برسی عیوب فرش
در حین بافندگی ممکن است دچار مشکلاتی شوید که اگه با آنها آگاهی داشته باشید بافت شما کمتر دچار آسیب میشود.
عیب: عارضه ای است که بر اثر آسیبها و آفتها بر فرش شما و مواد اولیه آن وارد می شود و نه تنها از زیبائی می کاهد، بلکه بهره دهی کامل و عمر مفید آن را نیز تحت تاثیر قرار میدهد. ممکن است این عیبها در مرحله تهیه مواد اولیه، یا بافت فرش یا در مراحل نهایی چون حمل و نقل بوجود بیاید.
عیبهای قالی :
*سوختن
*وارفتن شیرازه
*ریختن چله ها
*تا بر شدن
*ساییده شدن
*بید زدگی
*بید زدگی
*ابزار نامناسب
*کشش بیش از حد
*برگشت خواب
* سوختن رنگ
*دم قیچی
*شمشیری شدن
*ترکیدگی
*نداشتن گل گوشه
*پود نما شدن
*رنگ رفتگی
*غلط بافی
*بد قیچی بودن
*شل بافی
*تقلب در بافت فرش
*پارگی
*ضعیف بودن نقشه
*لوچه داشتن
*کف ساده بودن
*کیسی یا کیستی
*کجی
*کوبیدگی
*بدقواره شدن (اندازه فرش)
*شل شدن چله ها
*شانه داشتن (سرکجی)
*سره داشتن
*رنگ آمیزی (بد رنگی)
*رگه داشتن
*ذرتی شدن (ته خواب شدن)
*دورنگی
*دو دست شدن
*خلوتی
*چند چین یک پود
*جویدگی
*ترنج داشتن
*پیچیدگی
*پوکی (توخالی)
*پائین زدگی
*به هم خوردگی گل ها
*بالازدگی
*بافت نامرغوب
*اصیل نبودن طرح: اگر فرش از روی نقشه هایی که طرح آن با معیارهای خارجی و مبهم تهیه شده است بافته شود، می گویند این فرش اصالت ندارد، یعنی اگر طرح فرشی از ویژگیهای قومی و فرهنگی و همچنین آداب و رسوم و طبیعت زندگی مردم الگو والهام نگرفته باشد، آن طرح را غیر اصیل می نامند و از لحاظ تجاری بویژه بعد خارجی تجارت آن از ارزش و استقبال کمتری برخوردار می شود.
*بافت نامرغوب: احتمال دارد بدلایل زیادی، قالی بافته شده، دارای بافت خوبی نباشد، به عنوان مثال متر یک خامه، متناسب با رج نقشه نباشد یا ابزار و وسایل قالیبافی معیوب باشند که به بافت قالی صدمه می رسانند. و یا اینکه توجه ناکافی در بافت و چله کشی و سایر مراحل کیفیت فرش بافته شده را پائین بیاورد.
*بالازدگی: بالازدگی یا به اصطلاح فرش بافان دراز شدن طول فرش به دلیل بهره گیری از مواد اولیه (خامه، تار و پود) نامرغوب با رجشمار فرش مورد نیاز در هنگام بافت حاصل می شود گاهی ممکن است به علت ناآشنایی بافنده به مواد و اندازه های آن و یا عدم اطلاع کافی انباردار و یا حتی فروشنده مواد اولیه، موادی که در بافت قالی به کار می رود، متناسب با رجشمار فرش نباشد.
*به هم خوردگی گل ها : اگر کاربافت یا پود دادن و زدن دفتین در تمام مراحل مراتب بافت بطور یکنواخت انجام نگردد و یا اینکه بافت هماهنگ ب نقشه نباشد، در آخر کار بافت، متوجه عیبی به نام بهم خوردگی نقشه خواهیم شد که ممکن است یک گل در یک قسمت از قالی با گل مشابه و قرینه آن در قسمت دیگر از فرش تفاوت پیدا کرده باشد، این عیب در اثر عواملی از جمله عدم دقت بافنده و یا عدم تناسب مواد بارجشمار نقشه بوجود می آید.
*پائین زدگی: پپائین زدگی یا کوتاه شدن و یا به اصطلاح کوتاه نشستن قالی بعلت استفاده از مواد اولیه با متریک و نمره های نامتناسب با رجشمار فرش در فرش ایجاد می شود.
*پوکی (توخالی) : بعضی اوقات برای کاستن زمان بافت و یا صرفه جویی در مقدار مواد مصرفی مانند خامه و نخ و ابریشم و کاهش قیمت تمام شده قالی، ضخامت چله های آن را ضخیم تر از مقدار استاندارد آن تهیه و به کار می برند که در نتیجه قالی ساخته شده، سبک، توخالی و نامرغوب خواهد شد و دوام و استحکام فرش کاهش می یابد.
*پیچیدگی : اگر عمل دفتین زدن یکنواخت و مساوی زده شود، فرش تولیدی عیبی را پیدا نخواهد کرد، اما در بعضی از مناطق کشورمان به عنوان مثال کردستان و بویژه بیجار، حسب عادت و فرهنگ خاص آنجا، این عمل دفتین زدن و کوبیدن آن مقداری بیشتر و قوی تر انجام می گردد که اینکار موجب انحراف قالی و ایجاد پیچیدگی در عرض و لوله شدن لبه های فرش در طول آن می شود که اغلب قابل اصلاح هم نیست.
*ترنج داشتن: در اصطلاح قالیبافی به وسط قالی یعنی نقطه ای که کلیه زوایای فرش نسبت به آن نقطه مساوی و یکسان باشد، ترنج فرش گفته می شود. اگر در زمان بافت همه جوانب بافت بطور مساوی و یکنواخت و هماهنگ نباشد، مشکل ترنج در فرش به بار می آورد که در اصطلاح می گویند فرش ترنج دارد و یا اینکه ترنج وسط نیست.
*جویدگی : جویدگی یا بره بره بودن نوعی عیب در فرش محسوب میشود که در اثر استفاده از قیچی که کاملاً تیز و سالم نبوده و عمل قیچی زدن هم به طور صحیح انجام نشده است، حاصل می شود. بدین صورت که یک قسمت از فرش از صافی و یکنواختی بقیه قسمتهای آن برخوردار نیست. قیچی و قیچی کردن قسمت های بافته شده فرش از جمله مواردی است که باید با دقت و مهارت انجام گیرد. اگر این موارد رعایت نشود “خواب فرش” یکدست نمی شود.
*چند چین یک پود : فرش بی عیب و مرغوب تولید شده فرشی است که بعد از هر رج بافت، پودین (پود زیر و پود رو) آن کشیده شده باشد. در بعضی از مناطق تولید قالی، برای صرفه جویی در وقت و مصرف مواد، پس از بافت دو یا سه و گاهی اوقات بیشتر از دو یا سه رج بافت، پودگذاری انجام می گیرد که اصطلاحاً به آن «چند چین یک پود» گفته می شود.
*خلوتی: اگر متن فرش طرح زیاد داشته باشد و یا به اصطلاح پر کار باشد، کار بافت آن زیادتر می باشد.یعنی اگر متن فرش از طرح های متنوع و ظریف برخوردار باشد و تمام متن به عنوان مثال پوشیده از گل و بوته و … باشد، بافنده باید با دقت و مهارت و صرف کردن زمان بیشتری فعالیت کند، حال اگر قسمتی از متن فرش نسبت به قسمت مشابه و یا قرینه آن تفاوت داشته باشد و خلوت تر باشد، می گوییم فرش خلوتی دارد.
*دو دست شدن: اگر بافنده ای مقداری از کار بافت فرش را خودبدهد و به هر دلیل از ادامه کار صرفنظر نماید، بافنده دیگری کار بافت را ادامه خواهد داد و در واقع فرش توسط دو نفر بافته می شود که در این صورت فرش مذکور دچار عیبی به نام «دو دستی» می شود و علت این امر را می توان در تفاوتی که در قدرت ضربه های دست بافنده، حرکات دست بافنده، قدرت بینایی و سایر شرایط روحی و جسمی بافنده ای با بافنده بعدی جستجو کرد.
*دورنگی : بعضی اوقات هنگام مشاهده متن بعضی از فرشها متوجه می شویم که قسمتی از متن آن در مقایسه با بقیه قسمت های فرش مذکور به لحاظ رنگ متفاوت است. ایناختلاف ممکن است از کمتر از یک سانتی متر تا حتی نصف کل فرش باشد.
*ذرتی شدن (ته خواب شدن): اگر در حین بافت روی گیری به وسیله قیچی، زیاد گرفته بشود و ارتفاع پرز در سطح قالی خیلی کوتاه باشد که با لمس کردن دست، پرزها احساس نگردد این قالی عیب دار است، زیرا دوام قالی بعلت نداشتن پرز و کوتاه بودن آن به مراتب کم شده و از ارزش آن نیز می کاهد. این عیب گاهی در سرتاسر قالی و گاهی در قسمتهای مختلف قالی دیده می شود. ممکن است یک قالی به علت کهنگی دچار همچنین ایرادی شود.
*رگه داشتن: رگه یا رگه دار شدن مشکلی است که به صورت خط و یا خطوط باریک در سطح و یا پشت فرش نمایان می شود که این خطها دارای رنگی روشن تر و یا تیره تر و یا به طور کامل ناهماهنگ با سایر قسمت های متن و یا پشت فرش است. علت به وجودآمدن این عیب را باید از یک دست نبودن و یا از بدی رنگ خامه ها دانست. چون رنگرز در زمان رنگرزی دقت کافی به عمل نیاورده و در نتیجه نقطه سطح خارجی خامه آن قسمت که دچار رگه شده است، رنگ گرفته و مغز آن رنگ را جذب نکرده است و زمانی که در دست بافت قرار گرفته و کار بافت به اتمام رسیده است و بافنده آن را قیچی زده است، مشخص شده است که قسمت درونی پشم، رنگ نگرفته و در این مرحله خود را به عنوان «رگه» نشان داده است.
*رنگ آمیزی (بد رنگی) : هر وقت بین رنگ حاشیه و متن یا لچک ها و ترنج ها هماهنگی وجود نداشته باشد، قالی بد رنگ خواهد شد.
*سره داشتن: اگر یک قطعه فرش که در تهیه مواد آن و همچنین نصب دار قالی و چله کشی و بافت آن دقت و مهارت لازم به عمل آمده باشد را روی سطح صافی بیاندازیم و قسمت بالای آن را روی قسمت پائین آن بیاندازیم (از قسمت طولی روی هم تا کنیم به صورتی که قسمت های عرضی روی هم بیافتد) و میزان کنیم، بایستی چهار گوشه فرش کاملاً روی هم منطبق و مساوی هم باشند اصطلاحاً به این فرش، فرش بدون سره گفته می شود. اما اگر قسمتی از بالا یا پائین فرش بلندتر و یا کوتاه تر از سر دیگر باشد، می گویند فرش مذکور سره دارد.
*شانه داشتن (سرکجی): در برخی از فرشها، اگر از طول آنها راتا بنمائیم و یک نیمه طولی را بر روی نیمه دیگر قرار دهیم، متوجه می شویم که طول یک نیمه فرش بیشتر از سمت دیگر آن می باشد این حالت را سرکجی فرش می گویند.
*شل شدن چله ها : در بعضی از مناطق کشورمان ایران به دلایلی از این جمله: انجام کارهای کشاورزی و دامداری و یا بر حسب عرف و عادت و یا تفننی بودن بافت قالی، معمولاً مدت زمان بافتن قالی در دست بافت آنها کمی بیشتر از زمان معمول بطول می انجامید به این دلیل و همچنین بر اثر عوامل محیطی مانند تغییر فصل، رطوبت و سرما و گرمای محیط محل قالی بافی، چله ها به مرور شل می شوند و استحکام و دوام آنها هم کاهش پیدا میکند بطوریکه ممکن است تحمل ضربه های دفه (دفتین) را از دست بدهد و پاره شود و بافنده مجبور شود که چله های پاره شده را به هم وصل کند و گره بزند. گره ای که این شکل زده می شود از رو و پشت فرش، به خصوص پس از شست و شو نمایان می شود و جزو عیوب قالی محسوب می شود و لذا بافت آن قسمت چله که شل شده است نامرغوب به نظر می رسد.
*بدقواره شدن (اندازه فرش): فرش باید از لحاظ اندازه دارای استانداردهایی می باشد. مانند پشتی، ذرع و چارک، ذرع و نیم، قالیچه، پرده ای و … اگر در فرش بافته شده از لحاظ طول و عرض یا یکی از آنها، رعایت اندازه نشده باشد می گویند بدقواره است یا پهن شده است یا دراز شده است و یا خارج از استاندارد است که عیب می باشد. ممکن است فرش هایی با اندازه بزرگ و اندازه های مربع و دایره و بیضی و لوزی و یا به اصطلاح اندازه های غلط، حسب سفارش و سلیقه مشتریان بافته شوند اما در حالت معمول، اندازه های مذکور باید رعایت گردند.
*کوبیدگی : اگر بافنده در قسمتی از بافت قالی در دست بافت، تعداد لاهای پود ضخیم یا نازک را کم کند و یا اینکه دفتین را محکم تر از سایر قسمت های قالی بکوبد. در این قسمت از قالی تراکم و کوبیدگی بیشتر از بقیه قسمت های آن می شود که میتوان عیب محسوب کرد و به آن «کوبیدگی» قسمتی از قالی گفته می شود.
*کجی: کجی فرش هم از عیوب قالی مشمارند که ممکن است بعلت کوبیدن بیش از حد گلیم بافی اولیه بافت باشد و یا استفاده از دار یا دستگاه قالیبافی نامرغوب و همچنین یکنواخت نبودن چله ها و شل یا سفت بودن بیشتر قسمتی با قسمت دیگر آن ممکن است چنین عیبی را ایجاد نماید و موجب شود که قالی تولیدی عیب کجی را که شامل شکم زدگی (به بیرون و یا به داخل متن) و یا «شمشیری شدن» (دارای انحنایی شبیه خمیدگی شمشیر) و … هست را پیدا کند.
*کیسی یا کیستی: معمولاً در بعضی از قالیها در حاشیه های اول و آخر و همچنین حاشیه های بغل جمع شدگی قالی دیده می شود به طوری که قالی در محل کیسی اضافه تر مینمایاند و برجسته است، این عیب را اصطلاحاً «کیسی» قالی مینامند. این نوع قالیها یا ضمن اینکه در محل کیسی ظاهر خوبی ندارند بیشتر در معرض سائیدگی قرار گرفته و زودتر پرزهای آن در ناحیه کیسی از بین میرود و علت بوجود آمدن این عیب در حاشیه های بغلی، قرار گرفتن شئیی در زیر دار مانند سرپرزهای اضافی و اشیاء دیگر است که در اثر فشار چله و دستگاه در آن محل به قالی کشش وارد شده و به اصطلاح جا باز می نمایم.
*کف ساده بودن : اگر که متن فرش از لحاظ طرح، پر نباشد و تنها یک رنگ در آن به کار رفته باشد، به آن «کف ساده» می گویند، در این اینجا میگویند فرش از هنر خاصی برخوردار نیست.پس بهتر است نقشه هایی که دارای نقوش مختلف و پرکار و باب پسند بازار و مشتری است در دست بافت قرار گیرد، فرش کف ساده نسبت به دو رنگ شدن احتمال آسیب پذیری بیشتری دارد.
*لوچه داشتن : لوچه نوعی عیب در فرش محسوب می شود. اگر یکی از گوشه های چهار گانه فرش نسبت به گوشه های دیگر آن متفاوت باشد، به اصطلاح می گویند فرش لوچه پیدا کرده است که حالت نوک کجی می باشد که از لحاظ عرض و طول مقداری بلندتر از سایر گوشه ها است و حالت لب آویزان را پیدا میکند. این عیب دراثر شل شدن چله ها و یا عدم دقت در زمان بریدن و جداسازی فرش بافته شده از دار یا هنگام پائین کشی فرش حاصل می شود.
*ضعیف بودن نقشه: اگر فرش بافته شده شما دارای نقشه های جذاب و دارای پیام خاصی نباشد که از ریشه های قومی، فرهنگی و تاریخی نشات گرفته باشد و موجب خشنودی و طیب خاطر بیننده را فراهم نکند می گویند فرش مذکور «نقشه ندارد».
*پارگی: بعضی از قالیها بویژه حاشیه آنها پارگی دارد، پارگی در کناره قالیها معمولاً از یک سانت تا ۲۰ سانت است. در بعضی از قالیها نیز سوراخهایی ریز و درشت، کم و یا زیاد دیده می شود که از عیوب قالی محسوب می شود. عدم رعایت دوخت صحیح در پائین کشی قالی های فارسی باف و ایجاد سوراخ در جای سوزنهای دوخت در قالی و گلیم بافی اول قالی و یا استفاده بیشتر از نخ پنبه (تار و پود ضخیمتر) و به جای آن کاهش مصرف نخ پشمی، موجب ایجاد این حالت میگردد.
*تقلب در بافت فرش: احتمال دارد قالی تولیدی دارای انواع تقلب در گره هاباشد. مثل گره جفتی که در شمال خراسان رایج است یا «بی گره بافی» که در استان کرمان و بخشی از آذربایجان رایج است.
*شل بافی: در بافت فرش گره باید به صورت کامل کشیده شود و خامه گره در پشت فرش به یک اندازه باشد در غیر این صورت گره درشت فرش به صورت زایده ای برجسته دیده خواهد شد. این کار نخست باعث شکفته شدن سریع گره ها و در وهله بعد، باعث عیبدار شدن پشت فرش می گردد جهت جلوگیری از این مشکل و نقص باید دو سر نخ گره را در زمان بافت کاملاً و به طور همزمان کشید.
*بد قیچی بودن : در بعضی از مناطق کشورمان فرشبافی، درحین بافت، قالی پرداخت می شود که به آن پرداخت دستی گفته می شود و با قیچی پرداخت صورت می گیرد. ارتفاع پرزها باید از حد مشخصی کمتر نشود (برای ابریشم ۵ میلی متر و برای پشم ۸ میلی متر). گاهی چند رج از فرش از حد استاندارد کمتر پرداخت می شود که در نهایت مجبور می شوند بقیه قسمتهای قالی را نیز کوتاه کنند.
*غلط بافی: بعضی اوقات در اثر عدم توجه و دقت و یا نداشتن سواد نقشه خوانی، قالی دارای عیبهای غیر قابل اصلاح میگردد. مثلاً نقشه کامل بافته نمی شود یا جای لچک، ترنج عوض می شود و یا اینکه گلها و بندها شکل واقعی خود را از دست میدهند و بهم ریخته، می شوند.
*رنگ رفتگی: رنگ رفتگی قالی دلایل مختلفی دارد.معمولاً قبل از رنگرزی الیاف، باید آن ها را صابون شور کرد تا پشمها رنگ را به خوبی بگیرد، اگر این عمل انجام نگیرد، الیاف خوب رنگ را نمی گیرند و در بافت خود را نشان میدهد. یا عمل دیگری از قبیل نور زیاد و یا شستشو باعث رنگ رفتگی قالی شود.
*پود نما شدن : اگر در وسط بافت پود نازک بیش از حد کوبیده شود، در اصطلاح میگویند که فرش «پود نما» شده است که در پشت فرش پود نازک به صورت برجسته دیده میشود.
*نداشتن گل گوشه : در طراحی فرش حتما باید به این توجه شود که در گوشه حاشیه که حاشیه های بزرگ و کوچک به هم میرسند موتیف ها حالت ۴۵ درجه پیدا می کنند، اما در بعضی از قالیها حاشیه بزرگ در طول قطع و در عرض بافته می شود که دراصطلاح می گویند حاشیه فرش «گل گوشه ندارد» و این عیب محسوب می شود.
*ترکیدگی : پاره شدن چله ها و جدا شدن گره ها زمان تا کردن فرش علل: کاهش ضخامت پشم و افزایش ضخامت پود یا نخ چله
*شمشیری شدن : اگر که قسمت ابتدای فرش به سمت پایین انحنا پیدا کند و حالت تیزی پیدا کند . علل: عدم استفاده از چوب مهار
*دم قیچی :اگر پرداخت ابتدائی فرش که پس ازبافت هرچند سانتی متر ازفرش برروی دستگاه با هدف تمیزکاری وروئیت قسمت بافته شده انجام می پذیرد ؛ توسط فرد غیر خبره و بدون توجه به نکات فنی ودقت لازم باشد؛ پشم نقاطی ازفرش به سبب فقدان مهارت لازم پرداخت کننده واستفاده نا صحیح از قیچی ؛ یا حتی گاهی وجودعیب در قیچی پرداخت و یا عدم تناسب قیچی با فرش مورد نظر؛ موجب چینش بیش از حد لازم پشم درنقاطی از فرش میشود که همین امر عامل بروزاین عیب است.ولی معمولا این نقص پس ازاتمام مرحله بافت و بعد از پرداخت زنی فرش ؛ بطور کامل محسوس وآشکارمی گردد .
*سوختن رنگ : این اصطلاح هنگامی اطلاق می شود که بدلیل استفاده نا بجا و ناصحیح از مواد اسیدی هنگام شستشو؛ فرش حالت اولیه پشم و رنگ را بطور فاحشی از دست بدهد ؛ به این عیب اصطلاحا سوختن رنگ گفته می شود که از عیبهای غیر قابل جبران می باشد.
*برگشت خواب : این لفظ و واژه را شاید نتوانیم به عیب تعبیر نمود ولی چون بر خلاف عرف فرش است ما در اینجا آنرا عیب می شماریم ؛ معمولا این امر در مرحله شستشو و بر اثر بی دقتی و یا عدم تجربه لازم به جهت پارو و یا برس کشیدن بر عکس خواب فرش ؛ ایجاد می شود و موارد موضعی آن ممکن است بر اثر تا زدن و یا بسته بندی نا مناسب فرش نیز ایجاد گردد . امروزه در موارد بسیاری مشاهده می شود که به جهت رویت ابریشمهای موجود در فرشهائی که طرح یک طرفه دارند ؛ خواب فرش در جهت خلاف معمول برگشت داده می شود که مسلما این امر در دراز مدت تاثیر سوء بر فرش خواهد داشت.
*کشش بیش از حد : در این قسمت عیبی که بوجود می آید همانگونه که از نامش پیداست بواسطه کشش بیش از حد ؛ نظم بافت بهم می خورد ؛ که گاهی رفع آن ناممکن بوده و در صورت رفع نیز باز هم فرش معیوب خواهد بود
*ابزار نامناسب : در مرحله دارکشی باید از ابزارهای مناسب برای هر نوع قالی استفاده شود چرا که درغیراینصورت مسلما عیوبی بر فرش عارض خواهد شد.نکته: میخهائی که برای دارکشی استفاده می شود به جهت استعمال مکرر نقش عمده ای در معیوب شدن فرش دارند .
دسته ای دیگر از عیبها در مرحله استعمال فرش پدید آمده و بنحوی خود را بر فرش تحمیل می نمایند ؛ عمده این عیوب بر اثر عوامل انسانی بمدد عوامل محیطی و طبیعی بر فرش عارض می شوند .بسیاری از این عیوب که با مرور زمان گاهی هزینه های مادی سنگینی را بر فرش تحمیل می نمایند با کمترین هزینه قابل پیشگیری و رفع و رجوع می باشند ؛ بشرط آنکه با اندکی دقت و کسب آگاهیهای لازم بموقع و کارشناسانه عمل شود . استعمال را با توجه به نقش عامل زمان درآن ؛ باید آسیب پذیرترین مرحله برای فرش بحساب آورد ؛ چرا که کم نیست نمونه های موجود در اقصی نقاط جهان از فرشهای نفیسی که آثارعیوب عارضی در مرحله استعمال بر پیکره آنها بوضوح قابل روئیت می باشد ؛ و همین حقیقت گواهی بر این مدعاست که فرش در مرحله استعمال بیش از هر زمان دیگری نیازمند دقت و مراقبت است ؛ که هر گونه بی دقتی و سهل انگاری در این زمینه موجب بروز عیوبی از اقسام ذیل خواهد بود که اکثرا جبران ناپذیرند.
*پوسیده شدن :بیشتر این عیب بر اثر عدم مراقبت از فرش در مقابل عوامل رطوبتی پدید می آید ؛ فرش به طبع خاصیت مواد بکاررفته درآن همواره مستعد جذب رطوبت می باشد و چنانچه دقت لازم در این امر بعمل نیاید ؛ گاهی حتی بدون علائم ظاهری فرش دچار پوسیدگی می شود .بعضی از عوامل دخیل در بروز این عیب را می توان چنین بر شمرد: کف پوشهائی که وجود رطوبت در آنها چندان محسوس نیست مانند موکت ؛ قرار گرفتن گلدان حاوی خاک بر روی فرش ؛ عدم وارسی پشت فرش در فواصل زمانی معین ؛ عدم جابجائی فرش در فواصل زمانی معین ؛ عدم وارسی فرشهای مجاور با شوفاژ ها و پنجره ها در فواصل زمانی معین ؛ عدم دقت در پاک و خشک نمودن مایعات ریخته شده برروی فرش ؛ پهن نمودن و یا بسته نگه داشتن فرش در محل مرطوب بر کف زمین بمدت طولانی.
*بید زدگی : بید زدگی یا بید خوردگی یکی از عیوبی است که عمدتا در زمان استعمال بر فرش عارض می شود ؛ عامل بوجود آورنده این عیب حشره بید است که معمولا در محیطهای گرم و مرطوب و تاریک بیشتر یافت می شود ؛ لذا عدم استفاده از مواد طبیعی و شیمیائی ضد بید و وارسی ننمودن بموقع فرشهای انبار شده و فرشهائی که کمتر مورد استفاده قرار می گیرند می تواند این عارضه را بدنبال داشته باشد ؛ این عیب گاهی از پشت و گاهی از رو و بعضا از هر دو جانب بر فرش عارض می شود . پشم عمده ترین مواد فرش است که از این عیب آسیب می بیند .
*ساییده شدن : در بیشتر اوقات استفاده نا صحیح از فرش موجب بروز این عیب است ؛ گاه قسمتهایی ازفرش که بیشتردرمعرض استفاده هستند براثرسهل انگاری نسبت به سایر قسمتها زودترسائیده شده و موجب پدید آمدن سائیده گیهای موضعی در فرش می شود ؛ این عیب در اکثر مواقع قابل رفع نبوده و موجب افت ارزش اقتصادی فرش می شود .البته سائید گی در فرشهای کهنه و قدیمی عیب محسوب نشده و بعضا حسن مضاعف نیز بشمار می رود.
لک افتادن : چنانچه قابل رفع نباشد عیب محسوب می شود ؛ این عیب بر اثر بی دقتی بهنگام استعمال فرش بر اثر ریختن مواد رنگین بوجود می آید. چای ؛ نوشابه های رنگین ؛ افزودنیهای رنگین خوراکی وانواع جوهرهای رنگین از شایعترین لک زا ها در فرش می باشند .(برای برطرف کردن لک چکار کنم)
*تا بر شدن : تابرشدن هم ازجمله عیوبی است که درمرحله استعمال براثرموقعیت نامناسب مکانی و یا بعضا به جهت کیسهای طولی و یا عرضی بر فرش عارض می شود .اگرجزئی بودن این عیب قابل رفع بوده و چنانچه کلی باشد رفع آن چندان آسان نخواهد بود .
*ریختن چله ها : چله های فرش از دیر باز بعنوان یکی از عوا مل قشنگی در فرش ایرانی بحساب می آید وازهمین جاست که بافندگان و تولیدکنندگان خبره ؛ قبل ازآغازبه بافت متن اصلی فرش ؛ بر روی چله ها مهارت و سایقه ای از خویش را به نمایش می گذارند که نتیجه آن گلیم بافها ؛ برجسته بافی ها ؛ دندان موشیها ؛ و …… می باشند که هرکدام بنوبه خود نقشی مضاعف در زیبائی فرش ایرانی دارند ؛ اما متاسفانه بسیار دیده می شود که قبل از آغاز مرحله استعمال ؛ بواسطه سهل انگاری بافندگان واهمال کاری فروشندگان وعدم آگاهی مصرف کنندگان فرش ؛ به سبب عدم مراعات نکات فنی در محکم نمودن سر و ته فرش بواسطه گلیم بافی و یا دوگره زنی پس از مدتی فرش از زیبائی چله ها محروم شده و چه بسا صدمات جبران ناپذیری در دراز مدت به سر و ته فرش وارد می شود ؛ که البته فرشهای سر بافی شده موجود در موزه ها و کلکسیونهای دنیا و حتی کف بازار گواهی زنده بر این مدعای تلخ است .
*وارفتن شیرازه : شیرازه یکی ازارکان اصلی در سلامت فرش است و نقشی مهم در تداوم استحکام آن در دراز مدت دارد ؛ بگونه ایکه حتی اهمیت این مطلب در جامعه نیز رواج یافته ونهایت وخامت اوضاع در هر پدیده به از هم پاشیدن شیرازه تشبیه می شود .عدم مراعات نکات فنی لازم درامرشیرازه پیچی ؛ خصوصا درمواردیکه شیرازه پیچی بعد از مرحله بافت و حتی پس از مرحله سرویس انجام می شود ؛ موجب بروز عیوبی از قبیل : کیس عرضی ؛ وا رفتن شیرازه در مرحله استعمال ؛ کنده شدن شیرازه بهمراه کناره فرش و امثالهم خواهد بود که بعضا غیر قابل جبران بوده و گاه در صورت مرمت نیز صدماتی به کیفیت اولیه فرش وارد خواهد شد .
*سوختن : سوختنهم یکی از عیوبی فرش است که به جهت قابلیت اشتعال سریع مواد مورد استفاده در فرش ؛ شاید در مرحله استعمال بر فرش عارض گردد ؛ البته این امردرگذشته به جهت استفاده ازوسایل گرمایشی غیرمطمئن بیش از امروزه مصداق داشت ؛ اما با اینهمه کم نیستند فرشهای نفیسی که از این جهت متحمل صدمات جبران ناپذیری شده اند . سوختن فرش چنانچه خفیف و جزئی باشد قابل رفع بوده ؛ ولی چنانچه عمیق و وسیع باشد غیر قابل جبران و حتی در صورت جبران نیز همواره عنوان فرش معیوب را بهمراه خواهد داشت.
کلمات کلیدی:
به دنبال چه هستید؟
فيلم عيب هاي فرش و برسي آنها؟,دانلود فيلم عيب هاي فرش و برسي آنها؟,مشاهده فيلم عيب هاي فرش و برسي آنها؟,نسخه جديد فيلم عيب هاي فرش و برسي آنها؟,دانلود عيب هاي فرش و برسي آنها؟,فيلم عيب هاي فرش و برسي آنها؟,فيلم اکشن عيب هاي فرش و برسي آنها؟,فيلم کمدي عيب هاي فرش و برسي آنها؟,فيلم قشنگ عيب هاي فرش و برسي آنها؟,فيلم جديد عيب هاي فرش و برسي آنها؟,فيلم هاي عيب هاي فرش و برسي آنها؟, پشت صحنه فيلم عيب هاي فرش و برسي آنها؟,تصاوير فيلم عيب هاي فرش و برسي آنها؟,بازيگر فيلم عيب هاي فرش و برسي آنها؟,تيتراژ فيلم عيب هاي فرش و برسي آنها؟,نقد فيلم عيب هاي فرش و برسي آنها؟,سوتي فيلم عيب هاي فرش و برسي آنها؟,دانلود فيلم عيب هاي فرش و برسي آنها؟,فيلم قديمي عيب هاي فرش و برسي آنها؟,دانلود فيلم جذاب عيب هاي فرش و برسي آنها؟,دانلود زيرنويس عيب هاي فرش و برسي آنها؟,زيرنويس عيب هاي فرش و برسي آنها؟,دانلود فيلم هاليوودي عيب هاي فرش و برسي آنها؟,دانلود فيلم با کيفت720 عيب هاي فرش و برسي آنها؟,دانلود فيلم با کيفيت320 عيب هاي فرش و برسي آنها؟,دانلود فيلم با کيفيت پايين عيب هاي فرش و برسي آنها؟,دانلود فيلم با کيفيت بالا عيب هاي فرش و برسي آنها؟,دانلود فيلم کم حجم عيب هاي فرش و برسي آنها؟,دانلود فيلم ايراني عيب هاي فرش و برسي آنها؟,دانلود فيلم هندي عيب هاي فرش و برسي آنها؟,دانلود فيلم امريکايي عيب هاي فرش و برسي آنها؟,دانلود فيلم آلماني عيب هاي فرش و برسي آنها؟,دانلود زير نويس انگليسي فيلم عيب هاي فرش و برسي آنها؟,دانلود زير نويس فارسي فيلم عيب هاي فرش و برسي آنها؟,برنامه کاربردي عيب هاي فرش و برسي آنها؟,دانلود برنامه عيب هاي فرش و برسي آنها؟,برنامه توپ عيب هاي فرش و برسي آنها؟,برنامه کاربردي ويندوز عيب هاي فرش و برسي آنها؟,برنامه خوب عيب هاي فرش و برسي آنها؟,برنامه بهينه سازي عيب هاي فرش و برسي آنها؟, برنامه پشتيبان گيري عيب هاي فرش و برسي آنها؟,برنامه جديد عيب هاي فرش و برسي آنها؟,برنامه بهينه سازي به نام عيب هاي فرش و برسي آنها؟,دانلود نرم افزار دکستاب عيب هاي فرش و برسي آنها؟,دانلود نرم افزار جديد عيب هاي فرش و برسي آنها؟,دانلود نرم افزار قديمي عيب هاي فرش و برسي آنها؟,تصوير عيب هاي فرش و برسي آنها؟,بهترين تصوير عيب هاي فرش و برسي آنها؟,جديدترين تصوير عيب هاي فرش و برسي آنها؟,دانلود تصوير عيب هاي فرش و برسي آنها؟,مشاهده جديد ترين تصوير عيب هاي فرش و برسي آنها؟,عکس عيب هاي فرش و برسي آنها؟,تصوير جديد عيب هاي فرش و برسي آنها؟,تصوير اين ماه عيب هاي فرش و برسي آنها؟,اخبار جديد در باره عيب هاي فرش و برسي آنها؟,تصوير کيفيت دار عيب هاي فرش و برسي آنها؟,تصوير مينياتوري عيب هاي فرش و برسي آنها؟,کاريکاتور عيب هاي فرش و برسي آنها؟,دانلود تصوير هاي عيب هاي فرش و برسي آنها؟,دانلود تصوير عيب هاي فرش و برسي آنها؟,عکس عيب هاي فرش و برسي آنها؟,