افزار جديد اصطالاحت رايج در قالي بافي؟,دانلود نرم افزار قديمي اصطالاحت رايج در قالي بافي؟,

حسین بازدید : 341 سه شنبه 02 تیر 1394 نظرات (0)

پاسخ به سوالات رایج قالی بافی(42 سوال)

1- مقاط  چيست ؟
هر ۱۲ هزار گره اي که بافته مي شود يک مقاط نام دارد .

۲-من فرشم بالا زده است چه کنم؟ 

به چندعلت فرش در هنگام بافت بالا مي زند :

به علت چله کشیشل ،که براي اين مشکل مي توانيد از پيچهاي سردار استفاده کنيد و کارتان را سفت کنيد .

به خاطر کم کوبيدن ، که براي فهميدن اين مساله باید در پشت فرش علامت گذاشته و۰ا رج بافت کنید ،اگر ۵/۱ سانت بود (در رجشمار ۴۶)يعني اندازه کوبيدن شما خوب است و ولی اگر بالا زده بود يعني علت بالا زدگي فرش شما کم کوبيدن است .

به علت تراکم زياد چله ها مي باشد که بايد تلاش کنيد چله ها را منظم کنيدکه معمولاً بعد از شرو ع بافت اين کار خيلي سخت است و بهتر است همان ابتدا بعد از چله کشي ، چله ها را مرتب کنيد  تا بعداً دچار مشکل نشويد .

به خاطر اينکه عرض فرش از آنچه که بايد باشد کمتر چله کشي شود که اگر بافت انجام شده باشد هيچ راهي براي درست کردن آن نيست ودر آخر به خاطر سفت زدن پود نازک فرش بالا ميزند ، که بايد تمرين کنيد تا پود نازک را شل تر بزنيد تا مشکلتان بر طرف شود .

۳-بافت از کدام سمت شروع مي شود ؟ اگر از سمت راست ببافيم چه اتفاقی می افتد ؟
بافت از سمت چپ شروع مي شود ولي اگر از سمت راست بافته شود طرح بر عکس تصوير اصلي بافته مي شودکه اگر خطي باشد ايراد دارد ولي اگر تصوير و يا منظره باشد ، ايرادي ندارد .

۴- علت پايين زدگي فرش چه می دانید ؟
اول به خاطر زياد کوبيدن مي باشد . دوم ، به دليل زياد سفت بودن چله ها است: که می شود با شل کردن چله ها با کمک پيچهاي سر دار اين مشکل را رفع کنيد . سوم ، به علت تراکم کم چله ها اين مشکل اتفاق می افتد که بايدتلاش کنيد چله ها را منظم کنيد که البته کار سختي است و بهتر است همان ابتدا و قبل از شروع بافت اينکار را انجام دهيد . چهارم ، به خاطر اينکه عرض فرش از اندازه داده شده بيشتر چله کشي شود که اگر بافت انجام شده باشد راهي براي رفعاين مشکل وجود ندارد و بايد چله کشي را باز کنيد .

۵-وقتي بافت تمام مي شود چگونه آن را ، از دار جدا کنيم ؟
بعد از اتمام بافت و زدن گليم آخر و قايقي (زنجيره اي ) ،به اندازه ي ۷ تا ۸ سانت براي ريشه روي چله ها با مداد علامت گذاري مي کنيم . سپس با استفاده از پيچهاي سر دار بافت را شل مي کنيم . بعد چند تار وسط را گرفته و از روي علامت قيچي مي کنيم . سپس چند تار از سمت راست را گرفته و قيچي مي کنيم و بعد چند تار از سمت چپ و به همين ترتيب ادامه مي دهيم تا فرش بافته شده کاملاً از دار جداشود .

۶- طريقه اندازه زدن در چله کشي ترکي چگونه است ؟
چون در چله کشي ترکي نمي توان از پشت فرش ارتفاع آن را اندازه زد بايد از همان ابتدا با مثلا مداد روي فرش به اندازه ۵/۱ يا ۳ سانت (در رجشمار ۴۶ ) علامت گذاری کنیم تا هنگامی که ۱۰ يا ۲۰ رج بافتيم بايد به علامت برسيم .

۷- چه زمان از چله کشي ترکي استفاده کنيم ؟
زماني که طول فرش زيادشده باشد و در دار جا نشود از چله کشي ترکي استفاده مي کنيم که بعد از اينکه مقداري از فرش را بافتيم مي توانيم فرش را کاشف (پايين کشي فرش) کنيم . البته ، گاهي هم چون عرض فرش زياد است و در دار جا نمي شود مي توانيم با چرخاندن نقشه و چله کشي ترکي ، فرش را به جاي اين که از عرض ببافيم از قسمت طول تصويربافت کنیم.

۸- چگونه مي توانيم فرش را کاشف کنيم ؟
از پايين کشي مجدداً پيچهاي سردار را پيچانده و کار را محکم مي کنيم . در زمان کاشف ، نخ هاي چله ي روي دار نامرتب مي شوند که بايد بعد از کاشف کردن دوباره آنها را مرتب کنيم .

۹- اگر تعداد گليم هاي کناره ، يکسان نباشد ايرادي در فرش به وجود مي آيد ؟

خیر

۱۰- من بعد از کاشف کردن ، فرشم کج شده است . چه کنم ؟

شما با کمک علامت هايي که قبلاً زده ايد بافت را ادامه دهيد و به کج شدن فرش ، توجه اي نکنيد بعد از تمام شدن فرش و جدا کردن آن از دار متوجه مي شويد که فرشتان صاف بافته شده است .

۱۱- لطفاً ارتفاع فرش در رجشمار هاي مختلف را بگوييد.

*در رجشمار۴۶ هر ۱۰ رج ۵/۱ سانتي متر
*در رجشمار ۵۰ هر ۲۵ رج ۵/۳ سانتي متر
*در رجشمار۶۰ هر ۳۰ رج ۵/۳ سانتي متر
*در رجشمار ۷۰ هر ۱۰ رج ۱ سانتي متر

۱۲- طول گره ها چقدر بايد باشد تا بتوان فرش را پرداخت برجسته کرد ؟
همان اندازه اي که گفته شد براي پرداخت برجسته مناسب است ، يعني بين ۵/۲ تا ۳ سانت

۱۳- پود نازک را چگونه بزنيم  بهتر است ، شل يا سفت ؟
پود نازک در کيفيت بافت خيلي تاًثير دارد به همين خاطر پود نازک نه سفت بايد باشد نه شل . ولي ضرر سفت زدن پود نازک خيلي بيشتر است هم کار بالا مي زند و هم به چله آسيب مي رساند

۱۴- چگونه مي توانيم متوجه شويم که پود نازک را درست مي زنيم ؟
اگر بعد از زدن پود نازک تونستيم با ناخن آن را کمي بالا و پايين بکنيم ( به شرط اينکه نخ اضافي نداشته باشد) يعني اينکه پود نازک خوب زده شده است . ولي ، اگر به سختي جا به جا شد و به چله ها چسبيده بود يعني پود نازک را محکم زده ايم .

۱۵- اگر نخ چله کم بیاد و از نخ چله اي که قبلاً داشتيم استفاده کنيم مشکلی دارد ؟
اگرتعداد نخهاي تابيده شده در چله ها يکسان و مساوی باشد ايرادي ندارد .

۱۶-اگر ۲ کلاف چله ابريشم داشته باشيم و رنگ آنها متفاوت باشد آيا دربافت تاًثير مي گذارد ؟
رنگ چله در کيفيت بافت تاًثيري ندارد .

۱۷- من جديداً از شما طرحي خريداري کردم و متوجه شدم نخها مانند سابق شماره گذاري نشده است چه کنم ؟
شما با کمک سربند ها مي توانيد متوجه شماره نخها شويد . شماره ۱ سربند سفيد ، ۲(زرد ) ، ۳ (سبز) ،۴ (آبي ) ، ۵ (قرمز ) ، ۶ ( سفيد ) ، ۷ (زرد ) ، ۸( سبز ) ، ۹(آبي ) و شماره ي ۱۰ سربند قرمز دارد . از شماره ي ۱۰ به بعد بايد به عدد يکان توجه کنيد . مثلاًدر شماره ي ۴۶ ، عدد يکان ۶ و در نتيجه سربند آن سفيد مي باشد . سپس با توجه به پالت رنگ ، سر بند ها و اينکه در طيف ها نخ ها از کمرنگ به پر رنگ است مي توانيد نخها را شماره گذاري کنيد .فقط نکته اي که بايد به آن توجه کنيد اين است که نخ هاي ابريشم را هميشه در اول  طيف مي گذارند .

۱۸- اگر فقط چند تار از بافت شل باشد چکار باید کرد ؟
شما مي توانيد در زيراين چند تار ،روي ميله سردار چيزي گذاشته (مداد،کاغذ تا شده و… ) تا کمي تارهاي شل را بالا بکشيد و سفت شود .

۱۹- منظور از گليم ابتدا و انتهاي فرش چيست ؟
درآغاز و انتهاي فرش گليم زده مي شود . يعني يکبار پود ضخيم (القاچ) رد مي کنيم و يکبار پود نازک مي زنيم . نتيجه تکرار اين عمل گليم مي شود .

۲۰- آيا شما در چله کشي از کوجي استفاده مي کنيد ؟ اگر از کوجي استفاده کنيم ايرادي دارد ؟
ما از کوجي استفاده نمي کنيم ولي اگر شما از کوجي استفاده کنيد ايرادي ندارد .

۲۱- آيا لازم است هر رج پود ضخيم را به ميله هاي کناره ي دار ببنديم؟
اگر فرش شما در حال جمع شدن باشدو يا فرش حالت موجدار شده باشد مي توان پود ضخيم را به ميله هاي کناره ي دار يست .  ولي بهتر است هر رج اينکار را انجام ندهيم چون باعث مي شود فرش نا فرم شود .

۲۲- در حال بافت فرش هستم و کارم موجدار شده است ، علت و راه کار چیست ؟
هر وقت چله کشي يکدست نباشد يعني شل و سفت چله کشي شده باشد فرش در موقع بافت موجدار مي شود . براي رفع اين مشکل مي توان در زير چله هايي که شل هستند چيزي گذاشت تا چله ها کمي سفت  شود و همچنين بعد از چند رج مي توان پود ضخيم را به ميله ي کناره ي دار بست تا فرش صاف شود .

۲۳- گليم کناره فرشم پايين زده است چه باید بکنم ؟
شما بهتر است فقط قسمت بافت را بکو بيدو گليم کناره را نکوبيد . چون در قسمت گليم ، بافت وجود ندارد اگر کوبيده شود به مرور پايين مي زند و اگر اين کار ادامه يابد باعث مي شودکناره هاي فرش هم پايين بزند .

۲۴- آيا پود نازک ابريشمي هم داريد ؟
بله ، در رجشمارهاي ۶۰ ،۷۰و۸۰ از پود نازک ابريشمي استفاده مي شود .

۲۵- من طرحي را مي بافم که رجشمار ۷۰ است و نمي توانم مانند زمانيکه رجشمار ۴۶ مي بافم پود نازک را خوب بزنم . چرا؟
در رجشمار ۷۰ چون هم پود نازک و هم چله ابريشمي است ، پود نازک خيلي خوب روي رج نمي نشيند و موقع کوبيدن ، پود نازک بالا مي آيد .
براي راحت زدن پود نازک بهتر است چله ها را با پارافين شمع کمي چرب کنيد .

۲۶- عرض قالیم نسبت به شروع حدود نيم سانت کم شده است چه کنم ؟
به چند دليل قالی شروع به جمع شدن مي کند . يکي نا مرتب بودن چله ها در بالاي دار که بايد مرتب شود . دوم اينکه وقتي پود ضخيم را رد مي کنيم بايد موقع کوبيدن ، آن را با دست نگه نداريم و گر نه به مرور کار جمع مي شود . سوم به خاطر پود نازک سفت ، که بايد شل تر زده شود .

۲۷- من مي خواهم طرحي را که خريده ام با چله ي ابريشم ببافم . تقريباً هر چند مقاط ، يک کلاف ابريشم لازم دارد ؟
تقريباً هر ۱۰ مقاط يک کلاف ابريشم .

۲۸- آيا مي شود بعد از چله کشي با استفاده از پيچهاي سر دار ، کشش چله ها را تنظيم کنم؟
بهتر است کشش چله ها همان موقع چله کشي تنظيم شود ولي اگر بعد از چله کشي احساس کرديد که چله ها شل و يا بيش از اندازه سفت هستند ، مي توانيد با استفاده از پيچهاي سردار کشش چله ها را تنظيم کنيد .

۲۹- آيا چله کشي را بايد کساني که تابلو فرش مي بافند انجام بدهند يا اينکه هر کس که قاليبافي بلد است مي تواند انجام بدهد؟
چون چله کشي  چه در بافت تابلو فرش و چه در بافت فرش يکي مي باشد ، به همين خاطر هر کسي که به کار چله کشي وارد باشد مي تواند چله کشي را انجام دهد .

۳۰- اگر يک رج يادمان برود پود ضخيم را بزنيم مشکل دارد ؟
خير

۳۱- عرض فرش من ۳ سانتي متر بيشتر چله کشي شده است و حالا کارم پايين مي زند راهي براي درست کردن آن چیست ؟
متاسفانه هيچ راهي براي رفع اين مشکل وجود ندارد.

۳۲- من بعد از اينکه يک رج از فرش را نبافته ام ، فرش هم پرداخت شده است آيا با رفو درست مي شود ؟
بله

۳۳- من بعد از اينکه يک رج گليم زدم حالا پود نازکم صاف پايين مي آيد و مانند قبل نيست .چرا ؟
شما پود ضخيم را به جاي اينکه از زير ضربدر بين بافت و چوب هاف رد کنيد از روي ضربدري رد کرده ايد و آن را از بين برده ايد و حالا پود نازک  صاف پايين مي آيد .

۳۴- من مي خواهم رجها کا ملاً و دقیقا روي هم قرار بگيرند و زياد مي کوبم و حالا کارم پايين زده است چکار کنم ؟
شما بايد اول به اندازه ي فرش توجه کنيد و هر ۱۰ يا ۲۰ رج کارتان را اندازه بزنيد اگر ارتفاع فرشتان اندازه بود ولي بين رجها يک خط سفيد ديده مي شد ايرادي ندارد و نيازي به زياد کوبيدن نيست .

۳۵- من قالیم جمع شده است آيا بعد از جدا کردن از دار ، مي توان آن را درست کرد ؟
با دار کشي خيلي کم مي شود جمع شدگي قالی را درست کرد . پس بهتر است در حين بافت عرض فرش را اندازه بزنيم و هر وقت احساس کرديم که فرش در حال جمع شدن است همان جا مشکل آن را بر طرف کنيم تا بيشتر از اين عرض فرش کم نشود .

۳۶- چله کشي بلد نیستم به عرض داده شده ، ۱۰ سانتي متر کم است آ يا براي بافت مشکلي پيش خواهد آمد ؟
اندازه داده شده براي هر طرح بر اساس تعداد گره ها ، رجها و نوع چله مي باشد و اگر به اندازه هاي داده شده توجه نشود و کم و زياد چله کشي شود حتماًدر موقع بافت به مشکل بر مي خوريد .

۳۷- آيا بافت دارچوبکها فرقي مي کند ؟
بافت دارچوبکها هيچ فرقي با بافت ساير تابلو راگها ندارند فقط ابعاد آنها کوچک هستند .

۳۸- نخهاي طرحي که خريده ام کرک است و ابريشم ندارد آيا مي شود بعضي از رنگها ي آن را با ابريشم ببافم ؟
طراحان شرکت بر اساس تجربه اي که دارند و با توجه به تصوير ، مي دانند که در کدام قسمتها لازم است ابريشم به کار برود يا نه ، پس بهتر است به طراحان ما اعتماد کرده و با همان نخهايي که در اختيار شما قرار گرفته کار بافت را شروع کنيد . ولي اگر باز هم بخواهيد از ابريشم استفاده بکنيد ، تهيه نخ ابريشم به عهده خود شما مي باشد .

۳۹- آيا مي شود همه  طرحها را پرداخت برجسته کرد؟
بله . ولي پرداخت برجسته هر طرحي جالب نمي شود و بعضي از آنها اگر پرداخت تخت شوند بهتر است .

۴۰- آيا نخ چله تاريخ مصرف دارد ؟
خير – ولي اگر زمان زيادي است که نخ چله را داريد مي توانيد آن را با دو دست بکشيد اگر پاره شد يعني ديگر به درد چله کشي نمي خورد .

۴۱- آيا با چرخيده شدن نقشه ، شماره نخها هم تغيير مي کند؟
خير شماره ي نخها هيچ تغييري نمي کند فقط به جاي اينکه تابلو فرش از عرض بافته شود از طول بافته مي شود.

۴۲- آيا دارچوبکها فقط براي آموزش هستند؟
نه. دقيقاً همان استفاده اي که از يک تابلو فرش می شود برد از دارچوبک هم مي توان استفاده کرد (آموزش ، هديه ،نصب در منزل و غیره).

 منبع:qalibafi.i


آموزش تصویری قالی بافی

پیشنهاد ویژه:خرید مجموعه کامل آموزشی تصویری قالی بافی

 

 

 


کلمات کلیدی:

به دنبال چه هستید؟

فيلم پاسخ به سوالات قالي بافي؟,دانلود فيلم پاسخ به سوالات قالي بافي؟,مشاهده فيلم پاسخ به سوالات قالي بافي؟,نسخه جديد فيلم پاسخ به سوالات قالي بافي؟,دانلود پاسخ به سوالات قالي بافي؟,فيلم پاسخ به سوالات قالي بافي؟,فيلم اکشن پاسخ به سوالات قالي بافي؟,فيلم کمدي پاسخ به سوالات قالي بافي؟,فيلم قشنگ پاسخ به سوالات قالي بافي؟,فيلم جديد پاسخ به سوالات قالي بافي؟,فيلم هاي  پاسخ به سوالات قالي بافي؟, پشت صحنه فيلم  پاسخ به سوالات قالي بافي؟,تصاوير فيلم پاسخ به سوالات قالي بافي؟,بازيگر فيلم  پاسخ به سوالات قالي بافي؟,تيتراژ فيلم پاسخ به سوالات قالي بافي؟,نقد فيلم پاسخ به سوالات قالي بافي؟,سوتي فيلم پاسخ به سوالات قالي بافي؟,دانلود فيلم  پاسخ به سوالات قالي بافي؟,فيلم قديمي پاسخ به سوالات قالي بافي؟,دانلود فيلم جذاب پاسخ به سوالات قالي بافي؟,دانلود زيرنويس پاسخ به سوالات قالي بافي؟,زيرنويس پاسخ به سوالات قالي بافي؟,دانلود فيلم هاليوودي پاسخ به سوالات قالي بافي؟,دانلود فيلم با کيفت720 پاسخ به سوالات قالي بافي؟,دانلود فيلم با کيفيت320 پاسخ به سوالات قالي بافي؟,دانلود فيلم با کيفيت پايين پاسخ به سوالات قالي بافي؟,دانلود فيلم با کيفيت بالا پاسخ به سوالات قالي بافي؟,دانلود فيلم کم حجم پاسخ به سوالات قالي بافي؟,دانلود فيلم ايراني پاسخ به سوالات قالي بافي؟,دانلود فيلم هندي پاسخ به سوالات قالي بافي؟,دانلود فيلم امريکايي پاسخ به سوالات قالي بافي؟,دانلود فيلم آلماني پاسخ به سوالات قالي بافي؟,دانلود زير نويس انگليسي فيلم پاسخ به سوالات قالي بافي؟,دانلود زير نويس فارسي فيلم  پاسخ به سوالات قالي بافي؟,برنامه کاربردي پاسخ به سوالات قالي بافي؟,دانلود برنامه پاسخ به سوالات قالي بافي؟,برنامه توپ پاسخ به سوالات قالي بافي؟,برنامه کاربردي ويندوز پاسخ به سوالات قالي بافي؟,برنامه خوب پاسخ به سوالات قالي بافي؟,برنامه بهينه سازي  پاسخ به سوالات قالي بافي؟, برنامه پشتيبان گيري پاسخ به سوالات قالي بافي؟,برنامه جديد پاسخ به سوالات قالي بافي؟,برنامه بهينه سازي به نام پاسخ به سوالات قالي بافي؟,دانلود نرم افزار دکستاب پاسخ به سوالات قالي بافي؟,دانلود نرم افزار جديد پاسخ به سوالات قالي بافي؟,دانلود نرم افزار قديمي پاسخ به سوالات قالي بافي؟,

حسین بازدید : 264 دوشنبه 01 تیر 1394 نظرات (0)

نکات مهم در بافت فرش
مجموعه: فرش و گلیم

 آموزش قالی بافی
هرچند يك بافت معيوب ، ممكن است از جهات بسيار زيادي داراي مشكل باشد ، ولی چند نكته كليدي وجود دارد كه اگر توسط بافنده توجه شوند ، بافت فرش - حداقل - داراي كيفيت قابل قبول خواهد بود و اگر رعايت نشوند ، ممكن است لطمات غير قابل جبراني به فرش وارد شود .

فرایند بافت فرش 

۱- اساس انجام یک بافت خوب
اول : دار قالي سالم و بدون عيب
دوم : انجام چله كشي صحيح و يكدست مي باشد .
پس، اگر كيفيت موارد فوق ، براي شما قابل قبول ( يا دلچسب ) نبود ، تا زمان حل مشكل ، اصلا بافت را شروع نكنيد .
براي بافندگان تازه كار ، چله كشي كاري دشوار است همچنين ، با توجه به حساسيت فوق العاده چله كشي در نتیجه  ، بهتر است كار چله كشي را به افراد خبره  واگذار كنيد .
۲- پود نازك :
بعد از انتخاب دار مناسب و انجام چله كشي صحيح ، مهمترين عامل موفقيت در انجام يك بافت خوب ، اين است كه بافنده در كشيدن پود نازك ، به اندازه كافي ، مهارت داشته باشد . بنابراين - لطفا تا قبل از حصول اطمينان ، و تمرين كافي ، در اين مورد بهيچ وجه ، بافت را شروع نكنيد زيرا :
كيفيت بافت فرش بيشتر از هر چيز مربوط به كيفيت كشيدن پود نازك آن است.
۳- كنترل دقيق ارتفاع فرش :
 بطور مرتب (هر بيست رج يكبار ) ارتفاع بافت را متناسب با رجشمار محاسبه كرده  ،كافي است ارتفاع فرش را برابر با آن بطور مرتب و از همان ابتدا تنظيم كنيد و از مشكلات زيادي كه در اثر عدم كنترل ابعاد ممكن است بوجود آيد جلوگيري نمائيد .
با اين حال  توجه كنيد كه :
اگر بافت شما پايين زدگي داشت : ( اشكال كار شما يكي از موارد زير است )
*دفه را بيش از حد و خيلي محكم مي كوبيد .
*چله ها را بيش از حد استاندارد ( بوسيله پيچهاي سردار ) سفت كرده ايد .
*تراكم چله ها ، كم است ( چله ها بازتر از حد استاندارد كشيده شده است . عرض كارتان بيش از اندازه خواسته شده مي باشد .)
*پود کلفت وپود نازك را به صورت مرتب در هر رج ، استفاده نمي كنيد .

اگر بافت شما بالا زدگي داشت : ( عیب كار شما يكي از موارد زير است )
* دفه را آرام و كمتر از حد استاندارد مي كوبيد .
*چله ها شل است ( مي توانيد بصورت يكنواخت ، آنرا از طريق پيچهاي سردار سفت نماييد).
* تراكم چله ها زياد است ( عرض كار كمتر از اندازه خواسته شده مي باشد .)
* پود نازك را خيلي سفت و خشك مي كشيد .( در اين صورت هر چقدر هم دفه بزنيد رج بعدي پايين تر نخواهد رفت .)

و يك نكته خيلي مهم ديگر ، در ارتباط با << كنترل ابعاد و اندازه فرش  >>
با عرض تاسف ، اكثر بافندگان عادت به اندازه گيري مرتب بافت ندارند و گاهي تا نيمه هاي فرش ، حتي يك بار هم ، آن را اندازه نمی گيرند و بالفرض ، اگر در وسط كار متوجه شوند كه بافتشان ( مثلا ) پنج سانت كوتاه شده است ، سعي مي كنند در نيمه دوم ، آن پنج سانت را هم جبران كنند . ( يعني نيمه دوم را آنقدر بلند و با فاصله مي بافند كه پنج سانت هم بيشتر از اندازه استاندارد باشد !!) و اينجاست كه اشتباهي بزرگتر از اشتباه اول را مرتكب مي شوند !! چون در اين صورت ، تمام فرش ( هم نيمه اول و هم نيمه دوم ) از نظر اندازه و ابعاد ، خراب شده است . بنابراين : اگر مقداري از فرش را ( بدون اندازه گيري دقيق و مرتب ) بافتيد و بعدا متوجه شويد فرش بالا زدگي يا پايين زدگي دارد ، لطفا باقيمانده فرش را مطابق اندازه هاي استاندارد جدول ببافيد ! ( و به قسمتي كه دچار مشكل شده است ، كاري نداشته باشيد  )
همواره از گره های استاندارد با طول سه سانتیمتر (هر دو لاي نخ با هم سه سانت !!) استفاده كنيد چون در غير اين صورت با مشكل كسري نخ مواجه خواهيد شد .
بسياري از مشكلات بوجود آمده در طول بافت ، بوسيله رفوگري و ... قابل جبران هستند اما متاسفانه گاهي براي تامين نخهاي كسري ( بخصوص اگر تعداد آنها زياد باشد يا در قسمتهاي حساس نقشه باشند ) هيچ كاري نمي توان انجام داد ! تا جايي كا ممكن است نا چار شويد تا بافت خود را نيمه كاره رها كنيد بنابراين لطفا اين توصيه را كاملا جدي بگيريد !!
اكثر بافندگان وقتي با اين پرسش مواجه مي شوند كه : << آيا طول گره هايتان بلند نيست ؟ >> فورا جواب مي دهند كه : خير !! اتفاقا خيلي هم كوتاه است ! اما اگر چند گره از روي بافت را با قلاب شكافته و با خط كش اندازه بگيريد مي بينيد كه طول هر گره ۵/۳ يا ۴ سانتيمتر ( و بيشتر از مقدار نخ داده شده ) است ... بنابراين تا قبل از اندازگيري دقيق در اين مورد قضاوت نكنيد !!
بعد از بافت هر رج باید گره ها را (بوسیله دو انگشت دست ) سر كشي نمائيد . تا گره ها بصورت كاملا صاف و كشيده در ساختمان فرش قرار بگيرند ،همچنين مي توانيد با استفاده از دفه ، گره ها را شانه كنيد شانه زدن بافت بوسيله دفه براي فرشهائي كه بعدا برجسته كاري مي شوند يك كار ضروري و لازم است
4- نا همواري و سر كجي امتداد رج ها
گاها اتفاق مي افتد كه پس از بافت مقداري از فرش ، امتداد رجها ، بتدريج از حالت كاملا صاف و افقي بودن خارج شده و ناهموار مي شوند گاهي حتي بافت ، دچار سر كجي شديد مي شود ( بطوريكه يك سمت بافت بالاتر و سمت ديگر پايين تر قرار مي گيرد . )
دلايل بوجود آمدن اشكال ( ناهمواري يا سر كجي )
اين عیب ، دو دليل عمده دارد كه هر دو مربوط به انجام ناصحيح چله كشي است .
*يكنواخت نبودن كشش چله ها در عرض كار :
در قسمتهايي كه چله ها سفت تر است ، رجها در اثر دفه زدن ، به سادگي پايين مي روند ولي در قسمتهايي كه چله ها شل است ، هر چقدر هم دفه بزنيد رجها پايين نمي روند ، بنابراين در امتداد رج ، پستي و بلندي ايجاد مي شود .
*عدم تراکم یکنواخت تارهای چله در عرض کار :
در قسمتهائی که تعداد چله بیشتری ریخته شده ، طبیعتا ارتفاع فرش بدلیل فشردگی و تراکم بیشتر ، بالا می زند و بالعکس
منبع:shandizy.ir

 قالی بافی

 

پیشنهاد ویژه : مجموعه کامل آموزش قالی بافی

 

 


کلمات کلیدی:

به دنبال چه هستید؟

فيلم نکات مهم در قالي بافي؟,دانلود فيلم نکات مهم در قالي بافي؟,مشاهده فيلم نکات مهم در قالي بافي؟,نسخه جديد فيلم نکات مهم در قالي بافي؟,دانلود نکات مهم در قالي بافي؟,فيلم نکات مهم در قالي بافي؟,فيلم اکشن نکات مهم در قالي بافي؟,فيلم کمدي نکات مهم در قالي بافي؟,فيلم قشنگ نکات مهم در قالي بافي؟,فيلم جديد نکات مهم در قالي بافي؟,فيلم هاي  نکات مهم در قالي بافي؟, پشت صحنه فيلم  نکات مهم در قالي بافي؟,تصاوير فيلم نکات مهم در قالي بافي؟,بازيگر فيلم  نکات مهم در قالي بافي؟,تيتراژ فيلم نکات مهم در قالي بافي؟,نقد فيلم نکات مهم در قالي بافي؟,سوتي فيلم نکات مهم در قالي بافي؟,دانلود فيلم  نکات مهم در قالي بافي؟,فيلم قديمي نکات مهم در قالي بافي؟,دانلود فيلم جذاب نکات مهم در قالي بافي؟,دانلود زيرنويس نکات مهم در قالي بافي؟,زيرنويس نکات مهم در قالي بافي؟,دانلود فيلم هاليوودي نکات مهم در قالي بافي؟,دانلود فيلم با کيفت720 نکات مهم در قالي بافي؟,دانلود فيلم با کيفيت320 نکات مهم در قالي بافي؟,دانلود فيلم با کيفيت پايين نکات مهم در قالي بافي؟,دانلود فيلم با کيفيت بالا نکات مهم در قالي بافي؟,دانلود فيلم کم حجم نکات مهم در قالي بافي؟,دانلود فيلم ايراني نکات مهم در قالي بافي؟,دانلود فيلم هندي نکات مهم در قالي بافي؟,دانلود فيلم امريکايي نکات مهم در قالي بافي؟,دانلود فيلم آلماني نکات مهم در قالي بافي؟,دانلود زير نويس انگليسي فيلم نکات مهم در قالي بافي؟,دانلود زير نويس فارسي فيلم  نکات مهم در قالي بافي؟,برنامه کاربردي نکات مهم در قالي بافي؟,دانلود برنامه نکات مهم در قالي بافي؟,برنامه توپ نکات مهم در قالي بافي؟,برنامه کاربردي ويندوز نکات مهم در قالي بافي؟,برنامه خوب نکات مهم در قالي بافي؟,برنامه بهينه سازي  نکات مهم در قالي بافي؟, برنامه پشتيبان گيري نکات مهم در قالي بافي؟,برنامه جديد نکات مهم در قالي بافي؟,برنامه بهينه سازي به نام نکات مهم در قالي بافي؟,دانلود نرم افزار دکستاب نکات مهم در قالي بافي؟,دانلود نرم افزار جديد نکات مهم در قالي بافي؟,دانلود نرم افزار قديمي نکات مهم در قالي بافي؟,

حسین بازدید : 3044 دوشنبه 01 تیر 1394 نظرات (0)

آموزش تصویری قالی بافی

 

آموزش قالی بافی

آشنایی با این محصول:

»آموزش قالی بافی به صورت تصویری وبه زبان فارسی معادل2سی دی
»آموزش کامل برای افرادی که علاقه به هنر فرش ایران زمین دارند.
»در اینجا با تمام اصول و موارد تولید یک فرش آشنا میشوید.
»معادل 2 سی دی
»قابل پخش در دستگاه های VCD(دو دی آموزش قالی بافی)

ش.م.1527454972

 

قیمت: 12,500 تومان

روش خرید: برای خرید آموزش قالی بافی به صورت تصویری وبه زبان فارسی معادل 3 سی دی، پس از کلیک روی دکمه زیر و تکمیل فرم سفارش، ابتدا محصول یا محصولات مورد نظرتان را درب منزل یا محل کار تحویل بگیرید، سپس وجه کالا و هزینه ارسال را به مامور پست بپردازید. جهت مشاهده فرم خرید، روی دکمه زیر کلیک کنید.

 

خرید آموزش قالی بافی

 

  


کلمات کلیدی:

به دنبال چه هستید؟

فيلم آموزش تصويري قالي بافي؟,دانلود فيلم آموزش تصويري قالي بافي؟,مشاهده فيلم آموزش تصويري قالي بافي؟,نسخه جديد فيلم آموزش تصويري قالي بافي؟,دانلود آموزش تصويري قالي بافي؟,فيلم آموزش تصويري قالي بافي؟,فيلم اکشن آموزش تصويري قالي بافي؟,فيلم کمدي آموزش تصويري قالي بافي؟,فيلم قشنگ آموزش تصويري قالي بافي؟,فيلم جديد آموزش تصويري قالي بافي؟,فيلم هاي  آموزش تصويري قالي بافي؟, پشت صحنه فيلم  آموزش تصويري قالي بافي؟,تصاوير فيلم آموزش تصويري قالي بافي؟,بازيگر فيلم  آموزش تصويري قالي بافي؟,تيتراژ فيلم آموزش تصويري قالي بافي؟,نقد فيلم آموزش تصويري قالي بافي؟,سوتي فيلم آموزش تصويري قالي بافي؟,دانلود فيلم  آموزش تصويري قالي بافي؟,فيلم قديمي آموزش تصويري قالي بافي؟,دانلود فيلم جذاب آموزش تصويري قالي بافي؟,دانلود زيرنويس آموزش تصويري قالي بافي؟,زيرنويس آموزش تصويري قالي بافي؟,دانلود فيلم هاليوودي آموزش تصويري قالي بافي؟,دانلود فيلم با کيفت720 آموزش تصويري قالي بافي؟,دانلود فيلم با کيفيت320 آموزش تصويري قالي بافي؟,دانلود فيلم با کيفيت پايين آموزش تصويري قالي بافي؟,دانلود فيلم با کيفيت بالا آموزش تصويري قالي بافي؟,دانلود فيلم کم حجم آموزش تصويري قالي بافي؟,دانلود فيلم ايراني آموزش تصويري قالي بافي؟,دانلود فيلم هندي آموزش تصويري قالي بافي؟,دانلود فيلم امريکايي آموزش تصويري قالي بافي؟,دانلود فيلم آلماني آموزش تصويري قالي بافي؟,دانلود زير نويس انگليسي فيلم آموزش تصويري قالي بافي؟,دانلود زير نويس فارسي فيلم  آموزش تصويري قالي بافي؟,برنامه کاربردي آموزش تصويري قالي بافي؟,دانلود برنامه آموزش تصويري قالي بافي؟,برنامه توپ آموزش تصويري قالي بافي؟,برنامه کاربردي ويندوز آموزش تصويري قالي بافي؟,برنامه خوب آموزش تصويري قالي بافي؟,برنامه بهينه سازي  آموزش تصويري قالي بافي؟, برنامه پشتيبان گيري آموزش تصويري قالي بافي؟,برنامه جديد آموزش تصويري قالي بافي؟,برنامه بهينه سازي به نام آموزش تصويري قالي بافي؟,دانلود نرم افزار دکستاب آموزش تصويري قالي بافي؟,دانلود نرم افزار جديد آموزش تصويري قالي بافي؟,دانلود نرم افزار قديمي آموزش تصويري قالي بافي؟,فیلم قالی بافی،

تعداد صفحات : 28

درباره ما
بسم الله الرحمن الرحیم
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 280
  • کل نظرات : 3
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 12
  • آی پی امروز : 26
  • آی پی دیروز : 37
  • بازدید امروز : 29
  • باردید دیروز : 62
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 10
  • بازدید هفته : 163
  • بازدید ماه : 1,145
  • بازدید سال : 23,206
  • بازدید کلی : 876,851
  • کدهای اختصاصی